Ford wil zijn commerciële en financiële prestaties in Europa drastisch verbeteren. Om daarin te slagen heeft Ford een nieuwe modellenstrategie uitgewerkt en die rust op vier pijlers: meer SUV’s, het versterken van het aanbod lichte bedrijfsvoertuigen, het aantal iconische modellen vergroten en bovenal een ver doorgevoerde elektrificatie.

Ford Kuga plug-inhybride

Kuga en Puma

Eén op de drie Europeanen die een nieuwe auto koopt of via leasing in gebruik neemt, kiest voor een SUV. Bij de Ford-klanten is die verhouding slechts één op vijf. Bij Ford willen ze die achterstand goed maken met de introductie van drie nieuwe SUV’s. De belangrijkste daarvan is ongetwijfeld de nieuwe Kuga die tegen het einde van het jaar bij de dealers staat. De nieuwkomer oogt heel wat sierlijker dan het huidige model en neemt duidelijk stijlkenmerken van de Focus over. Qua formaat is hij vergelijkbaar met de Mondeo. De nieuwe Kuga rust op een nooit eerder gebruikt onderstel en is gemiddeld 90 kilogram lichter dan het model dat nu zijn laatste maanden ingaat. Belangrijk daarbij is dat de Kuga in drie hybride uitvoeringen verkrijgbaar wordt. In de eerste plaats is er de ‘mild hybrid’ waarbij een elektromotor/generator energie recupereert en de 2,0-liter dieselmotor (150 pk) ondersteunt tijdens het versnellen en hernemen. Daarnaast is er nog een ‘full hybrid’ die zonder extern bijladen in bepaalde omstandigheden toelaat om volledig elektrisch te rijden. In andere rijsituaties maakt deze versie gebruik van een 2,5-liter benzine die al dan niet door de elektromotor wordt ondersteund. De zelfde benzinemotor is verkrijgbaar in een plug-inhybride die tot 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden. De bestuurder kan kiezen uit vier rijmodi. Zo is het mogelijk om de elektrische lading op te sparen voor in druk stedelijk verkeer. Naast deze drie hybride versies zal de nieuwe Kuga verkrijgbaar zijn met een 1,5-liter benzine (120 of 150 pk), een 1,5-liter diesel (120 pk) en een 2,0-liter diesel (180 pk).  

De nieuwe Kuga werd in Amsterdam voorgesteld aan de internationale pers. Tegelijk werd in een flits een tweede nieuwe SUV getoond en die krijgt de typebenaming Puma. Deze extra SUV zal zich tussen de EcoSport en de Kuga positioneren. Ook van de Puma komen verschillende hybride versies.

Explorer

Ford wil na de Amerikaanse Mustang en Edge zijn Europese gamma nog verder aanvullen met iconische modellen. Het aanbod wordt verder uitgebreid met pas vernieuwde Explorer, de best verkochte SUV in de VS. In Europa staat één motorisatie op het programma, een plug-inhybride die volgens de WLTP-testprocedure tot 40 kilometer volledig elektrisch kan rijden. De volledige aandrijfgroep met een 3,0-liter benzine is goed voor 450 pk. De Explorer wordt meteen het topmodel uit het Ford-gamma. De Explorer is een zevenzitter die het opneemt tegen onder meer de Volkswagen Touareg. Vierwielaandrijving is standaard en er zijn twee uitrustingsniveaus: ST-Line en Platinum.  In 2020 mogen we ons verwachten aan een volledig elektrische crossover die stijlkenmerken van de Mustang overneemt.

Ford Explorer

Fiesta en Focus

De elektrificatie zet zich ook verder in de reeds bestaande modellen. Van zowel de Fiesta als de Focus komt een ‘mild hybrid’ versie. De elektromotor zorgt voor extra trekkracht bij een laag motortoerental van de 1,0-liter benzine. Die werkt de trage reactie van een klassieke turbo weg en maakt het mogelijk om een grotere turbo te monteren die voor extra trekkracht bij een hoger toerental zorgt. Het resultaat is extra vermogen dat oploopt tot 155 pk. Tegelijk daalt het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.

Transit en Tourneo

In de sector van lichte bedrijfsvoertuigen is Ford in Europa marktleider. Om zijn positie te bestendigen komt een plug-inhybride van de Transit en de Tourneo. De aandrijving gebeurt altijd elektrisch. De batterij kan op drie manieren worden bijgeladen: door energierecuperatie, via het net of door een 1,0-liter benzinemotor die de rol van range extender vervult. Ook komt er een Transit 2,0-liter diesel met ‘mild hybrid’ technologie en voor 2011 staat een volledig elektrische Transit op stapel.

Ford Kuga