Met de enorme uitdagingen die eraan zitten te komen op het vlak van de beheersing van CO2-uitstoot is het hoog tijd om te investeren in alternatieve oplossingen voor de individuele auto met verbrandingsmotor. Maar het is duidelijk dat de infrastructuur nog een van de remmende factoren is voor investeringen in elektromobiliteit.

Powerdale, dat al actief is sinds 2004, investeert sterk in de materie om de oplossingen van morgen te bedenken. Het bedrijf heeft daarom het evenement “Factor 8” aangegrepen om te onthullen hoe zijn toekomstige laadpalen eruit zullen zien. Olivier Piraux, CEO van Nexxtlab, heeft verklaard dat “we verder moeten kijken dan de huidige noden op dit vlak en oplossingen moeten vinden om alle problemen aan te pakken die gebruikers vandaag de dag tegenkomen”.

Zo ondergaat het platform Nexxtmove binnenkort een make-over om het nog gebruiksvriendelijker en beter beveiligd te maken en om de processen te vereenvoudigen. Een van de grootste obstakels die gebruikers van laadpalen vandaag aanstippen is uiteraard dat er meerdere netwerken door elkaar bestaan met elk hun eigen toegangskaart. Daarom heeft Nexxtlab in samenwerking met Worldline een contactloze betaalterminal bedacht om dit obstakel weg te nemen “want iedereen heeft vandaag een Visa-kaart of Mastercard”.

Het bedrijf stort zich binnenkort ook op de markt van de meer praktische laadpalen met vaste een kabel met bescherming tegen het weer. Zo krijgt de gebruiker geen vuile handen of kleren bij het aan- of afkoppelen van zijn auto.

Nexxtlab werkt verder aan een gelijkstroomlader (snellader) die tot 200 kilometer rijbereik per uur kan laden en aan een volgende generatie thuisladers die veel kleiner en discreter zijn en die kunnen worden gepersonaliseerd.

Kortom, er staan nog heel wat evoluties in de planning.

Wat voor iemand is de Belgische e-rijder?

Maar wie zijn ondertussen de Belgische bestuurders van elektrische auto’s? Dat heeft MOBI proberen uitvissen via een grote enquête in samenwerking met Powerdale. De resultaten van het onderzoek zijn via fleet managers verdeeld onder werknemers die al een elektrische auto hebben en onder particuliere bestuurders van EV’s.

Aan het onderzoek namen 279 personen deel. 74 procent van hen rijdt al elektrisch en 23 procent heeft een plug-in hybride.

Een aantal opvallende feiten die uit dit onderzoek naar boven zijn gekomen:

– De 3 bestverkopende elektrische automerken in België zijn Tesla, BMW en Nissan

– 83,5 procent van de elektrische auto’s in België is ingeschreven op naam van een onderneming

– De bestuurders van deze modellen hebben een diploma van het hoger onderwijs en een gezin, wonen in een viergevelhuis en zijn doorgaans aan de slag in bedrijven actief in de sectoren van de IT, informatie en communicatie

– Bestuurders van een elektrische auto rijden gemiddeld 90,4 kilometer per dag en 84 procent rijdt er dagelijks mee

– In 69 procent van de gevallen is de EV de hoofdauto van het gezien, maar 42 procent van deze auto’s rijdt nog geen jaar rond

– 50 procent van de bestuurders van elektrische auto’s heeft thuis fotovoltaïsche panelen

– 48 procent van de bestuurders met een elektrische auto van het werk zou dezelfde auto kopen als ze privé een voertuig moesten kiezen

– 64 procent van de elektrische autorijders wordt door zijn omgeving gezien als een autoliefhebber

– Particuliere EV-bestuurders hebben een betere kennis van de technologie van de auto en van het laden dan bestuurders met een elektrische bedrijfswagen

– Rijplezier blijkt het belangrijkste argument bij de keuze voor een elektrische auto bij bestuurders van 25 tot 35 jaar. Bij mensen van meer dan 35 jaar heeft vooral het ecologische aspect hun beslissing bepaald.

Je zit nog met duizenden vragen rond elektromobiliteit? link2fleet organiseert op 21 november een editie van zijn fleet dating specifiek rond dit thema. Onze verschillende experts, waaronder die van Powerdale, zullen de tijd nemen om op al je vragen te antwoorden.

Klik hier om je gratis in te schrijven.

.