link2fleet: In april werd de beslissing van de familie Moorkens publiek gemaakt om een joint-venture (voor Alcomotive) op te richten met de Spaanse verdeler Bergé Auto. De Spanjaarden hebben vandaag 60 procent in handen en de familieholding 40 procent. Voelt u zich goed in deze nieuwe configuratie?

Olivier Sermeus: Absoluut. In de eerste plaats hebben we al ondervonden dat beide bedrijven heel complementair zijn. Er is geen enkele ‘overlap’ en onze manier van werken is sterk vergelijkbaar. Bergé Auto brengt ons daarentegen extreem krachtige en verfijnde IT-systemen die we zelf niet hadden kunnen ontwikkelen. Samen voelen we ons sterker om de uitdagingen van de toekomst het hoofd te bieden. Ons doel is om ons te blijven ontwikkelen qua aantal verdeelde merken, maar ook in het aantal markten die we dekken. Deze evolutie zal rond twee assen gebeuren: mobiliteit en digitalisering.

Overkoepelende fleetcel

l2f: Onlangs stelde u een nieuwe manier voor om de fleetmarkt aan te spreken. Kan u ons een beetje meer vertellen?

O.S.: Door een overkoepelende structuur op te richten die onze zes merken vertegenwoordigt (Hyundai, MG, Suzuki, Isuzu, Maxus en SsangYong) bieden we aan bedrijven voortaan een totaaloplossing in plaats van enkel een product. Die aanpak is zeer coherent voor B2B-klanten, die nu met één enkele gesprekspartner onze verschillende merken dekken. Vandaag beschikken we over een zeer professioneel team van 9 personen dat wordt geleid door Kaat Van Severen.

l2f: Hoe doen uw merken het in deze zeer complexe economische context, waar bovendien het Salon niet kon doorgaan?

O.S.: Wel, we hebben het er redelijk goed van af gebracht. Uiteraard hebben we een beetje terrein verloren op het vlak van volume, maar dat geldt voor alle constructeurs in een markt die in 2020 met zo’n 25 procent achteruit is gegaan. We hadden perfect op de annulering van het Salon geanticipeerd door een reeks virtuele initiatieven voor te bereiden. Daarbij hoort ook een enorme inspanning om onze websites aangenamer te maken. Een ander cruciaal punt, ons netwerk, bleek zeer gemotiveerd en heel inventief, waardoor we cijfers hebben gehaald die in lijn lagen met onze doelstellingen. Daar wil ik nog aan toevoegen dat de introductie – op het juiste moment – van nieuwe producten zoals de Hyundai Tucson, MG EHS en Suzuki Swace ook heeft bijgedragen aan de bemoedigende resultaten.

l2f: Mogen we nog andere conclusies trekken?

O.S.: Na de eerste lockdown aan het begin van de zomer voelden we dat particuliere klanten zichzelf een pleziertje wouden gunnen: “Mijn vakantie is afgelast, dus koop ik me een nieuwe auto,” zeiden ze. Onze concessiehouders hebben het druk gehad. Bedrijven hebben daarentegen een meer afwachtende houding aangenomen. Vele ondernemingen hebben vernieuwingen binnen het autopark uitgesteld. We voelen een aarzeling om door te duwen. Dat is ook niet abnormaal, want met die fiscaliteit op korte termijn en zonder echte zekerheden weet niemand wat vandaag de juiste keuze is. Een ding staat in elk geval vast: kiezen voor de meest ecologische modellen blijft het verstandigste.

 

IONIQ legt de lat zeer hoog

l2f: Begin deze week konden we de virtuele onthulling meemaken van de nieuwe IONIQ 5. Wil Hyundai de merken scheiden, zoals bijvoorbeeld Volvo en Polestar?

O.S.: IONIQ blijft duidelijk een submerk van Hyundai, dus er is geen enkele intentie om de merken te scheiden of om aparte teams of showrooms op te richten. IONIQ wordt via het Hyundai-netwerk verdeeld. De bedoeling van de oprichting van dit nieuwe merk is eerder om een heel uitgesproken nadruk te leggen op het “state of the art”-kantje van deze nieuwe elektrische modellen. Geloof me maar als ik u zeg dat de Koreaanse constructeur met dit nieuwe gamma de lat zeer hoog legt, met een zelden geziene kwaliteit. Na de IONIQ 5 verwachten we in 2022 en 2023 nog twee nieuwe elektrische IONIQ-modellen.

l2f: Mogen we daar uit afleiden dat Hyundai ook evolueert naar een volledig elektrische strategie?

O.S.: In tegenstelling tot andere merken willen we geen exacte deadline aankondigen voor wanneer ons gamma volledig elektrisch zal zijn. Toch is het duidelijk dat de elektrificatie aan de gang is bij alle constructeurs en dat bepaalde motorversies geleidelijk aan zullen verdwijnen. Maar voor het zo ver is, moeten we er eerst nog in slagen om aan particulieren betaalbare elektrische modellen aan te bieden, want daar zijn we vandaag nog lang niet. Vandaag moet je als particulier behoorlijk dapper zijn – of een sterke ecologische overtuiging hebben – om een EV te kopen zonder de minste overheidshulp of stimulans. Onze politici moeten daar eens over nadenken als het hen echt menens is om ons wagenpark naar een volledige nuluitstoot te leiden.

 

De drie gouden tips voor bedrijven van Olivier Sermeus

Omdat Olivier Sermeus zijn sporen heeft verdiend bij leasemaatschappijen (LeasePlan en KBC Autolease) voor hij bliksemsnel opklom tot zijn huidige functie weet hij heel goed met welke uitdagingen bedrijven vandaag moeten afrekenen op het vlak van mobiliteit. Deze drie adviezen wou hij toch meegeven:

    1. Maak de juiste berekeningen met de goede tools in functie van de huidige regels (het is belangrijk om volgens de TCO te rekenen).
    2. De impact van de aftrekbaarheid en het VAA worden nog vaak onderschat. Zowel werkgevers als bestuurders moeten zich bewust zijn van de financiële gevolgen.
    3. Kies vandaag voor een model met een lage uitstoot (elektrisch, hybride of plug-inhybride).