Nissan Leaf e+

Geen splinternieuwe productiemodellen voor Nissan in Genève, maar wel de aankondiging dat de e-Power range extenders in 2022 naar Europa komen. Op welke modellen precies willen de Japanners nog niet zeggen, maar de volgende Qashqai is een grote kanshebber. Ondertussen is de volelektrische Leaf wel beschikbaar met een 62 kWu-batterij die aan een 217 pk sterke elektromotor gekoppeld wordt voor een WLTP-rijbereik van 385 kilometer.


Toyota Camry Hybrid

Na de nieuwe RAV4 en Corolla is het aan de Camry om zich van zijn mooiste kant te tonen. Dat doet hij in de beste Toyota-traditie met een zelfopladende benzinehybride, die het normverbruik ondanks 218 pk tussen de 4,3 en de 4,6 liter houdt. Volgens de nieuwe WLTP-cyclus correspondeert dat met een CO2-uitstoot van 99,5 tot 106 gram per gereden kilometer, wat weinig is gezien de benzinemotor een fleetonvriendelijke 2,5 liter telt.


Audi Q4 E-Tron

Helemaal klaar is de Q4 E-Tron nog niet, maar Audi belooft dat-ie dat volgend jaar wel is. Tegen dan zal het trouwens niet de tweede maar de vijfde EV van Audi zijn – na de e-tron, de e-tron Sportback, een elektrische Q2 voor de Chinese markt en de sportieve e-tron GT. Verwacht een accu van 82 kWu die ‘meer dan 450 kilometer rijbereik’ geeft. Ondertussen krijgen de Q5, A6, A7 en A8 plug-in technologie met 40 kilometer elektrische autonomie.


BMW X3 xDrive30e

Als Audi zijn gamma verder elektrificeert, dan kan BMW natuurlijk niet achterblijven. Getuige daarvan de 225xe Active Tourer, de 330e sedan, de 530e sedan, de X5 xDrive 45e én de 745e die allemaal een nieuwe generatie van de plug-in technologie krijgen. Maar het belangrijkste nieuws is toch dat de X3 xDrive30e voor het eerst ook een stekkeroptie krijgt, goed voor 50 elektrische kilometers bij een gecombineerde CO2-uitstoot van 56 g/km.


Peugeot e-208

Bij Peugeot gaat het plots vooruit. Na lange tijd zonder enige vorm van elektrificatie komt de nieuwe 208 meteen als EV met 136 pk en een rijbereik van 340 kilometer uit een batterijpakket van 50 kWu. Daarnaast gaan ook de populaire fleetmodellen 3008 Hybrid4 en 508 (SW) Hybrid aan de stekker, met systeemvermogen tot wel 300 pk. Hoever de plug-in hybrides op stroom alleen geraken, wil Peugeot nog niet kwijt tot de homologatie rond is.


Mazda CX-30

Mazda heeft zichzelf een hak gezet met zijn naamgeving. De CX-3 had gezien zijn omvang immers CX-2 moeten heten, terwijl de nieuwe CX-30 eigenlijk een CX-4 is. Maar die badge wordt helaas al gebruikt is China. Dus is de nieuwe C-segment crossover uit Japan maar een CX-30 geworden, compleet met milde hybridemotoren op benzine en diesel en de belofte dat de revolutionaire SkyActiv-X benzinemotor met compressie-ontsteking gaat volgen.


Skoda Kamiq

De Tjechische VW-dochter hinkt misschien wat achterop qua elektrificatie, dat maakt ze steevast goed door tot in de puntjes uitgekiende auto’s te bouwen. En daar is deze kleinste van onderhand drie Skoda-SUV’s geen uitzondering op. Je zou hem zelfs de Golf onder de compacte crossovers kunnen noemen, vermits de Tsjechen hun modellen altijd een half maatje groter maken dan die van de concurrentie. Inclusief CNG-motorisering.


Mercedes CLA

Nog een nieuwigheid die niet meteen aan de stekker gaat, is de Mercedes CLA. Frappanter nog: initieel zal de tweede generatie van de A-Klasse Shooting Brake enkel beschikbaar zijn als CLA250 turbobenzine met 225 pk en een automaat met zeven verzetten. Andere motoriseringen volgen later. In tussentijd kan je genieten van het aangescherpte weggedrag en de praktischere koffer met een bredere opening die nu 505 liter bagage slikt.


Kia Niro

Na de succesvolle lancering van de elektrische e-Niro krijgt de hatchback van Kia opnieuw een hybride én een plug-in afgeleide. Die eerste behoudt zijn 1,56 kWh grote accupakket, de andere blijft zijn energie uit een 8,9 kWh batterij putten. Samen met de atmosferische 1.6 benzinemotor geeft dat een uitstoot van 99,8 gram voor de hybride en 31,3 gram CO2 voor de plug-in. Die laatste heeft daarnaast ook een elektrische autonomie van 49 kilometer.


Polestar 2

De meeste aandacht ging in Genève uit naar de Polestar 2, de gedoodverfde concurrent van de Tesla Model 3. Die komt in 2020 met een systeemvermogen van 409 pk en 600 Nm, wat met een batterijpakket van 78 kWu goed is voor een rijbereik van 500 kilometer. De prijsvork schippert tussen 39.990 euro voor een niet nader gespecificeerd instapmodel en 59.900 euro voor de topversie. Een Performance Pack behoort eveneens tot de opties.