Voorzichtig? Omdat bestaande en tenonrechte verketterde dieseltechnologie, die ook na invoering van de WLTP-testen haar degelijkheid en milieuvriendelijkheid met bravoure blijft bevestigen, ook bij Nissan niet genadeloos over boord wordt gekieperd. Voorzichtig eveneens omdat Nissan’s clean-energie-strategie zich (voorlopig dan toch) beperkt tot “dwownsizing”. Een therapie waarva de bijwerkingen in een aantal gevallen schadelijker zijn dan de zogeheten kwalen die bestreden moten worden. Downsizing dus. Kleinere motoren, minder zuigerverplaatsing, minder cilinders.

Geen hybride
Als pionier in de voertuigelektrificatie (Full EV’s) onderscheidt Nissan zich nog nadrukkelijker van de concurrentie. Want dé elektro-specialist laat zich niet blindelings meeslepen in de hype van de dezer dagen gemystificeerde gedeeltelijke elektrificatie. Kline benzinemotoren, geen hybride’s dus. Ook niet als het motoren betreft om gemonteerd te worden in compacte wagens die – zoals de Micra – thuishoren in het B-marktsegment. Geen hybride bijgevolg en – indien we Nissan-ingenieurs mogen geloven – ook in de nabije toekomst niet. Nissan wil “clean-energie” aandrijving met kleine benzinemotoren, zonder gebruik te maken van extra batterij-energie, zonder die gedeeltelijke elektro-support, zonder meergewicht, zonder – vooral – extra meerkost voor de gebruiker. Rest ons bij deze strategie een vraag? Hoe lang zal de vandaag (ook) onder vuur genomen benzinemotor (zonder hybride-medicatie) nog getolereerd worden in een toenemend aantal lage en zero-emissie zones.

1.0 IG-T als vervanger van de 0,9 liter motor
De nieuwe motorvarianten voor de Micra zijn vooreerst de 1.0-liter IG-T-benzinemotor (74 kW/100 pk, 160 Nm@2.750 tpm). Die wordt aangeboden met handbediende (5)versnellingsbak of Xtronic-transmissie of een traploze CVT-automaat. De tweede nieuwkomer is de 1.0-liter DIG-T (86 kW/117 pk, 180 Nm@1.750 tpm) die uitsluiten met een handgeschakelde (6)versnellingsbak is te verkrijgen. Beide motoren werden ontwikkeld door de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. De cilinderkop-ontwikkeling van de krachtigste variant gebeurde in samenwerking met Daimler.
De 1.0 IG-T vervangt de oude 0.9-liter bougiemotor en levert meer vermogen (+8 kW) en koppel (+20 Nm). Op papier verbruikt de nieuwkomer 0,6 tot 0,7 l/100 km minder brandstof wat overeenkomt met een 13 tot 15 g/km lager CO2-cijfer.
De 1.0 IG-T (100 pk) werd bedacht met gescheiden koeling. De koelvloeistof vloeit daarbij via twee doorgangen in de cilinderkop met versnelde hitte-discipatie, efficiënter temperatuurheheer en lager brandstofgebruik als resultaat. Opvallend zijn ook de elektrische stelmotoren in de turbo die snellere motorrespons beogen. Een technische wereldprimeur: spuit-coating van de cilinderwanden – toegepast in andere motoren van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi (zoals in de onlangs geïntroduceerde 1.3-liter benzinemotor van de Qashqai). Coating zorgt voor lagere cinderfrictie en beperkt het motor-gewicht. Ander technisch nieuws: een cilinderkop met
geïntegreerd uitlaatspruitstuk en een kunststof deksel met als reultaat een compacter motorgeheel, gewichtsreductie. Minder luchtkanalen zorgen dan weer voor een snellere opwarming van de katalysator.
Voor het eerst sinds de introductie van de 5de generatie Micra (2016) wordt een traploze CVT -automaat (Xtronic) aangeboden. Enkel in combinatie met de 1.0 IG-T, die indien gekoppeld met manuele 5-bak – 160 Nm@2.750 tpm aan werklust. In combinatie met X-Tronic transmissie wordt die maximale werkijver afgeroomd naar 144 Nm, maar dan wel bij een 750 toeren lager motorregieme.

Krachtiger
De architectuur van de DIG-T (117 pk) is gebaseerd op de 10 IG-T versie maar de cilinderkop werd compleet anders nadat Daimler in de ontwikkeling werd betrokken. De motor genereert bij 1.750 tpm een maximale werklust van 180 Nm en kan dankzij overboost tijdelijk 20 Nm extra afgeven. Behalve het hogere vermogen en koppel is die werklust ook voorradig bij een veel lager motorregieme. Want 180 Nm bij 1.750 tpm voor de DIG-T tegen 160 Nm bij 2.750 t.p.m voor de IG-T. De delta-cilinderkop, waardoor de motor nog compacter en lichter wordt, spuitcoating op de cilinderwanden, centraal gemonteerde injectoren, 250 bar injectiedruk, turbo met elektronisch gecontroleerde overdrukklep, elektrische turbo-stelmotoren, variabele kleptiming voor in- en uitlaatkleppen en … jawel een benzine-partikelfilter (GPF). Want niet alleen diesels… ook direct ingespoten benzinemotoren moeten aan de roetfilter.

Absolute voorkeur: 1.0 IG-T X-Tronic
We hebben zowel de IG-T als DIG-T de handgeschakelde varianten en de X-Tronic kunnen proefrijden. Meteen werd duidelijk dat de lichtste variant in combinatie met de handgeschakelde vijfbak soepeler en geruislozer voor de dag komt dan zijn op papier toch 17 pk straffere en -eveneens op papier – koppelgunstiger DIG-T halfbroer. De kleinste reageert op de bewegingen van de rechtvoet steeds met een lineiar inkomend vermogen. Zuinig ook en – dat was althans onze indruk – niet minder potent dan de met manuele zesbak gecombineerde 1.0 DIG-T. Niet dat het bij die laatste aan werklust ontbreekt. Maar het vermogen komt er telkens pas in na enige twijfel. Minder lineair alvast dan bij de lichtste variant. De voorliefde voor de 1.0 IG-T werd nog aangewakkerd toen we die proefreden in combinatie met de traploze CVT-automaat. Nooit gebrek aan werklust. Verwonderlijk alvast omdat de 1.0 IG-T X-Tronic met verlaagd koppel 144 Nm aan de slag moet. Lager koppel dus maar ook een stevig verlaagd motorregieme (2.000 opm) waarbij die maximale werklust gegenereerd wordt. En precies dat lager toerental schijnt het samenspel met de traploze automaat comfortabel voordeel op te leveren. Nissan heeft de software sturing van motor en automaat perfect kunnen afstemmen en dat leidde alvast tot minder typisch CVT-gevoel. Dit is veeleer een CVT die het schakelgedrag vertoont van van een juist geprogrammeerde en schokvrij acterende meertraps-automaat. Alles bovendien met – volgens boordcomputer – een verbruikt van nauwelijks 6,2 l/100 km.

Rijassistentie
Naast de komst van beide nieuwe 1.0-motorvarianten introduceert Nissan in het inmiddels 2 jaar jonge Micra-gamma een Micra N-Sport. Die is beschikbaar met keuze uit beide nieuwe 1.0-liter motoren. Het is een sportieve versie die zich onderscheidt met designaccenten en in uitrusting. Zoals o.m. carbonlook van de lichtmetalen wielen en spiegelkappen en Halogeen mistlampen voor. Of Alcantara®-stoelbekleding, achteruitrijcamera, parkeersensoren en het nieuwste NissanConnect-infotainment.
Elke Micra blijft standaard alvast uitgerust met met Intelligent Emergency Braking, Active Trace Control, snelheidsbegrenzer, airco Hill Start Assist en bandenspanningscontrole. Voor de topversies moeten we daar Intelligent Lane Intervention, Traffic Sign Recognition en Intelligent Emergency Braking met voetgangersherkenning aan toevoegen.

NewNissanConnect-infotainment
NewNissanConnect is een nieuw ontwikkeld infotainment dat intuïtieve smartphone integratie en Over The Air (OTA) kaart- en software-updates mogelijk maakt. Behalve de instapversie worden alle nieuwe Micra’s standaard van Apple CarPlay en Android Auto
voorzien.
Via een multi-touchfunctie krijgt men toegang tot NewNissanConnect. Daarbij is o.m. een snelle zoekfunctie van de navigatie om locaties sneller vinden. Verder is het startscherm te personaliseren via een ‘drag and drop’-functie, waarmee sneltoetsen te installeren zijn. NewNissanConnect introduceert ook stemherkenning in de Micra. Men kan dus gesproken commando’s geven, berichten laten voorlezen of met gesproken berichten muziek selecteren. Met Find My Car kan de parkeerlocatie opgeslagen worden indien de gebruiker de navigatie terugschakelt naar zijn smartphone. Premium Traffic TomTom brengt accurate realtime verkeersinfo en berekend alternatieve routes. Door-to-Door-navigatie (app te downloaden via Apple Store of Google Play Store) geeft met smartphone toegang tot alle functies van NewNissanConnect. Daarmee kan men vooraf
een route plannen/bestemming naar auto sturen, de navigatie wordt dan meteen aangevat van zodra de gebruiker instapt.