SHELL – JLR – FevMars2019

Nieuwe Focus: dé fleettroef van Ford

De lancering van een nieuwe Focus is voor Ford een evenement van formaat, en al helemaal als we naar de fleetmarkt kijken. Het model is immers goed voor maar liefst 25% van de B2B-verkoop (personenwagens) van het merk. De nieuwste generatie heeft in ieder geval de troeven in handen om even goed te scoren als het vorige model. Zeker als je weet dat Ford voor deze lancering zijn volledige fleetstrategie compleet herzag.

Twintig jaar geleden kwam de Focus de ronduit mythische Escort binnen het Ford-gamma vervangen. Een gewaagde gok want van de verschillende Escort-generaties waren miljoenen exemplaren verkocht en het model had via de rallysport in grote mate bijgedragen tot de merkbekendheid. De Focus, waarvan er op drie generaties tijd 16 miljoen stuks over de toonbank gingen, bleek een waardige opvolger van zijn illustere voorganger.

Tijdens de internationale perspresentatie van de vierde Focus-generatie een paar weken terug roemden alle media unaniem de kwaliteiten van deze auto en de positieve manier waarop hij evolueerde. De nieuwe Focus, die op het gloednieuwe C2-platform staat, werd in nauwe samenwerking met de klanten ontwikkeld om van de Focus de veiligste, meest intuïtieve en meest dynamische middelgrote gezinswagen te maken op de Europese markt. Daarvoor werd niet alleen het koetswerkdesign helemaal herzien en volledig ‘gefocust op de mens’, ook de binnenruimte werd integraal vernieuwd om de inzittenden meer ruimte en comfort te bieden. De koffer tot slot, is 375 liter groot in de vijfdeurs en kan, met neergeklapte achterbank, tot 1.650 liter aan in de Clipper-breakuitvoering. Dat zijn niet alleen referentiewaarden in deze categorie, het is ook een belangrijke troef naar fleetklanten toe.

Hetzelfde kan overigens gezegd van het motoraanbod. De 1.5 EcoBlue-versie kan immers bogen op een CO2-uitstoot van 94 g/km in 5-deurs en 98 g/km als Clipper volgens de overeenkomstige NEDC Co2mpass-norm. “We hebben het geluk dat we in een segment dat zo belangrijk is voor de fleetsector kunnen uitpakken met een product dat deze waarden voorlegt”, verduidelijkt Roeland Vriens, Fleet & Remarketing Manager bij Ford Belgium.

 

Steeds geconnecteerder

Uiteraard biedt de nieuwe Focus alle moderne rijhulpsystemen en technologieën die het dagelijks gebruik ervan vergemakkelijken. Hij wordt trouwens aangeboden in 4 uitrustingsniveaus (Trend, Titanium, ST-Line en Vignale) die allemaal een eigen business-pack krijgen dat onder meer navigatie, cruise control, reservewiel en FordPass Connect omvat, een gloednieuwe dienst die de auto omtovert tot een wifi-punt maar ook nog een stap verdergaat. Met FordPass Connect kunnen immers snellere routes worden gepland dankzij de Live Traffic-updates van het navigatiesysteem. Passagiers kunnen hun eigen ontspanning afspelen, maar het systeem omvat ook een hele rits handige functies via de mobiele app Ford Pass. Denk maar aan de lokalisatie van het voertuig, het bewaken van verschillende parameters zoals het brandstof- en oliepeil, het vergrendelen van de deuren vanop afstand en zelfs het starten vanop afstand voor de modellen voorzien van een achttrapsautomaat.

 

Nieuwe fleetstrategie

Ford Belgium neemt de lancering van deze nieuwe Focus overigens te baat om een vernieuwde fleetstrategie in de markt te zetten. De drijvende kracht hierachter is de recent aangeworven Fleet & Remarketing Manager, Roeland Vriens. “De jongste maanden werd met de komst van de Fiesta, de nieuwe Edge, de nieuwe Ecosport, de nieuwe Focus en binnenkort daar nog de Clipper-uitvoering van, zowat 50% van ons gamma in het nieuw gestoken. Het uitgelezen ogenblik dus om onze nieuwe fleetstrategie te lanceren waarin we uiteraard het product alle aandacht geven, maar waarin we ook de klant centraal stellen in onze bekommernissen. Wij willen nog meer de band aanhalen met ons fleetklanten waarbij ons dealernet centraal staat. Daarvoor willen we onze communicatie naar hun toe alvast een stuk intenser maken. Hiervoor kunnen we rekenen op een vernieuwd fleetteam met jonge mensen aan boord en een heel dynamische spirit. Het is een team van mensen die binnen de sector bekend zijn, die over de noodzakelijke competenties beschikken en die weten hoe ze het netwerk van concessiehouders kunnen ondersteunen. Ons netwerk zelf is al bijzonder sterk voor wat betreft de utilitaire voertuigen en de specifieke noden die deze klanten hebben. Door die aanpak zijn we de nummer 1 in Europa voor wat betreft bestelwagens met vorig jaar een verkoop van maar liefst 11.200 exemplaren in België. De bedoeling van onze nieuwe strategie is om even sterk te staan op de markt van de personenwagens.”

 

De Fiesta doet het prima

De nieuwe Fiesta, die iets meer dan een jaar geleden op de markt kwam, legt tot nu toe een feilloos parcours af. Zijn verkoop kende immers een groei van 400%. “Voor wat betreft de Fiesta zitten we op recordkoers”, vertelt een enthousiaste Roeland Vriens. “Dankzij dit model haalden we immers al heel wat fleetcontracten binnen. En om het plaatje helemaal af te ronden, werd hij in april van dit jaar door de jury van Alphabet Belgium ook nog eens verkozen tot Lease Car of the Year binnen zijn categorie.”

 

 

 

Toon meer nieuwsjes