In 2017 voerde NETiKA een radicale verandering door zijn autopolitiek door zijn bestaande wagenpark van 30 diesels te vervangen door modellen met ecologische merites. In de maand mei van datzelfde jaar leverde Ginion Group het bedrijf 25 BMW’s 225xe Active Tourer en vijf BMW i3’s. Vandaag, na bijna drie jaar trouwe diensten, wordt dit wagenpark vervangen, maar de groene ambities van NETiKA worden doorgetrokken. Op woensdag 16 december nam het bedrijf uit Waver in samenwerking met ALD Automotive en BMW Group Belux 39 plug-inhybride wagens in ontvangst van het type BMW X1, BMW 3-Reeks Touring en Mini Countryman.

Bijna 19.000 liter uitgespaard

De 360-gradenvisie van het Waalse IT-bedrijf wordt niet enkel ondersteund door de komst van een reeks nieuwe modellen, maar ze heeft ook al haar diensten bewezen. Dankzij de app NEOFLEET – ontwikkeld door en voor NETiKA – kan het bedrijf zijn groene wagenpark in alle eenvoud beheren. Nadat elke werknemer zijn oplaadnoden heeft doorgegeven beheert het systeem het laden van de verschillende aangekoppelde wagens door zo veel mogelijk gebruik te maken van de stroomopbrengst van de 1.500 vierkante meter zonnepanelen op het dak van het bedrijf. De innovatieve app houdt ook de rekeningen bij. Op die manier kan CEO Paul de Gheldere fier aankondigen dat 23,6 procent van de kilometers die in 2019 door het bedrijf zijn gereden elektrisch zijn afgelegd. Daardoor kon de onderneming liefst 18.884 liter benzine uitsparen.


Paul de Gheldere (NETiKA): “er zijn geen nephybrides, enkel slechte gebruikers”

Bij de levering van 39 nieuwe plug-inhybride wagens op de parking van het Waalse bedrijf NETiKA zaten we samen met bedrijfsleider Paul de Gheldere voor gesprek.

Vormt uw app NEOFLEET het geheim achter dit succes?

Heel zeker. Dit programma laat ons toe om het opladen van de dertigtal stekkerwagens overdag te beheren zonder het netwerk te overbelasten. Deze intelligente rolverdeling kan zelfs laadvermogen reserveren voor een commerciële kracht die bijvoorbeeld maar twee uur op kantoor kan doorbrengen. Aanvankelijk hadden we de software voor onszelf geschreven, maar ze werkt zodanig goed dat we hebben beslist om ze ook aan andere KMO’s aan te bieden.

 

Met uw intelligent laadbeheer zou u perfect elektrische modellen aan uw personeel kunnen aanbieden. Waarom kiest u dan toch voor plug-inhybrides?

We hebben onze werknemers zelf laten kiezen. Nadat we drie modellen hebben geselecteerd uit het aanbod van BMW Belux, hebben we onze werknemers laten beslissen welk model het beste bij hen paste. In 2017 kozen er 5 voor een elektrische auto. Deze keer ging maar één iemand voor een elektrische Mini. Uit deze peiling blijkt dat het elektrische aanbod nog niet breed genoeg is. En bovendien geeft een plug-inhybride meer flexibiliteit voor dagelijks gebruik en voor op vakantie.

Bent u van plan om nog verder te gaan? 

Wie weet? Over drie jaar is de sector misschien al geëvolueerd. Toch vind ik dat de plug-inhybride perfect bij onze situatie past. Wanneer hij optimaal wordt gebruikt, kan je er bijna uitstootvrij mee rijden. Ik heb het altijd al gezegd: er zijn geen nephybrides, enkel slechte gebruikers.