Tijdens een internationale voorstelling exclusief voor de pers, die op drie verschillende continenten tegelijk plaatsvond, onthulde Porsche de auto die zijn geschiedenis op revolutionaire wijze moet veranderen. Link2fleet was vandaag woensdag 4 september aanwezig in Berlijn voor het Europese luik van de onthulling. We konden de knappe bolide dus in avant-première ontdekken.

“Met de Taycan willen we Porsche op een meer duurzame manier herpositioneren,” zei Porsche-CEO Oliver Blume. “In ons gamma zal altijd een plaats zijn voor benzinemotoren en hybrides, maar de Taycan start een derde pijler voor ons gamma. Tegen 2022 investeren wij meer dan 6 miljard euro in elektromobiliteit en tegen 2025 zal 1 Porsche op 2 zijn uitgerust met een geëlektrificeerde aandrijflijn”.

Waardige opvolger

Tesla mag zich schrap gaan zetten. Met deze sportieve berline komt Porsche recht in het vaarwater van de Amerikaanse autobouwer terecht. De Taycan heeft dan ook alle troeven in handen om te gaan wedijveren met de wereldwijde nummer 1 van de elektrische auto. Onder zijn look van een supersportieve berline met vier deuren biedt de Taycan prestaties die perfect passen binnen de rest van het Porsche-gamma. Aanvankelijk staan twee versies in de showroom: de Turbo en de machtige Turbo S. De eerste ontwikkelt tot 500 kW (680 pk), de tweede schopt het tot 560 kW (761 pk). De Turbo knalt van 0 naar 100 km/u in 3,2 tellen, de Turbo S in 2,8 seconden.

Qua rijbereik belooft de Turbo S 412 kilometer en de Turbo tot 450 kilometer (WLTP-cyclus). Ze hallen allebei een topsnelheid van 260 km/u.

100 kilometer laden op 5 minuten

Oliver Blume poseert voor de auto die zonder twijfel de toekomst van het merk bepaalt

Maar het meest bijzondere aan de Taycan is zijn laadtechnologie. Hij is namelijk de eerste productiewagen op de markt met een systeemvermogen van 800 volt – daar waar 400 volt gebruikelijk is voor elektrische modellen. Daardoor kan zijn batterij aan een krachtige gelijkstroomlader op slechts 5 minuten tijd genoeg stroom laden om 100 kilometer te rijden. Laden van 5 naar 80 procent duurt slechts 22,5 minuten.

Echte Porsche

Uiterlijk kan de Taycan zijn verwantschap met de andere modellen van het merk niet ontkennen. Hij heeft duidelijk een Porsche-dna, ondanks een aantal unieke designtrekken. We zien trekken van de 918 Spyder en de 919 Hybrid. “De Taycan is echt een auto voor het circuit en voor dagelijks gebruik. Hij is de krachtigste auto in ons gamma en hij heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,22, de beste van al onze modellen. De Taycan slaagt er perfect in om elektromobiliteit emotie te verlenen,” zo voegt Blume toe. De sportieve en achteraan aflopende daklijn en de vorm van de zijruiten verwijzen duidelijk naar de 911, terwijl de C-stijl letterlijk met het geheel versmolten is, waardoor deze berline een coupélook heeft.

In het interieur luidt de cockpit het begin van een nieuw tijdperk in, onder meer door een breed scherm van 10,9 duim in te wijden en de spraakbediening “Hey Porsche”. Een dashboard zonder traditionele knoppen doet zijn intrede en de bediening gebeurt volledig digitaal.

Voor het eerst is leder niet verplicht. Uit respect voor de ecologische insteek van de auto heeft de Taycan een interieur uit innovatieve gerecycleerde materialen. Toch staat leder nog steeds in de optiecatalogus, naast een eindeloze lijst andere personaliseringsmogelijkheden.

Het laadvolume tot slot ligt op 366 liter achterin en 81 liter voorin.

Later nog andere versies

De Porsche Taycan kan vanaf vandaag in België worden besteld. Er zijn al 700 voororders genoteerd en het merk hoopt er bij ons volgend jaar 1.000 te slijten. Op onze markt zou de Turbo-versie 157.554,5 euro kosten. De Turbo S vergt een investering van minstens 191.724,5 euro. Tegen 2020 volgen nog andere versies, waaronder een met minder vermogen maar ook een groter rijbereik, die minder duur zou worden.