Toolbox

Nieuwe LEAF en e-NV200 centraal in Nissan’s Electric Ecosystem

In een geavanceerd e-ecosysteem, zoals de Japanse constructeur Nissan dat in oktober 2017 presenteerde, wordt de toenemende belangrijkheid van technologie dik onderstreept. Of hoe het recente Nissan Electric Ecosystem Experience duidelijk maakte dat groen ecologische dromen niet om de technologische essentie heen kunnen.

Dat de realisatie van onze heilzame milieu-betrachtingen een utopie blijven, zonder inbreng van – in klimaatmiddens niet altijd op euforie onthaalde – technologie werd andermaal aangetoond. Door de filosofie rond intelligente mobiliteit strategisch en betaalbaar af te stemmen op een duurzame toekomst, geeft Nissan met zijn e-ecosysteem een “maakbare” inhoud aan het niet weg te cijferen technologische aspect. Het blijft vandaag immers niet beperkt tot de introductie van de nieuwe Nissan LEAF en verbeterde e-NV200 die beiden gezegend werden met extra actieradius. Er rest tevens de introductie van xStorage Home-units (Nissan Energy Solar), een geïntegreerde uitkomst voor energiebeheer en -opslag. Het is trouwens in samenwerking met het Institute of Technology and Renewable Energies (ITER) dat Nissan de media liet kennismaken met het e-Ecosystem Experience geheel in het ITER-complex op Tenerife.

The new Nissan LEAF

 

Xstorage Home-unit
In navolging van het eerder voorgesteld systeem voor thuis-energieopslag onthult de Japanse constructeur het Nissan Energy Solar systeem. Een combinatie van de xStorage Home-unit met zonnepanelen resulteert in energiewinst en -opslag voor thuisgebruik. Deze xStorage-unit – die energiebeheer en -opslag integreert in één unit – is ontwikkeld in coöperatie met Eaton. Het zijn dergelijke xStorage Home-units die door ITER zullen gebruikt worden in een pilootproject mbt een smart micro-gridsysteem in ontwikkelingslanden. Waardoor Nissan meteen klaar is om eerder gedane beloftes na te komen. Te weten; het zijn bestaande netwerk van (snel)laadpunten uitbreiden. Dat netwerk behoort intussen met 4.700 snellaad-stations al tot de meest uitgebreide in Europa (EV-snellaad standaard CHAdeMO).

 

E-Pedal
Nissan’s filosofie rond intelligent energiebeheer -winst & -opslag en – niet onbelangrijk als autoconstructeur – milieu-heilzame mobiliteit, wordt geaccentueerd door de nieuwe LEAF en de geoptimaliseerde eNV200 bestelwagen. De LEAF als trendsetter en bestverkochte e-auto ter wereld ziet in zijn jongste uitvoering de actieradius opgevoerd tot 378 km (NEDC). Benieuwd in hoeverre dat veelbelovende rijbereik ook in de weldra gebruikte en realistischer gemeten WLTP/RDE-tests bevestigd kan worden. Dat de nieuwe LEAF over een batterij beschikt die tussen twee laadbeurten veel meer km op de teller zet, is intussen wel zeker. Die actieradius dankt de LEAF niet enkel aan een hogere batterijcapaciteit. Ook, ProPILOT en geavanceerde rij- assistentie spelen daarin een rol. Net als die e-Pedal. Waardoor men met behulp van één pedaal soepel kan accelereren en decelereren. Dit laat met inbegrip uiteraard van energie-recuperatie. Met ProPILOT Park wordt – na een druk op de knop – zelfs autonoom geparkeerd.

 

40 kWh batterij voor de e-NV200

Nissan showcases Electric Ecosystem

De e-NV200 krijgt een groter rijbereik dankzij een 40 kWh-batterij. Ook hier wordt het wachten op de WLTP/RDE- tests om de (exacte) actieradius te kennen. Volgens de oude NEDC bedraagt die 280 km, of 60% meer dan die van zijn voorganger. Een straffere batterij samen met een single-shift transmissie – die energiespaarzaamheid bevordert – zullen ongetwijfeld in een behoorlijk toegenomen actieradius resulteren. Belangrijk voor het professioneel gebruik van een bestelwagen is dat die toegenomen batterijcapaciteit niet ten nadele moest gaan van de laadruimte.

 

V2G: de e-auto als stroomproducent
In Denemarken lepen al een poos technologische proeven met e-auto’s die stroom leveren aan het publieke elektriciteitsnet in periodes van piekbelasting. Dit werd mogelijk nadat Nissan een twee-richtingen laadstructuur had ingezet. De e-auto kan dus stroom leveren aan het net via die V2G-laadunit (Vehicle to Grid). Na Denemarken zal Nissan ook in het Verenigd Koninkrijk V2G-oplossingen uitwerken met energieleverancier OVO Energy. Klanten zullen dan met korting een xStorage Home-unit kunnen aanschaffen. Nadien zal die klant zonder energie-kosten de batterijen van zijn e-auto kunnen opladen, indien de batterij van ddat elektrisch voertuig op momenten van piekbelasting het openbare e-net ondersteunt. Nissan onderzoekt momenteel verdere V2G-opportuniteiten in andere Europese regio’s.

Toon meer nieuwsjes