Onze sector was vooral zeer aandachtig voor wat er zou worden beslist rond bedrijfswagens. De regeringsdeelname van de groene partijen liet het ergste vermoeden. In afwachting van een precieze analyse kunnen we echter opgelucht vaststellen dat het huidige principe van de bedrijfswagen niet ingrijpend veranderd lijkt.

De nieuwe regering verbindt zich er echter wel toe om het wagenpark sneller te vergroenen. Elke nieuwe dienstwagen die vanaf 2026 wordt ingeschreven, zal een neutrale CO2-balans moeten hebben. Men spreekt dus niet expliciet over elektrische auto’s, maar wel over koolstofneutrale wagens. “Wij werken reeds rond dit begrip van de CO2-neutrale auto,” vertrouwde ons Michel Martens toe, Director Research & Public Policy bij Febiac. “De concrete uitvoering van deze maatregel kan op vele manieren worden geïnterpreteerd, dus we zullen snel een akkoord moeten vinden over de criteria waarmee rekening zal worden gehouden”.

Michel Martens en de Febiac zullen zo snel mogelijk contact opnemen met de nieuwe coalitie om het begrip “CO2-neutraal” te omschrijven.