Advertisement
Gepubliceerd op 23 March 2021 om 13h39
Door Damien Malvetti

Profile ziet kansrijke toekomst voor de franchiseformule: onderdeel zijn van een netwerk wordt nog crucialer

Alle ontwikkelingen in de automotive- en mobiliteitsbranche wijzen in de richting van de franchiseformule. De technologische ontwikkelingen worden steeds ingrijpender en we zien een verschuiving van particulier eigendom naar private lease en deelvloten. Ondernemers die onder eigen vlag opereren dreigen hierdoor volledig buiten de boot te vallen. De onafhankelijke groepering van garagebedrijven en franchiseketen Profile biedt hun echter kansen in de toekomst. Profile-directeur Dirk Lambrechts: “Dit is een wedstrijd die je enkel als team wint.”

© effectgroep | Profile Plugged-In | © Tycho Müller | Tycho's Eye Photo | www.tycho.photo

Elektrische aandrijflijn en privé versus leasing

De manier waarop mensen zich bewegen is sterk aan het veranderen. De innovatieve oplossingen die zo ver weg leken, staan nu al voor de deur. In die ontwikkelingen zijn twee grote lijnen te herkennen. De komst en overheersing van de elektrische aandrijflijn kondigt zich aan en de verschuiving van privé- naar leasewagens kan niet worden ontkend.

Deze ontwikkelingen zijn van grote invloed op de garage- en onderhoudswereld. Profile vindt het belangrijk om haar ondernemers hiervan op de hoogte te houden. Daarom organiseerde Profile een Plugged-In webinar waar werd ingegaan op de toekomst van de mobiliteit en hun antwoord daarop. “Dit heeft mij des te meer doen beseffen dat we ons bedrijf op korte termijn klaar moeten maken voor de toekomst,” aldus Profile-ondernemer Tom Britink van Profile Amsterdam, Amstel.

Franchisenemers klaarstomen voor de toekomst is precies waar Profile mee bezig is. Alle vestigingen in Nederland zijn al klaar voor EV-onderhoud. De eerste tien vestigingen hebben inmiddels ook de juiste uitstraling in en rondom de vestiging en in combinatie met een laadstation. Ook in België zijn bijna alle vestigingen zover om ‘EV-ready’ te worden. Hiervoor zijn volgens Lambrechts twee zaken belangrijk: “We bieden de vestigingen een technische opleiding voor monteurs in de werkplaats én een commerciële opleiding om zaken te doen met onze klanten. Of deze nu groot, klein, nationaal of internationaal zijn.”

Toekomst is onzeker voor kleine ondernemer

Tijdens de webinar ging Lambrechts in gesprek met mobiliteitsexpert Mark Pecqueur, Profile-ondernemer en franchiseraadvoorzitter Pierre Klinkenberg en Paul Poppink van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Uit dat gesprek trekt Lambrechts de conclusie: “Als eenling ga je het straks niet redden. (…) Je moet al klaar zijn voor de techniek op het moment dat de eerste klant zich aandient. Alleen al vanwege de investeringen en het tempo van de veranderingen. Bovendien wordt de particulier steeds meer een vreemde eend in de bijt en krijgen we te maken met grote zakelijke klanten.” Mark Pecqueur noemt de toekomstige situatie zelfs ‘onmogelijk’ voor kleinschalige ondernemers: “De klant van de toekomst is een groot bedrijf dat in heel Europa wil opereren. Die gaat dan niet met lokale aanbieders in zee.”

De kracht van de franchise

Dat een grote franchiseformule zal floreren in de toekomstige situatie is volgens Pecqueur vooral te te danken aan een groot netwerk dat een omvangrijk gebied beslaat. Pecqueur: “Iedereen hangt zijn karretje aan het grotere geheel. Profile is een hechte groep, maar heeft veel meer vrijheid en keuzemogelijkheden dan merkdealers.” Profile-ondernemer Freddy Vanlancker van Profile Vilvoorde ervaart dit voordeel ook: “Samen staan we sterker dan alleen. Dankzij het netwerk kunnen we sneller kennis en expertise delen, en ons beter voorbereiden op de veranderingen in de mobiliteitsmarkt, zowel voor professionele als voor particuliere klanten.” Lambrechts: “Door ons grote aantal vestigingen kunnen we klanten allerlei subspecialiteiten bieden.” Dat is ook precies waar Paul Poppink kansen ziet voor Profile: “Ik ben ervan overtuigd dat wegvervoer blijft. Naarmate de techniek complexer is, worden de kansen voor onderhoud groter. Ik zie daar vooral kans in niches.”

Damien Malvetti

Damien Malvetti, redacteur van dit artikel

Damien Malvetti is opgeleid als journalist en gepassioneerd door wagens, technologie en mobiliteit. Hij is verantwoordelijk voor de redactionele inhoud van link2fleet en beschikt over een uitgebreide kennis van de fleet-sector en elektrische mobiliteit.
Dit artikel gaat over: Voertuigen , Banden, onderhoud & herstelling

Gelijkaardige artikels