Hierbij herhalen wij voor alle duidelijkheid dat de nieuwe fiscale regelgeving voor plug-in hybride modellen een batterijcapaciteit van minstens 0,6 kWh voor elke 100 kilogram wagengewicht vereist voor voertuigen die vanaf 1 januari 2018 worden besteld om ook vanaf 2020 te kunnen blijven genieten van de fiscaal gunstige regeling op basis van de theoretisch lage CO2-uitstoot. Voor een auto die 1,6 ton weegt moet de batterij dus minstens 9,6 kWh stroom kunnen opslaan. Concreet zal de nieuwe batterij-norm gelden voor voertuigen aangekocht vanaf 1 januari 2018 maar de uitwerking gaat pas in vanaf 2020. Voor plug-in hybrides die nu al zijn ingeschreven of nog dit jaar worden besteld blijven de bestaande regels (zonder fiscale batterij-norm) gelden en voor de berekening van het voordeel van alle aard blijft de basis de lage zeer theoretische CO2-uitstoot. Voor nieuwe bestellingen telt de datum van de ondertekende bestelbon of datum van afsluiting van het leasingcontract. De datum van inschrijving heeft geen belang. Wie dus dit jaar nog een bestelbon ondertekent kan dus blijven genieten van het huidige voordelige fiscaal regime voor plug-in hybrides die niet beantwoorden aan de nieuwe batterij-norm. In regeringskringen was te horen dat de nieuwe norm rekening houdt dat de batterijcapaciteit van de nieuwe modellen plug-in hybrides modellen in de toekomst stelselmatig zal stijgen.

De meeste plug-in hybrides beantwoorden niet aan de nieuwe fiscale norm

Uit de inschrijvingsstatistieken blijkt dat de plug-in hybrides vandaag 47 % vertegenwoordigen van alle nieuw ingeschreven hybride voertuigen en voor 94 % worden ingeschreven op naam van een onderneming. De meeste plug-in hybrides die op de Belgische markt worden aangeboden beantwoorden vandaag niet aan de nieuwe norm van 0,6 kilowattuur voor elke 100 kilogram wagengewicht waaronder de Audi A3 Sportback e-tron plug-in, BMW i8, BMW 225xe plug-in, BMW 330 e plug-in, BMW X5 xDrive40e plug-in, BMW 740 e plug-in, Kia Optima Plug-in sedan (de Sportswagon plug-in – break versie – beantwoord aan de nieuwe fiscale norm), Mercedes C 350 e plug-in , Mercedes E 350e plug-in, Mercedes GLC 350 e plug-in, Mercedes GLE 350 e plug-in, Mercedes S 500 e plug-in, MINI Cooper S E Countryman ALL4 plug-in, Porsche Cayenne S E-Hybrid (model 2014), Toyota Pruis plug-in,Volvo V60 plug-in, Volvo XC60 T8 Twin Engine plug-in ,Volvo XC90 T8 Twin Engine plug-in en de VW Golf GTE plug-in.  Zelfs de nieuwe op de markt gebrachte Hyundai Ioniq plug-in met een standaardgewicht van 1495 kg en een batterijcapaciteit van 8,9 kWh beantwoordt net niet aan de nieuwe fiscale batterij norm. De batterijcapaciteit zou voor deze Ioniq plug-in volgens de nieuwe norm minstens 8,97 kWh moeten bedragen.

Enkele plug-in hybrides beantwoorden reeds aan de nieuwe norm waaronder ook luxe SUV’s.

De Audi Q7 E-Tron plug-in, de Mitsubishi Outlander plug-in, de nieuwe Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid Turbo S (model 2018 met 680 PK) en de Volkswagen Passat GTE plug-in (sedan en variant uitvoering) beantwoorden reeds vandaag aan de nieuwe fiscale batterij-norm van minstens 0,6 kilowattuur voor elke 100 kilogram wagengewicht. Voor deze modellen bestaat dus geen bestelurgentie. De op het salon van Frankfurt in september 2017 voorgestelde Mercedes S 560 e plug-in met een leeggewicht van2045 kg met een nieuwe type lithium-nickel-mangaan-cobalt (Li-NMC) batterij van 13.5 kWh beantwoordt ook reeds aan de nieuwe fiscale batterij-norm. Voor de bestelling kan men dus rustig het volgende autosalon afwachten. De huidige Porsche Cayenne plug-in (model 2014) die niet aan de nieuwe fiscale batterij-norm beantwoordt zal in 2018 vervangen worden door een derde generatie. Volgens berichten van deze constructeur zijn twee motorisaties in de plug-in versie voorzien op basis van een 6 cilinder en een 8 cilinder motor. De krachtigste versie onder de naam Cayenne Turbo S e-Hybrid zou meer dan 650 PK leveren maar de technische gegevens van deze nieuwe hybride modellen die volgend jaar uitkomen zijn vandaag nog niet beschikbaar. De spannende vraag blijft of de regeringspolitiek op termijn deze “power” plug-in hybrides fiscaal zal blijven ondersteunen. Bij deze laatste type plug-in hybrides lijkt de aandrijflijn op papier bedoeld om het milieu te sparen, maar in de praktijk draagt het extra vermogen vaak bij tot een sportievere rijbeleving van deze luxe voertuigen. Het is daarom ook niet volledig uit te sluiten dat de fiscus in de toekomst een rapportering zou kunnen opvragen van het vermogen dat via het voertuig elektrisch werd opgeladen en de fiscale aftrekbaarheid daaraan te koppelen. Deze info is zeer eenvoudig via de diagnosestekker bij de garage op te vragen.

Formule 2020 fiscale aftrekbaarheid

Voor de aangepaste fiscale aftrekbaarheid geldt een overgangsperiode van twee jaar. De huidige regels blijven voorlopig tot 2020 bestaan. In deze overgangsperiode  tussen 2018 en 2020 zullen eenmanszaken (die belast worden in de personenbelasting) kunnen genieten van een nieuwe fiscale stimulans om voor een milieuvriendelijk voertuig te kiezen. Tot op vandaag kunnen zij de beroepsmatige autokosten voor 75 % fiscaal in mindering brengen ongeacht de CO2-uitstoot. Vanaf volgend jaar kunnen deze zelfstandigen – als dat voordeliger zou zijn – kiezen voor de variabele aftrekregeling in functie van de CO2-uitstoot zoals die geldt voor vennootschappen. De aftrek voor eenmanszaken blijft wel minimaal 75%  zelfs voor de voertuig met zeer hoge CO2-uitstoot. Vanaf 2020 zal volgens de huidige ontwerptekst zowel voor zelfstandigen als voor vennootschappen een nieuwe formule in functie van de CO2-uitstoot gelden. Deze wordt als volgt berekend: 120 % – (0,5% x brandstofcoëfficiënt x aantal gram CO2 per kilometer). De brandstofcoëfficiënt bedraagt 1 voor diesel (en hybrides varianten), 0,95 voor benzine (en hybride varianten)  en 0,9 voor auto’s op CNG met maximaal 11 fiscale pk. Het percentage van aftrekbaarheid zal in principe worden vastgelegd op minimaal 50 % en maximaal 100 %. Hierdoor vervalt vanaf 2020 de verhoogde aftrekbaarheid van 120 % voor 100% elektrische voertuigen. Voor een dieselvoertuig van 115 gram betekent dit een fiscale aftrekbaarheid van 62,5%. in 2020. Voor voertuigen met een CO2-uitstoot van minimaal 200 gram/km zal de aftrek verder beperkt worden tot 40 %. Voor plug-hybrides zal de gebruikte CO2-uitstoot afhangen van de energiecapaciteit van de batterij. Enkel indien deze minimaal 0,6 kWh  per 100 kilogram van het autogewicht bedraagt zal de CO2 van de hybride versie worden gebruikt. Is de energiecapaciteit lager dan wordt het voordeel alle aard berekend op basis van “de niet-hybride tegenhanger van hetzelfde model”. Wat daaronder juist moet verstaan worden en welk model dan wordt bedoeld is voorlopig nog onduidelijk. Is de CO2-uitstoot niet bekend dan wordt de waarde van de hybride vermenigvuldigd met 2,5. De vraag stelt zich of de fiscus in 2020 nog steeds de NEDC-testmethode voor brandstofverbruik en uitstoot als fiscale basis zal gebruiken of zal omschakelen naar de nieuwe WLPT testmethode eventueel met een bepaalde omrekeningscoëfficiënt.

Voordeel alle aard

Of een plug-in hybride bedrijfswagen al dan niet onder de nieuwe fiscale norm valt heeft ook belang voor de berekening van het voordeel van alle aard. Dat voordeel hangt vandaag af van de catalogusprijs, de CO2-uitstoot en de leeftijd van de auto. Die formule blijft in de huidige versie die de regering heeft goedgekeurd ongewijzigd maar voor plug-in hybrides zal de gebruikte CO2-uitstoot ook afhangen van de energiecapaciteit van de batterij volgens dezelfde norm als deze die wordt gebruikt voor de bepaling van de fiscale aftrekbaarheid. Bedraagt deze minimaal 0,6 kilowattuur per 100 kilogram van het voertuiggewicht dan wordt de CO2-uitstoot van de hybride versie gebruikt. Is de energiecapaciteit lager dan wordt het voordeel alle aard berekend op basis van “de niet-hybride tegenhanger van hetzelfde model”. Wat daaronder juist moet verstaan worden en welk model dan wordt bedoeld is voorlopig nog onduidelijk. Is de CO2-uitstoot niet bekend dan wordt de waarde van de hybride vermenigvuldigd met 2,5.