Opel X-Champ: de uitdaging van WLTP en Euro 6d TEMP

Het zal allicht weinigen ontgaan zijn: de WLTP uitlaatgasmeting (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) vervangt de NEDC meetmethode (New European Driving Cycle) en wel vanaf september dit jaar.

Opel nodigde ons uit om wat klaarheid te scheppen. De WLTP uitlaatgasmeting beoogt een meer praktijkrealistische meting, wat tot gevolg heeft dat de in de technische documentatie van de automerken afgedrukte waarden voor CO2 hoger zullen uitvallen dan tot nogtoe het geval was voor de resultaten van de NEDC meting.

Een belangrijk gegeven is dat bij de WLTP-meting elk onderdeel – denk aan opties, accessoires – letterlijk zijn gewicht in de schaal legt en de gemeten uitstootwaarden zal beïnvloeden. Verplicht is in elk geval een meting van de lichtste en zwaarste uitvoering van elk automodel.

Autoconstructeurs moeten behoorlijk dieper in de portemonnee graaien, want de opgelegde testprocedure duurt liefst 8 dagen tegenover 2 voor de NEDC meetmethode. Het doorlopen van een WLTP-test kost zo’n slordige 200.000 euro.

 

Klaar voor Euro 6d TEMP

Vandaag is Euro 6 de strengste Europese emissiestandaard en sinds 31 december 2013 van kracht voor nieuwe personenwagens. Inmiddels is de Euro 6 norm al bijgesteld tot Euro 6d TEMP, verplicht voor elke nieuwe typekeuring, m.a.w. wanneer een automerk een nieuw model lanceert, moet dit gehomologeerd zijn volgens Euro 6d TEMP. Vanaf september 2019 zullen alle nieuw ingeschreven auto’s conform Euro 6d TEMP moeten zijn.

Niet zonder trots kondigt Opel aan dat het al 79 modelvariaties klaar heeft die voldoen aan de Euro 6d TEMP emissiestandaard, inclusief alle X-modellen. SUV’s zijn razend populair en de verkoop in het SUV B-segment verviervoudigde in Europa tussen 2012 en 2017. Opel verwacht dat 40 percent van zijn verkoop tegen 2021 in dit winstgevende segment zal plaatsvinden.

Opel stelde een aantal vernieuwingen voor op het vlak van de aandrijving voor de Mokka X, Crossland X en Grandland X. Dat ziet er als volgt uit:

Mokka X

  • 4 Ecotec Turbo benzine (120pk) manuele 6-bak voor de FWD of 4×4 uitvoering
  • 6 diesel (136pk) met manuele 6-bak voor de 4×4 uitvoering

Crossland X

  • 2 direct ingespoten 3-cilinder turbo benzine (110pk) met manuele 6-bak of 8-traps automaat
  • 2 direct ingespoten 3-cilinder turbo benzine (130pk) met manuele 6-bak
  • 5 turbodiesel (102pk) met SCR Catalysator (Selective Catalytic Reduction) en manuele 6-bak

Grandland X

  • 2 direct ingespoten 3-cilinder turbo benzine (130pk) met 8-traps automaat, die 2kg lichter weegt dan zijn 6-traps voorganger.
  • 5 diesel (130pk) met manuele 6-bak of 8-traps automaat
  • 0 diesel (177pk) met 8-traps automaat en nieuwe stille en schokvrije start/stop

Toon meer nieuwsjes