«Opel goes electric» heette het evenement dat wij in Rüsselsheim konden bijwonen. Op de hoofdzetel van het Duitse merk bleek meteen dat die elektrische bespiegelingen ook echt concreet zijn! Opel zal vanaf 2020 4 nieuwe elektrische voertuigen in zijn gamma hebben. Het merk wil in Rüsselsheim zelfs 1.300 laadpalen installeren. Bijna de helft daarvan zullen publiek toegankelijk zijn en een groot deel zal bestemd zijn voor de vloot die door de werknemers gebruikt zal worden. Later, in 2024 zal van iedere Opel ook een elektrische versie leverbaar zijn.

Sportiever

De nieuwe Corsa is behoorlijk veranderd. Het hoeft niet te verrassen dat hij qua vorm niet ver afstaat van de nieuwe Peugeot 208, die zijn volle neef is. Hij lijkt groter dan de vorige generatie, maar de realiteit achterhaalt dat gevoel. Hij is weliswaar wat langer (4,06 m), maar is tegelijk ook een klein beetje smaller. De Corsa is echter vooral 48 mm lager, zonder dat dit een effect heeft op de hoofdruimte binnenin. Dat is te danken aan de 28 mm lagere zitpositie. De afstand tussen de assen (gemeenzaam bekend als de wielbasis) werd iets groter. Als je zijn afmetingen bekijkt, kan het haast niet anders of de Corsa moet sportiever zijn. Zeker als je weet dat hij in zijn versie met verbrandingsmotor ook nog eens een kleine 100 kilogram verloor ten opzichte van zijn voorganger. De Corsa zal trouwens gebruik maken van 1.2 benzinemotoren (75 en 130 pk) en een 1.5 diesel (100 pk) van PSA-makelij, terwijl hij ook zijn handgeschakelde zesversnellingsbak en zijn zeventrapsautomaat bij onze zuiderburen gaat lenen

330 km voor de Corsa-e

De 100% elektrische Corsa zal wat meer gewicht op de weegschaal zetten (ongeveer 1.500 kg) en met dat gewicht kan hij tot 330 km in WLTP-cyclus afleggen. Zijn elektrische 100 kW (136 pk) motor sprint in 8,1 seconde van 0 naar 100 km/u, terwijl de batterij van 50 kWh op 30 minuten tot 80% opnieuw opgeladen kan worden.

De Corsa, die vanaf de lente van 2020 leverbaar is, zal vanaf juli in België gecommercialiseerd worden tegen een prijs van 29.990 euro (Duitse prijs). Opel belooft dat de Corsa-e voor deze prijs erg goed uitgerust zal zijn. We onthouden op dat vlak dat hij de eerste auto uit het B-segment zal zijn die (tegen meerprijs) over matrix LED-lampen zal beschikken, terwijl zijn centraal 10” centraal scherm (optie) voor dit segment eveneens indrukwekkend is.