SHELL – JLR – FevMars2019

Profile Tyrecenter & Passion Pneu: banden getest

Profile Tyrecenter en Passion Pneu – het voormalige Carmasters – organiseerden op 9 september in samenwerking met ProMove hun Track Day 2016. Een dag gewijd aan testen van banden op een testpiste. De ideale gelegenheid om de efficiëntie van de verschillende bandensoorten te testen.

In heel wat wagenparken is het naderen van de winter het sein om banden te wisselen. De vraag of men moet kiezen voor ‘4 seizoenen’ banden of eerder voor het duo zomerbanden/winterbanden blijft echter aanwezig, omdat vlootbeheerders niet goed weten wat te kiezen. Om hen bij dit dilemma te helpen, organiseerden Profile Tyrecenter en Passion Pneu begin september hun Track Day 2016, waarop hun klanten deze verschillende banden in reële omstandigheden konden testen.

Jean-Louis Weemaes, directeur van de groep trapte het evenement af met een uiteenzetting. Hij herinnerde eraan dat de zomerband het hele jaar bruikbaar is, maar zijn efficiëntie verliest onder 7°C en evenmin optimaal is bij hevige regen of winterse omstandigheden. De winterband is dankzij zijn diepere groeven, die een betere waterafleiding toelaten, een betere grip hebben en een kortere remafstand mogelijk maken, perfect aangepast aan deze omstandigheden. Zij hebben echter een hogere slijtage bij zomerse omstandigheden. En de ‘4 seizoenen’ band? Hij is vooral ideaal voor minder heuvelachtige gebieden met eerder zachte winters en voor bestuurders die minder dan 20.000 km per jaar afleggen. Zij hebben echter beperktere prestaties in vergelijking met een zomerband in de zomer en een winterband in de winter.

Daarna was het tijd voor een test op natte ondergrond. De ‘4 seizoenen’ band toonde zich inderdaad minder doeltreffend dan een winterband, maar hij bleek door zijn langere remweg evenmin te kunnen wedijveren met een zomerband. Met een voertuig op winterbanden voelt men onmiddellijk het verschil wanneer men remt. De banden hebben duidelijk een sterke weerstand en men voelt dat het voertuig veel meer grip op de weg heeft.

De ‘4 seizoenen’ band blijkt tenslotte een goed alternatief voor wie weinig rijdt en slechts zelden in winterse omstandigheden de weg op gaat. Hij biedt echter niet de veiligheid van een zomerband en nog minder die van een winterband in hun respectievelijke seizoenen.

Rijtips

“Remmen is sterven”

Dit evenement was ook de gelegenheid voor een initiatie in preventief rijden. De deelnemers werden uitgenodigd om het stuur te nemen op een natte piste, waarbij zij moesten trachten obstakels te ontwijken, die plots voor hen opdoken. Het idee was hen te tonen hoe ze moesten anticiperen, maar vooral hoe ze in een soortgelijke situatie moesten reageren om de controle over de auto niet te verliezen. “Je moet altijd zover mogelijk voor je uit kijken”, legt Hubert Reynders, monitor van ProMove uit. “Zodra een obstakel opduikt, moet je de koppeling volledig indrukken en die niet meer loslaten, zolang je niet uit de gevaarsituatie bent. Je moet altijd een vast punt zoeken in de richting waarin je het voertuig wil sturen en daar altijd naar blijven kijken. Zo kan je het stuur in de juiste richting leiden. Gas geven doe je pas, wanneer je weer op je initiële traject bent. Je mag echter vooral niet remmen. Remmen is sterven”, aldus nog Reynders.

Bij een wagen met een automatische versnellingsbak, raadt onze monitor aan om evenmin te remmen, maar eerder het gas op verstandige wijze los te laten en de auto door de inertie te laten voortbewegen.

 

Toon meer nieuwsjes