Een paar maand geleden kondigde Zipcar aan zich uit de Belgische markt terug te trekken. Poppy, een initiatief van Lab Box, de incubator voor startups van D’Ieteren, meldde zich onmiddellijk aan als overnemer. Vandaag wordt de strategie duidelijk. Poppy, met zijn ecologisch verantwoorde auto’s, wou gewoon voet aan grond in de hoofdstad en wil zijn gebruikers de mogelijkheid geven om van Antwerpen naar Brussel en terug te rijden met deelwagens.

De Poppy-auto’s zullen de Peugeot 208 van Zipcar in het Brussels straatbeeld vervangen.

Vanaf vandaag 30 april zullen de Poppy-auto’s dus de Peugeot’s 208 van Zipcar in het Brusselse straatbeeld vervangen terwijl de bestande klanten van het Zipcar-platform automatisch worden overgeheveld naar dat van Poppy. Ze moeten enkel de smartphone-app van dat laatste bedrijf downloaden en er inloggen met hun gegevens van Zipcar.

Poppy in Brussel gebruiken is even gemakkelijk als in Antwerpen: gebruikers kunnen een wagen vinden, reserveren en openen via de Poppy-app. Betalen doe je per minuut: 0,33 euro om te rijden en 0,10 euro wanneer je geparkeerd bent en je je reservatie wenst te behouden. Onderhoud, opladen en tanken, verzekering en parkeertickets zijn allemaal inbegrepen bij de prijs per minuut.

“Een eigen wagen bezitten zou snel verleden tijd moeten worden in steden zoals Brussel. We moeten ons transport, onze wagens, fietsen en steps delen. Ik ben blij dat Poppy deel uit zal maken van die toekomst.” – Pascal Smet, Brussels Minister van Mobiliteit en Openbare Werken.

Poppy zal in Brussel met 100 wagens starten: 50 volledig elektrische Volkswagen e-Golfs en 50 hybride Audi A3 g-trons die op aardgas rijden. Poppy zal deze vloot sterk uitbreiden in de komende maanden. De homezone van Brussel werkt net zoals die van Antwerpen volgens het free-floating principe, je kan de wagen eender waar in de zone achterlaten. De zone in Brussel is vergelijkbaar met de zone die Zipcar gebruikte. Ook Brussels Airport zal snel worden toegevoegd aan deze zone. 

Voor het eerst zal het ook mogelijk zijn om een wagen in Brussel te nemen en in Antwerpen achter te laten, en vice versa. Je hoeft de wagen dus niet terug te brengen naar de zone waar je vandaan kwam. Het gaat hier om een testfase. 

Poppy for Business zal ook meteen beschikbaar zijn in Brussel, waardoor bedrijven hun werknemers toegang kunnen geven tot autodelen. Hiermee speelt Poppy in op het mobiliteitsbudget dat is goedgekeurd in maart 2019. 

“Het team is enorm trots om Poppy in Brussel te lanceren, iets meer dan een jaar na de lancering in 2018 in Antwerpen. Door free-floating autodelen beschikbaar te maken tussen 2 grote Belgische steden, willen we bewijzen dat autodelen complementair is met het openbaar vervoer en bieden we een een waardig alternatief voor de privéwagens.”- Valentin Haarscher, CEO Poppy.