SHELL – JLR – FevMars2019

New Mercedes A-Klasse: Artificiële intelligentie voor de compact klasse

Met uniek cockpit-design en (nog) meer inbreng van artificiële intelligente voert de Mercedes-Benz A-Klasse de gemoedsgesteldheid van bestuurder en inzittenden op. Het gaat daarbij om meer dan semi-autonoom rijden, route-gebaseerde of snelheid-anticiperende rij-assistenties of spraakbesturing met natuurlijke spraakherkenning. Ook de interieurruimte en het gebruiksgemak gingen er op vooruit en qua aërodynamica wordt hij de beste van zijn klas en met een geluidsarm, vibratie-vrij rijgedrag zet hij ongetwijfeld nieuwe standaards in de compacte wagenklasse.

De grote wielkasten kunnen vermogen van 16 tot 19 inch huisvesten en hebben geen nadelige invloed op de aërodynamica. Met een cw- van 0,25 en een frontaal oppervlak (A) van 2,19 m2 wordt de nieuwe A-Klasse recordhouder in dit marktsegment. Deze gunstige cijfers zijn mede te danken aan een tweedelig airpanel dat Mercedes-Benz voor het eerst (optioneel) gebruikt in zijn compacte modellen. Lamellen achter de grille openen als er meer koellucht nodig is, sluiten indien de werktemperatuur ongunstig laag dreigt te worden. Ook de multibeam LED-koplampen, die zich flitsend snel aanpassen in actuele verkeersomstandigheden, vormen een (optioneel) voorbeeld van een naar de compact klasse vertaalde- en eerder enkel in de hogere marktsegmentatie gerijpte technologie.

Breedbeeld
Er is geen overkapping boven de revolutionaire cockpit. Het vleugelvormige en dragende deel van deze boordplank strekt zich zonder visuele onderbreking uit van het ene voorportier naar het andere. Sfeerverlichting wordt uiteraard aangeboden met keuze uit een brede waaier van kleuren. Het (zeer) breed, hoge resolutie-, aanraakscherm – is dus compleet vrijstaand en wordt geflankeerd door luchttoevoer-roosters in sportieve turbine-look. Er is touchscreen bediening van het mediasysteem en de navigatie projecteert de te volgen rijrichting op realistisch waargenomen beelden van de verkeersomgeving. Na het inspreken van het codewoord “Hey Mercedes” wordt intelligente spraakbesturing en natuurlijke spraakherkenning het deel van de bestuurder.

Mercedes-Benz User Experience (MBUX)
Dit wordt alvast de eerste Mercedes die met MBUX-multimedia is uitgerust. MBUX staat voor Mercedes-Benz User Experience waarbij, door toedoen van artificiële intelligentie, connectiviteit en personalisering wordt geoptimaliseerd met technologie die leert leven met de wensen van de gebruiker. De men-machine-communicatie verloopt via het aanraakscherm, een touchpad op de middenconsole en touch-controller knoppen op het stuurwiel. Nieuwe Mercedes-me connect diensten maken met MBUX hun debuut. We denken daarbij o.m. aan navigatiefuncties op basis van Car-to-X communicatie. Lees; data die wordt doorgegeven van voertuig naar voertuig. Die data heeft betrekking op door sensoren en camera’s geregistreerde gebeurtenissen zoals noodstop, ESP-ingreep of handmatige melding van incidenten. Vehicle Tracking helpt zoeken naar een geparkeerde auto en verstuurt berichten als de geparkeerde A-Klasse wordt aangereden of weggesleept.

Fluisterzacht


Meer schouder-, elleboog- en hoofdruimte. Een vlottere toegang tot de achterbank, meer bagageruimte (370 l), breder openende achterklep (+20 cm) en een verbeterd zicht rondom. Ook de laadvloer werd langer (+11,5 cm) en wie opteert voor het bagageruimte-pakket, krijgt een achterbankleuning die rechter kan gepositioneerd worden om de kofferruimte tijdelijk te verruimen.
Het stille, vibratie-vrije rijgedrag heeft tijdens de eerste testen zelfs de meest kritische testrijder kunnen verbazen. Welke motorisatie we ook reden, de A-Klasse getuigt onder alle omstandigheden van een fluisterzacht en trillingvrij interieur waarbij ook rij- en windgeluiden tot snelheden boven de 160 km/u vakkundig uit de passagiersverblijfplaats geweerd worden. Of, hoe Mercedes het hoog aan te schrijven interieurcomfort van zijn grotere berline en limousines nu ook in de compacte modellen kan aanbieden.

Rijassistentie uit hogere segmenten
We zien in de nieuwe “A” comfort- en veiligheidsvoorzieningen uit hogere segmenten opduiken. Voor het eerst wordt in dit model naast stoelverwarming ook stoelventilatie aangeboden. Rijassistentie met bestuurdersondersteuning werd overgenomen uit de S-Klasse zodat in bepaalde situaties ook semi-autonoom rijden mogelijk wordt. Geoptimaliseerde camera’s- en radars benutten kaart- en navigatiedata ter ondersteuning van de rijassistenties. De actieve afstandsassistent kan zo route-gebaseerd en snelheid-anticiperend bijstand verlenen bij het naderen van bochten, kruispunten of rotondes.

Euro 6d-TEMP gecertificeerd
Drie Euro 6d-TEMP gecertificeerde motoren zijn leverbaar bij de introductie: Benzine: A 200 (120 kW/163 pk, 250 Nm) met 7G-DCT transmissie of manuele zesbak en A 250 (165 kW/224 pk, 350 Nm) met 7G-DCT. Diesel: A 180d (85 kW/116 pk, 260 Nm) met 7G-DCT transmissie. De A200 wordt gepowerd met een 1,3 liter motor die – in combinatie met 7G-DCT transmissie – over cilinderuitschakeling beschikt. De 2.0 liter 4 cilinder uit de A250 beschikt over camtronic instelling op inlaatnokkenas. Omdat niet alleen diesels zich beschuldigen aan roetvorming werden beide benzinemotoren voorzien van een partikelfilter.
De viercilinder diesel uit de A 180d heeft 1,5 liter aan zuigerverplaatsing en is – net als de 1.3 l benzinemotor – een vrucht van de coöperatie die Renault en Mercedes op dit vlak hebben. Deze diesel werd uitgerust met AdBlue uitlaatgas-reiniging en een watergekoelde turbo. Andere motoren waaronder een potente-, brandstofefficiënte en millieuvriendelijke 2.0 diesel van Mercedes makelij volgen. Optioneel wordt de nieuwe A-Klasse ook voorzien van een permanente 4Matic vierwielaandrijving met variabele koppelverdeling.

Torsie of multilink achteras
Mercedes laat de keuze uit diverse onderstellen en dit afhankelijk van de gekozen motor. De 16 inch velgen en Dynamic Select zijn standaard. Dynamic select biedt een persoonlijke voorkeurinstelling en dit in combinatie met (optioneel) verstelbare actieve demping. Zoals de huidige A-Klasse zien we een McPherson-voorwielophanging en – dat is nieuw – voor de A 200 en A 180 d instapmodellen – een torsie-as achteraan. De A 250 en alle 4MATIC-uitvoeringen , hebben een geavanceerde multilink (4) achterophanging. Standaard wordt de A-Klasse voorgereden met een comfort-onderstel met stalen veren. Het sportonderstel werd met 15 mm verlaagd en krijgt specifiek afgestemde veren en dempers.

Passend B2B aanbod
Onder de vorm van Business Solutions brengt Mercedes van bij de introductie een passend aanbod voor de B2B-klant. Zowel de A 180 d als de A 200 worden dan standaard uitgerust met passende voorzieningen zoals o.m. 16 inch lichtmetalen velgen, een met leder bekleed stuurwiel, achteruitrijcamera, Mercedes-Benz navigatie, 10 inch mediadisplay, en parkeerassistent. Business Solution is trouwens uit te breiden naar Business Solution Plus of Business Solution AMG voor 2B2 toepassingen gericht op extra comfort of meer sportiviteit. De Business Solutions zijn verkrijgbaar vanaf € 32.186,00 incl. BTW voor de A 180 d met 7G-DCT transmissie.

Technische fiche: Mercedes-Benz A 180d (116 pk)
TECHNISCHE INFORMATIE
Brandstof Diesel
Vermogen 116 Pk
Maximumkoppel 260 Nm @ 1.750 – 2.500 o/m
Leeggewicht kg
Inhoud koffer 370 l
Inhoud brandstoftank 43 l. Optioneel 51 l.
Gemiddeld verbruik 4,3 – 4,1 l/100 km (WLTP)
CO2-uitsoot 114- 108 g/km (WLTP-CO2)
Topsnelheid 202 km/u
Cilinderinhoud 1.461 cm3

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
A 200 Benzine 163 pk
A 250 Benzine 224 pk

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 26.382 €
Basisprijs incl. btw 32.186 € (Business Solution)
Fiscaal vermogen 8 pk
TMC (Brussels, Wallonië, Leasing) 123 €
BIV (Vlaanderen) 632,25 €
Verkeersbelasting (Br., Wal.) 267 €
Verkeersbelasting (Vl.) 265 €
Fiscale aftrekbaarheid 80 %
VAA Werknemer 1.310,00 €/jaar 110 €/maand
Verworpen uitgaven werkgever 223 €
CO2-taks 45 €/maand

 

 

 

Toon meer nieuwsjes