New Jeep Renegade 2019 en de fleetambities van de FCA-groep

De nieuwe Jeep Renegade zou gerust herdoopt kunnen wordt tot 'stadsmus, terreinrat'. Wij leggen uit waarom ... De FCA-groep had de internationale fleetpers uitgenodigd op de beroemde testbaan van Balocco ten zuiden van Milaan om daar kennis te komen maken met de nieuwe Jeep Renegade. Deze polyvalente duivel-doet-al die barst van het temperament toonde zich even goed thuis op het natte asfalt als in extreme omstandigheden op modderige pistes vol valkuilen.

De FCA-groep pakte uit met een interessant concept: enkel de B2B-vakspecialisten uitnodigen voor de presentatie van het modeljaar 2019 van de Jeep Renegade. Dankzij die aanpak konden de merkverantwoordelijken hun presentaties, cijfers en strategieën toespitsen op enkel de professionele vloten.

Optimisme op alle fronten

Het merk Jeep, dat letterlijk meedrijft op de populariteit van het SUV-segment, kent sinds 2013 een onafgebroken groei. Daar waar in 2013 nog 730.000 Jeeps over de toonbank gingen, ligt de wereldwijde verkoop vandaag op 1.900.000 exemplaren. Momenteel telt het Italiaans-Amerikaanse merk 5 modellen in zijn gamma en tegen 2022 komen er daar nog maar eens 3 nieuwe modellen bij.

De Renegade bijvoorbeeld, waarvan er sinds 2014 al 800.000 werden verkocht, kent een niet-aflatend succes. De facelift van het koetswerk zet nog altijd in op een hoekige vormtaal en die schitterende, karaktervolle koplampen. Qua interieur lijkt hij voor het modeljaar 2019 nog een stap vooruit te hebben gezet. De binnenruimte die hij biedt, is zonder meer buitengewoon! Maar het grootste vraagteken tijdens onze test plaatsen we uiteraard bij het rijgedrag dat de nieuwe , kleine benzineturbomotoren (1.0 van 120 pk en 1.3 van 150 of 180 pk) aan de dag zouden leggen. Qua koppel en gewilligheid beloven ze een enorm potentieel, maar weten ze hun verbruik te beheersen als het erop aankomt?

Leasys als waardevolle troef voor de FCA-groep in België

Om de verkoop bij bedrijfsvloten, een segment waar het Italiaanse merk nog een flinke achterstand heeft op zijn Duitse en Franse concurrenten, een duw in de rug te geven, hoopt de FCA Fleet & Business-afdeling te kunnen rekenen op de dynamiek van hun captive Leasys die momenteel actief is in 7 landen (waaronder sinds een aantal maanden ook België). Men stelt heel wat hoop in dit partnership waarmee men de modellen uit de groep op een competitieve manier in de B2B-markt wil positioneren. In de Europese landen waar Leasys niet actief is, neemt LeasePlan de rol van captive voor zijn rekening.

En nu we het toch over de B2B-strategie hebben … we polsten ook even bij Steve Nijs, fleet manager voor de FCA-groep in België, die er duidelijk alle vertrouwen in heeft. “Om te beginnen beschikt de FCA-groep dankzij de komst van

nieuwe modellen zoals de Fiat Tipo-familie, de nieuwe Alfa Romeo Giulia berline, de eerste SUV van Alfa Romeo – de Stelvio en de nieuwe Jeep Compass, voortaan over een portefeuille met producten die op maat is van de bedrijfsvloten”, verduidelijkt hij. “Ten tweede kunnen we rekenen op een toegewijd en professioneel fleetteam dat onder meer het contract met bpost wist te verzekeren voor de levering van lichte vrachtvoertuigen.”

Voor wat betreft het partnership met Leasys gaat Steve Nijs dieper in op de succesvolle implementatie ervan op de Belgische markt: “Leasys is een waardevolle troef waarmee we naar onze Belgische klanten kunnen stappen om hun, in navolging van andere Europese landen, aantrekkelijke financiële oplossingen te kunnen aanreiken voor ons volledige gamma. Dit engagement met Leasys getuigt van hoeveel belang wij hechten aan de nieuwe belangen van klanten, onder meer op het vlak van ‘private lease’ waarvoor Leasys erg concurrentiële oplossingen in huis heeft.”

Toon meer nieuwsjes