De nieuwe meet zich atletischer en dynamischer SUV-lijnen aan en dit zonder het oorspronkelijke Captur-opzet te verloochenen.  De nieuwe Captur blijft dus even moduleerbaar . Designtechnisch daarentegen heeft het ruimer geworden interieur een revolutie ondergaan. Waarbij we meteen herinnerd worden aan de metamorfose die de cockpits van de nieuwe Clio onlangs ondergingen. 

Renault Captur: Meer elektrisch, extra geconnecteerd en stilaan maar zeker autonoom.

Even revolutionair is de  technologisch vernieuwing. Met perspectief op in automiddens niet meer weg te denken basis-doelstellingen:  Meer elektrisch, extra geconnecteerd en stilaan maar zeker… autonoom. Voor de nieuwe Captur betekent dat concreet: Het eerste Renault-model dat gecommercialiseerd wordt met stekker-hybride-aandrijving (E-tech Plug-in). Implementatie ook van nieuwe geconnecteerde multimedia- en eco-systematiek dankzij Renault Easy Connect. Naar voorbeeld van de nieuwe Clio zal dus ook deze Captur voordeel kunnen halen uit de “intelligentie” geboden door rijhulp-technologie die het vernuft integreert om auto’s met (partieel) zelfrijdende functies te zegenen. 

CMF-B-platform

Met het oog op nieuwe elektrische en elektronische toepassingen biedt de architectuur van het CMF-B platform gunstig perspectief.

De new Captur rust op de tweede generatie van het moduleerbare CMF-B-platform waarop ook de Clio en de nieuwe Nissan Juke worden gebouwd. De architectuur van die basis is lichter, meer aërodynamisch en werd uit meerdere veiligheidsoverwegingingen geoptimaliseerd. Met het oog op de toekomstige, elektrische en elektronische toepassingen biedt de CMF-B architectuur perspectieven om – in dit geval, de Captur –  met een compleet gamma geavanceerde rijhulp-technologie uit te rusten. Gaande bv van een 360°-camera over een automatische noodrem met voetgangers- en fietsers-detectie tot snelweg- en verkeersassistent of, jawel zelfs partieel autonoom rijden (niveau 2). Zodat de nieuwe Captur daarmee voor een een primeur zorgt op dit marktniveau.

Groter en ruimer

De toegenomen exterieurmaten zijn zowel de passagier- als bagageruimte goed uitgevallen

De nieuwe Captur rijdt op een onderstel met langere wielbasis (+20 mm). De koets werd 110 mm langer, net geen centimeter hoger en bijna 2 centimeter breder. Die toegenomen afmetingen zijn zowel de passagier- als bagageruimte goed uitgevallen. Voor en achter ontstond alvast meer knieruimte, de kofferbak (in 5-zits configuratie) bedraagt 536 liter en in het interieur wordt bovendien nog tot 27 liter aan oppervlakken voorzien. Noteer alvast dat de verschuifbare achterbank – met een verstelbereik van 18 cm – ook in de nieuwe Captur niet zal ontbreken. Met de asymmetrisch neerklapbare achterbankleuning omlaag ontstaat vlakke en 1,57 m lange laadvloer. Ook het tablet in de kofferbodem ruimte, die de koffer opsplits in twee horizontale niveaus blijft, behouden. 

Uitgesproken SUV-look

Hij rijdt op grotere (18-inch) wielen en dat bezorgt hem een stoerder voorkomen. De koplampen met “Full led”-technologie zijn – net als de achterlichten – van C-vormige (C-Shake) signatuur. Mede door de hogere gordellijn, zwarte beschermstrips onderaan en rond de wielkasten, alsook de overlangse dakstaven, meet de nieuwe Captur zich – nadrukkelijker toch dan zijn voorganger – een uitgesproken SUV-look aan.

Met herinneringen aan de nieuwe Clio. Met ‘Smart Cockpit’ en zwevende middenconsole

Het interieur c roept meteen herinneringen op aan datgene waarmee we in de nieuwe Clio geconfronteerd worden. Inbegrepen de ‘Smart Cockpit’ en die zwevende middenconsole.  Met het grootste multimedia-scherm (9,3”) in dit segment eveneens.  Via dat scherm wordt toegang verleend tot het geconnecteerde multimedia-systeem (Renault Easy Link) en is er interface met alle multimedia-, navigatie- en infotainment. Interface ook voor het afstellen van  multi-sense  en de parameters van de rijhulp-systematica. Ook naar voorbeeld van de Clio krijgt de Captur een digitaal dashboard waarop de analoge meetklokken vervangen worden door digitale en te personaliseren projectie. 

Renault EASY DRIVE & EASY LINK

Met Easy Drive voorziet Renault de nieuwe Captur van een resem vooruitstrevende  rijhulpsystemen. Zo o.m  van een snelweg- en verkeersassistent, waarmee  in files en op snelwegen een stap richting zelfrijdende auto wordt gezet. Verder is er een 360°-camera en actieve remhulp met voetgangers- en fietser-detectie. Of ook: een waarschuwing voor dwarsverkeer bij het uitrijden van parkeerplaatsen. 

Van panoramische camera tot actieve remhulp met voetgangers- en fietsers detectie.

Easy Drive laat zich onderverdelen in drie groepen: Rijden, Parkeren en Veiligheid. De afstelling van die systemen gebeurt via het aanraakscherm van het multimedia-systeem Renault Easy Link. 

Plug-in Hybride 

In combinatie met een manuele vijf- of zesversnellingsbak of een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling voorzien de Captur-motorisaties in een vermogensvork van 100 tot 155 pk voor de bougiemotoren en van 115 pk voor de Blue dCi115 zelfontbrander. Over enkele maanden wordt dat aanbod uitgebreid met een oplaadbare hybride (PHEV) die bij Renault de type benaming ‘E-TECH Plug-in’ krijgt. Dit wordt meteen de eerste stekker-hybride binnen het gamma van de Groupe Renault. Anderzijds wordt dit de eerste PHEV binnen het kerngamma in dit marktsegment. 

In afwachting van de E-tech Plug-in….. met een vermogensvork van 100 tot 155 pk voor de benzinemotoren en van 115 pk voor de Blue dCi115 zelfontbrander

De  PHEV-aandrijflijn  gebruikt onderdelen die ontwikkeld werden binnen de Renault-Nissan Alliantie. Daarbij de 1.6-benzinemotor die geoptimaliseerd (Miller-cycle getuned) werd voor hybride-toepassing en een roetfilter (GPF) in de uitlaat krijgt. Die benzinemotor wordt gecompleteerd met twee e-motoren, een specifieke transmissie met diverse modi, een 9,8 kWh straffe batterij, een Mode 2-compatibele stekker voor lading aan een huishoudstekker en een Mode 3-aansluiting voor laadpalen. Met een remsysteem dat rechtstreeks werd overgenomen uit de (Nissan)wereld van de elektrische auto’s, kan de Captur E-TECH Plug-in tijdens het vertragen energie recupereren en de batterij bijladen. Renault spreekt van een elektrische rijbereik van 45 km bij snelheden tot 135 km/u. 

Te onthouden

Renault heeft marktleider Captur meer dan alleen maar gemoderniseerd

Nadrukkelijker dan de huidige Captur meet de opvolger zich een uitgesproken SUV-look aan zonder de oorspronkelijke Captur-styling te verloochenen. Zoals dat bij de nieuwe Clio het geval is mag ook in dit geval niet van een radicale stijlbreuk gesproken worden. Veel meer dan een facelift, dat wel. Een compleet nieuwe auto? Ongetwijfeld, want rijdend op dat nieuwe, moduleerbare CMF-B-platform van de Renault-Nissan-alliantie. Zelfde platform waarop ook de Clio en (new) Nissan Juke rusten. Platform ook dat is ontworpen met het oog op “elektrotherapie”  en dat van de Captur de eerste Renault met stekker-hybride aandrijflijn zal maken. Platform dat van de Captur het eerste model maakt binnen het kerngamma in dat marktsegment van de compacte stads-SUV’s. Marktdeel waarin de nieuwe Captur met nog een record mag pronken: Uitgerust met een 9,3″ aanraakscherm, het grootste in deze wagenklasse. Renault heeft zijn “marktleider” dus meer dan gemoderniseerd om succesvol de concurrentie aan te gaan… met o.m.  Peugeot 2008, Dacia Sandero, Citroën C3 Aircross, Opel Crossland, VW T-Roc, Audi Q2, Fiat 500X, Seat Arona, Ford Ecopsport en halfbroer Nissan Juke.  

Renault New Captur: Kort technisch

Motoren

TCe 100: Benzine 3-cilinder, 12 kleppen, 999cc, 74 kW 100 pk bij 5000 opm, 160 Nm bij 2750 opm, turbo/multipoint injectie, stop-start, manuele 5-transmissie, max.snelheid: 173 km/h, 0 tot 100 km/h in 13,3 sec., Gemiddeld verbruik (WLTP: 5,4 – 5,9 l/100 km), CO2 : 133 -144 g/km, Euro 6.  

TCe 130 EDC GPF: Benzine 4-cilinder, 16 kleppen 1333cc, 96kW 130 pk bij 5000 opm, 240 Nm bij 1600 opm, turbo/directe injectie, stop-start, Automatische 7-traps transmissie, max.snelheid: 193 km/h, 0 tot 100 km/h in 9,6 sec., Gemiddeld verbruik (WLTP: 5,9 – 6,3l/100 km), CO2 : 139 -150 g/km, Euro 6  

TCe 155 EDC GPF: Benzine 4-cilinder, 16 kleppen 1333cc, 113kW 155 pk bij 5500 opm, 270 Nm bij 1800 opm, turbo/directe injectie, stop-start, Automatische 7-traps transmissie, max.snelheid: 202 km/h, 0 tot 100 km/h in 8,6 sec., Gemiddeld verbruik (WLTP: 6 – 6,4l/100 km), CO2 : 139 -150 g/km, Euro 6 

Blue dCi 115 EDC: Diesel 4-cilinder, 8 kleppen 1461cc, 85kW 115 pk bij 3750 opm, 260 Nm bij 2000 opm, turbo/common rail, stop-start, Automatische 7-traps transmissie, max.snelheid: 186 km/h, 0 tot 100 km/h in 11,0 sec., Gemiddeld verbruik (WLTP: 4,4 – 4,8l/100 km), CO2 : 122 – 134 g/km, Euro 6  

Prijzen (Vanaf) 

Captur TCe 100 (Life): 14.855,37 € excl. Btw

Captur TCe 130 EDC GPF (Zen): 19.070,25 € excl. Btw

Captur TCe 155 EDC GPF (Intens): 21.797,52 € excl. Btw

Captur Blue dCi 115 EDC (Intens): 21.797, 52 € excl. Btw