Advertisement
Gepubliceerd op 12 October 2021 om 06h44
Door Damien Malvetti

Powerdale: “Elektrische auto’s: de argumenten om de vooroordelen van tafel te vegen”

De elektrische auto lokt al eens weinig genuanceerde kritische reacties uit. Powerdale trekt bij monde van zijn Sales & Marketing Manager, Stephan Atsou, de kaart van de transparantie en biedt een antwoord op al deze twijfels.

“We hebben een enquête uitgevoerd bij verschillende partners en andere fleet managers die rechtstreeks in contact staan met bestuurders en dus perfect hun angsten en twijfels rond de elektrische auto kennen,” legt hij uit. Je moet weten dat elektrische auto’s steeds vaker voorkomen in vloten, vooral in het licht van de fiscaliteit die aangekondigd is voor 2026. “5 of 6 jaar geleden kregen we vragen van vlootbeheerders bij wie één bestuurder interesse toonde in elektrisch rijden. Vandaag komen die vragen van de vlootbeheerders zelf die zich informeren om de elektrische auto in hun park te integreren en hun medewerkers beter te kunnen informeren. Maar uit die discussies blijkt vaak dat onze gesprekspartners, net als hun bestuurders, een reeks weinig genuanceerde vooroordelen hebben over elektrisch rijden.”

Stephan Atsou beantwoordt hier de vijf vaakst gestelde vragen.

Op vakantie met mijn elektrische wagen? Onmogelijk!

“Dat is effectief de eerste bezorgdheid van bestuurders wanneer ze kunnen kiezen voor een elektrische auto. Het is evident dat je niet zo snel in het zuiden van Frankrijk staat met een elektrische auto als met een model met verbrandingsmotor. Het gaat daarbij om de overeenstemming van het middel met het gebruik. Op vakantie gaan is niet het voornaamste gebruik van de wagen. Laten we een parallel trekken! Wanneer je een woning bouwt, koopt of huurt, kies je die in functie van je dagelijkse noden, niet in functie van de uitzonderingen. Wanneer je eens per jaar je hele familie uitnodigt voor een groot feest met 50 personen, ga je niet kiezen voor een woning met een grote feestzaal, omdat die gelegenheid zich uitzonderlijk voordoet en geen dagelijkse gewoonte is. Het is exact hetzelfde verhaal met je auto. Er bestaan immers alternatieve oplossingen. We nemen altijd het voorbeeld van een vakantie in Frankrijk met de auto, maar wanneer we een verre bestemming kiezen, gaan we met het vliegtuig of de trein. Waarom zou je dan niet met de trein of het vliegtuig op vakantie gaan naar Frankrijk, en ter plaatse een auto huren als het budget dat toelaat? Waarom niet de auto van een vriend lenen of de tweede auto van het huishouden nemen als die wel een verbrandingsmotor heeft? Of kiezen voor een auto met verbrandingsmotor ter vervanging van je elektrische auto gedurende 2 of 3 vakantieweken, een optie die heel wat leasingcontracten aanbieden. Kortom, het is gewoon een kwestie van het aanpassen van je gewoontes. Daarnaast bestaan er tenslotte ook snellaadoplossingen langsheen de Belgische en Franse snelwegen. De rit zal misschien wat langer duren, maar het is zeker mogelijk om op vakantie te gaan met je elektrische auto. Bovendien is jezelf af en toe verplichten tot een langere pauze op zo’n traject alleen maar een goede zaak.”

 

Ik heb thuis niet de mogelijkheid om op te laden, dus een elektrische auto is niets voor mij! 

“Natuurlijk wel! Het vraagstuk rond opladen omvat drie domeinen: thuis, op het werk en op de openbare weg. Wanneer je thuis geen laadpaal kan plaatsen, kan je altijd opladen op het werk. Heel wat bedrijven beschikken nu al over laadstations op hun parking. En wanneer die er niet zijn, zouden de huidige fiscale stimuli ervoor moeten zorgen dat die er wel komen. In afwachting kan je altijd laden aan een openbare laadpaal. Wanneer de dichtstbijzijnde snellaadpaal op meer dan 5 kilometer ligt, moet je misschien wachten om over te schakelen op elektrisch rijden tot het netwerk beter ontwikkeld is.”

 

Een elektrische auto vervuilt meer dan één met een verbrandingsmotor!

“Op dit argument kan ik niet simpelweg ja of neen antwoorden, want de kwestie van de vervuiling door een voertuig, of het nu elektrisch is of niet, is vaak veel complexer dan twee sloganeske zinnen. Maar ik nodig mensen die interesse hebben in het onderwerp uit om de reportage ‘À contresens’ te bekijken op Auvio (het streaming-platform van de RTBF). Het is een reportage gemaakt door een Zwitserse onafhankelijke journalist en een Zwitserse ingenieur die gefinancierd wordt op basis van fondsenwerving, en dus niet door partijen die baat hebben bij de ene of de andere kant van het verhaal. Deze reportage buigt zich over vragen rond batterijen, de ontginning van lithium en kobalt, zeldzame aardmetalen, de energiemix enz. Het zorgt voor de nodige nuance in het debat en treedt buiten de dagdagelijkse vooringenomen en simplistische opvattingen.”

 

Wanneer iedereen elektrisch rijdt, moeten dan de kerncentrales terug open?

“Ook met de stijgende productie, met name door fotovoltaïsche zonnepanelen die bedrijven en particulieren plaatsen, en het verzekeren van de energievoorziening via onze buurlanden, blijft de elektriciteitsproductie een uitdaging, maar zou het geen probleem mogen vormen. Het probleem dreigt eerder wanneer iedereen tegelijk laadt bij het thuiskomen om 19u. We zitten eerder met een probleem rond kW en niet zo zeer kW/h. De oplossing is dus om systemen te gebruiken die het toelaten om het laden van verschillende voertuigen te reguleren op het niveau van residentiële gebouwen, bedrijfsgebouwen en zelfs het net. Er bestaan verschillende oplossingen, zoals onze ‘NexxtGEM’ die zowel in bedrijfsgebouwen als residentiële gebouwen geïnstalleerd kan worden. Het zorgt ervoor dat de elektriciteitscapaciteit voor de dagelijkse noden van een gebouw behouden blijft, zelfs wanneer meerdere voertuigen tegelijk aan het laden zijn. Op basis van de specifieke laadnoden van elke bestuurder (zijn vertrek- en aankomstuur, zijn energienoden, etc) bepaalt de NexxtGEM de laadprioriteiten en plant zo de sessies.”

 

Ik hou van het geluid van mijn auto met verbrandingsmotor en de benzinegeur!

“Het kan een boutade lijken en het is zeker niet het belangrijkste argument, maar het gebeurt dat we dit horen bij autoliefhebbers. Op een puur emotioneel argument als dit hebben we niet echt een antwoord. Sommige mensen houden bijvoorbeeld ook van de geur van benzine… Een elektrische auto biedt dan wel niet die geuren of geluiden, maar hij zorgt daarentegen wel voor een geweldig rijplezier. Het beste argument blijft in dit geval om een sceptische bestuurder te laten rijden met een elektrische auto. Ik ben ervan overtuigd dat hij snel verleid zal worden door een aantal andere voordelen.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Vlootbeheer , Brandstof- en energiebeheer

Gelijkaardige artikels