BMW

Proximus neemt 888 Citroëns Berlingo in dienst

De samenwerking tussen Proximus en Citroën dateert niet van gisteren. In 1998 al nam de operator zijn eerste Berlingo in dienst. Sindsdien is de samenwerking er enkel intenser op geworden en wel in die mate dat de vloot van kleine bestelwagens bij Proximus vandaag enkel nog uit Berlingo's bestaat. Toen die vloot aan vernieuwing toe was heeft Proximus dan ook niet geaarzeld en opnieuw zijn vertrouwen gesteld in het Franse merk dat meteen 888 nieuwe exemplaren mocht leveren.

De huidige vloot van kleine bestelwagens bij Proximus, die bedoeld is voor de medewerkers die instaan voor de herstellingen en installaties bij klanten en, in mindere mate, voor interne diensten was aan het einde van zijn contract gekomen. Het uitgelezen moment dus voor de leverancier van telefonie en internet om zijn vloot te vernieuwen. “Niet alleen onze medewerkers waren erg tevreden over hun Citroën Berlingo, maar ook over onze samenwerking met het merk konden we een erg positieve balans opmaken. Er was dus weinig reden om daar iets aan te veranderen”, verduidelijkt Geert Claus, Team Manager Fleet bij Proximus.

En dus bestelde Proximus 888 nieuwe Berlingo’s bij Citroën Belgium op dezelfde contractbasis als wat ze vier jaar eerder hadden afgesproken. Het gaat om respectievelijk 863 bestelwagenversies en 25 Multispace-exemplaren bedoeld om te carpoolen. “De voertuigen worden in full leasing genomen bij Free2move Lease, met uitzondering van de verzekering die rechtstreeks door Proximus zelf wordt beheerd. Ze worden gehuurd voor een duur van 48 maanden of 120.000 km.”

De bestelwagens zijn allemaal voorzien van de 1.6 blueHDI van 75 pk en uitgerust met dezelfde opties. De bestuurders hebben echter wel de vrije keuze inzake afwerking achteraan en inrichting van het interieur. “Ze kunnen opteren voor een model met achterklep of een met dubbele deuren en hebben verder de keuze tussen zijwanden voorzien van ramen of helemaal gesloten flanken. De inrichting van het interieur kan overlangs, overdwars of onbestaande zijn op basis van de noden van de medewerker”, verduidelijkt David Merckx, Manager overheidsopdrachten bij de PSA-groep.

Deze inrichtingsmogelijkheden hebben voor een deel ook de keuze aan nieuwe modellen bepaald. “In deze nieuwe Berlingo’s (nvdr: het gaat om de laatste versie van de op één na nieuwste generatie) kunnen we de bestaande inrichting uit de oude bestelwagens overzetten en vermijden dat Proximus deze investering helemaal opnieuw moet doen. De teams van Gefco in Ghislenghien, die verantwoordelijk zijn voor de belettering, nemen ook de demontage en montage van deze inrichting in de nieuwe voertuigen voor hun rekening.”

 

Het belang van merkimago

De CO2-uitstoot voor de pas geleverde voertuigen bedraagt 112 g/km tegenover 130 g/km voor de vorige versie, een flinke ecologische stap vooruit dus voor deze Citroëns. “Voor ons is dit een erg belangrijk aspect in de keuze van onze nieuwe voertuigen en ook voor wat betreft het imago dat we uitdragen ten overstaan van onze klanten”, verduidelijkt Gert Claus. “Om diezelfde reden is het ook belangrijk dat onze voertuigen zich altijd in een goede staat bevinden. Wij responsabiliseren onze bestuurders op dit vlak nadrukkelijk en dat voelen we in onze ongevalstatistieken die behoorlijk gunstig zijn.”

Dat wordt ook bewezen door de onberispelijke staat waarin de meeste ingeleverde bestelwagens zich bevinden op het moment dat ze op dinsdag 10 juli bij Gefco werden binnengebracht. Citroën leverde ondertussen een eerste golf van 61 bestelwagens. Een tweede levering zal plaatsvinden in augustus waarna vanaf de maand september iedere week afleveringen gebeuren tot de 888 voertuigen tegen het einde van het jaar zijn afgeleverd.

Toon meer nieuwsjes