Met 200 modelvarianten zal ook de nieuwe Master perfect kunnen beantwoorden aan de uiteenlopende professionele doelstellingen. Koetswerken in drie hoogtes en vier lengtes, meerdere chassis-cabine-configuraties, voor- en achterwielaandrijving, een maximaal toegelaten massa van 2,8 tot 4,5 ton en nuttige laadvolumes van 8 tot 22 m3. Rijke keuze uit koetswerk en chassis combinaties. Als bestelwagen, dubbele cabine met zeven zitplaatsen, laadbak, plateau en cargo of chassis/cabine-combinaties die uitzicht bieden op diverse op en ombouwmogelijkheden.

Ook van de nieuwe Trafic kan in een honderdtal uitvoeringen opduiken. Dankzij een resem aan opties, accessoires alsook op- en ombouwmogelijkheden mankeert het de Trafic niet aan moduleer – en personaliserings uitkomsten. Verkrijgbaar in 2 lengtes, 2 hoogtes, laadvolumes die variëren tussen 3,2 tot 8,6 m3 en meerdere – op basis van beglazing, tussenschotten, deuren en dubbele cabines – te onderscheiden koetswerkconfiguraties. De Trafic bestemd voor personenvervoer biedt tot negen zitplaatsen en kan in die zitconfiguratie ook nog 1,8 m3 koffervolume offreren. Opmerkelijk detail: Zowel in de Masters als Traffic’s worden de laadruimtes van LED-binnenverlichting voorzien.

Gekende stijlkenmerken

Boordplank van de nieuwe Master

De Master en Trafic onderscheiden zich visueel van hun voorgangers met een robuuster uitziende snoet. Extra dynamiek wordt in de hand gewerkt met hoger uitgewerkte radiatorroosters, verhoogde motorkaplijnen en C-vormige lichtsignatuur rond de koplampen. Zaken die op de Renault-personenwagens al een poos medebepalend zijn voor de merkt-identiteit.
Ook in de interieurs treffen we stijlkenmerken die verwijzen naar Reanults nieuwste personenwagen-modellen. Zo werd geopteerd voor een horizontaler, minder complex lijnenspel. We zien tevens dat in de Master de verluchtingsmonden, bedieningsknoppen van de airco en de versnellingspook met verchroomde sierafwerking werden bedacht.

Motoren en transmissie

Naast de 1.589 cc grote dCi 95 Stop&Start (95 pk/260 Nm en Euro 6C genormeerd) krijgt de Trafic gemoderniseerde en Euro 6d genormeerde 1.997cc dCi-motoren onder de kap. De versies: dCi 120 pk/320 Nm, dCi 120 Stop&Start, dCIi 145 pk/350 Nm, dCi 145 EDC, dCi 170 pk/380 Nm dCi 170 EDC.
De voorwiel aangedreven Master laat de keuze uit de 2.3 liter dCi-varianten van 135 Pk/360 Nm, de dCi van 150 pk/385 Nm en dCi van 180 pk/400 Nm.
De achterwiel aangedreven Master kan gecombineerd worden met de 2.3 dCi (135 pk/360 Nm) en dit zowel op de versies met enkele als dubbele achterwielen. Verder de dCi 150pk/385 Nm Stop& Start (zowel met enkele als dubbele achterwielen) of met de krachtigste 2.3 dCi-motor (180 pk/400 Nm) die enkel in de versies met dubbele achterwielen gemonteerd wordt.
Afhankelijk van deze motorisaties kan in de Traffic gekozen worden voor een manuele zesbak of een dubbel gekoppelde EDC6 transmissie. Ook de Master zal weldra leverbaar worden met een geautomatiseerde transmissie; geen dubbel gekoppelde EDC, wel een gerobotiseerde automaat.
De 2.0 en 2.3 dCi-diesels voldoen aan de Euro 6d-temp-normen. Dat kan mede dankzij drukvulling door turbo’s met variabele geometrie alsook de montage van de recentste technologie op het gebied van uitlaatgaszuivering, zoals selectieve katalytische reductie.

R-Link Evolution

Boordplank van de nieuwe Trafic

Verhoogde functionaliteit wordt in de Master-cockpit o.m voorzien met een uitklapbaar ‘Easy Life’ tafeltje boven het handschoenkastje. Zo ontstaat nuttige kantoorruimte en heeft men nog vlot toegang tot de ‘Easy Life’-opberglade van 10,5 liter. Er wordt ook voorzien in inductieve smartphone-lading en tablet-docking. Zowel Master als Trafic genieten van de voordelen van de recentste R-Link Evolution en Media Nav Evolution, compatibel met Android Auto™ en Apple CarPlay™ aan boord.

Het Master-interieur als mobiele kantoorruimte

All Around Safety

De Masters van de vorige generatie beschikten al over rijstrookbewaking, parkeersensoren achter en achteruitrijcamera’s. Die veiligheidsitems worden nu aangevuld met (ADAS) rijassistenties die het manoeuvreren deskundig bijstaan. Zo komt er parkeerhulp vooraan en krijgen de Masters boven de voorruit een scherm gemonteerd waarop tijdens het rijden beelden verschijnen van het achteropkomende verkeer. Van zodra tijdens het maneuvreren de achteruit versnelling wordt ingeschakeld wordt het zicht nar achteren weergegeven op het centrale (navigatie) beeldscherm. Ook dodehoekwaarschuwing en rijstabilisatie bij sterke zijwind behoren voortaan tot de veiligheidsuitrusting van de Master. Nieuw op Master en Trafic zijn de automatische ontsteking van lichten en ruitenwissers en het noodremsysteem (AEBS).

New Trafic SpaceClass

Master Z.E.

De nieuwe Master Z.E., heeft een reëel rijbereik van 120 km, put zijn energie uit een lithium-ion batterij van 33 kWh en wordt aangedreven door een e-motor van 57 kW/76 pk. Een e-motor die we trouwens al kennen uit de Zoë en Kangoo Z.E. De Master Z.E. laat zich in zes uur volledig opladen aan een WallBox van 32 A en 7,4 kW. Van de Master ZE worden zes versies gecommercialiseerd. Keuze kot er uit drie koetswerklengtes en twee hoogtes, met laadvolumes tussen 8 en 13 m3. De Chassis/cabine uitvoeringen worden leverbaar in twee lengtes wat opbouwmogelijkheden creëert tot 22 m3.