SHELL – JLR – FevMars2019

Renault (New) Kadjar: Weelderiger, performanter en milieuvriendelijker

Ook de nieuwe Kadjar mag rekenen op inbreng van ervaringrijke technische input van geallieerde Renault partners. Voor vierwielaandrijving blijft dat uiteraard coalitiepartner Nissan. Voor de gezamenlijke motorontwikkeling blijft dat Daimler. De nieuwste edities van deze om zijn dynamische rijeigenschappen gelauwerde C-SUV niets aan rij-comfort of stuurvaardigheid moesten inboeten, liet zich voorspellen. Het rijcomfort is nog verbeterd en het rijgedrag zowel op de weg als in het terrein getuigt van toenemende kwaliteit. De nieuwe Kadjar oogt dus niet enkel aantrekkelijker, hij werd ook weelderiger uitgerust en krijgt - naast die geraffineerde vierwielaandrijving - ook nieuwe, performantere en milieuvriendelijkere benzine‐ en dieselkrachtbronnen.

De Kadjar neemt de gekende C‐vormige lichtsignatuur over die we eerder op andere, recent geïntroduceerde Renault‐modellen al zagen. Ook led‐knipper- en dagrijlichten worden Kadjar eigenschappen. De rechthoekige mistlampen voor krijgen eveneens energiezuinige leds ingebouwd. Hetzelfde geldt voor de richtingaanwijzers achter, de achteruitrijlichten en de in de bumper geïntegreerde mistlampen achter.

 

 

Nieuw aanraakscherm

De stoelen werden hertekend en worden voorzien van in lengterichting regelbare zitvlakken. De stoelen bieden beslist verhoogd zitcomfort en de zijstukken in ruglkeuning verzekeren meer zijdelingse steun in het snellere bochtenwerk. Gesatineerd chroom bij de verluchtingsmonden, deurgrepen en middenconsole bezorgen het interieur meteen een hoogwaardigere indruk.
In de deurpanelen treffen we hertekende en verlichte bedieningsknoppen voor elektrische ruitheffers en buitenspiegels. Zoals de vernieuwde Espace en Talisman krijgt ook de Kadjar een ‘Black Edition’ topuitvoering. Uitwendig zijn die topversies herkenbaar aan de royaal bemeten 19” lichtmetalen velgen. Aan de in contrasterende kleuren uitgevoerde bodemplaatafrondingen voor‐ en achter en aan de zwarte behuizingen van de buitenspiegels.
Een nieuw 7-duims aanraakscherm voor bediening van het multimediasysteem groepeert de R‐Link2-functies. De automatische airco laat zich instellen met drie draaiknoppen met geïntegreerde weergave van temperatuur en ventilatiedebiet.

Overspeed Prevention

De nieuw ingedeelde middenconsole krijgt twee grote bekerhouders en het centrale opbergvak wordt verlicht. Het geconnecteerde R‐Link 2‐multimedia-systeem wordt compatibel met Apple CarPlay. Smartphones kunnen nu via het hertekende aanraakscherm worden bediend.
Rijhulpsystemen worden standaard of optioneel aangeboden. Daarbij het handenvrij parkeren, noodremhulp, botswaarschuwing, rijstrookbewaking en dodehoekwaarschuwing. Dat alles wordt in de Kadjar uitgebreid met Overspeed Prevention of verwittiging bij overdreven snelheid. Hierbij wordt de snelheidsbeperking aangegeven door het navigatiesysteem (niet altijd de juiste of die houdt niet altijd rekening met tijdelijke snelheidslimieten) voortdurend vergeleken met de snelheid die de frontcamera leest op de verkeersborden.

Praktischer

In de deuren worden bergplaatsen voor 1,5 liter flessen voorzien. Achteraan werden USB‐aansluitingen voorzien voor telefoons en de in‐ en uitstap wordt vergemakkelijkt met grondverlichting aan de onderkant van de deuren.
De achterbank is in twee delen (2/3‐1/3) neerklapbaar. Dit dankzij eenvoudig dankzij ‘Easy Break’ bedieningin de koffer. De passagierszetel vooraan is ook neerklapbaar zodat voorwerpen met een lengte van meer dan 2,5 meter vervoerd kunnen worden.

Werklustige benzinemotoren

De Kadjar krijgt – na Scénic en Megane – de 1.3 TCe GPF benzinemotor ingebouwd. Deze viercilinder werd ontwikkeld in samenwerking met Daimler en is voorzien van een roetfilter (GPF). Hij wordt – niet in het minst voor een kleine benzinemotor – gekenmerkt door een uitzonderlijke werklust (+ 200 Nm) bij laag regieme (1.600 opm). Deze motor is uitgerust met een benzineroetfilter (GPF) die – het lang (bewust) verzwegen – benzine-fijnstof opvangt in een structuur van celvormige microporiën. Die structuur wordt regelmatig en automatisch geregenereerd.
In de Kadjar wordt de TCe GPF‐benzinemotor aangeboden in vier versies; TCe 140 GPF (140k) met manuele transmissie, TCe 140 GPF met EDC‐transmissie, TCe 160 GPF (159 pk) met handgeschakelde – en de TCe 160 GPF met EDC‐transmissie.

SCR-diesels

Ook de Kadjar krijgt diesels gemonteerd met SCR‐katalysator (Selective Catalytic Reduction) waarmee NOx (stikstofoxiden) uit de omgeving worden geweerd. Het is trouwens in die milieuoptiek dat de diesels in de Kadjar werden omgedoopt tot ‘Blue dCi’.
De Blue dCi 115 (5 pk en 10 Nm extra ivm de voorganger) wordt gelanceerd met een manuele zesbak en zal tevens met dubbel gekoppelde EDC‐automaat leverbaar worden. De met met 1749 CC aan zuigerverplaatsing gezegende gezegende Blue dCi 150 (149 pk/340 Nm) wordt in de nieuwe Kadjar voor het eerst gebruikt. Het wordt meteen de topdiesel in het vernieuwde Kadjar gamma waarin hij gecombineerd wordt met een handgeschakelde versnellingsbak. Met een werklust van 340 Nm bij amper 1750 opm doet Renault er beslist goed aan om deze motor meteen in combinatie met vierwielaandrijving te introduceren.

Extended Grip
Voor die vierwielaandrijving beroept Renault zich op de expertise van Nissan. De Kadjarrijder kan daarbij kiezen uit drie rijmodi. 2WD, Auto (elektronisch gesuperviseerde koppelverdeling tussen beide assen) en Lock. In die laatste modus wordt het tussendifferentieel vergrendeld, waarna 50% van de trekkracht continu op de achterwielen terechtkomt.
Het verleden heeft aangetoond dat de terreincapaciteiten van de Kadjar hoog dienen ingeschat. De nieuwste modellen zullen het vertrouwen in die offroad-waardigheid beslist niet beschamen. Weet immers dat de bodemvrijheid 200 mm bedraagt, en dat een oprijhoek en en afrijhoek van respectievelijk 17 en 25 graden hem beslist gunstig zullen uitvallen in de discipline terreinvaardigheid.
Bovendien zal Renault – optioneel weliswaar – ‘Extended Grip’‐aanbieden. In samenspel met ‘mud & Snow’-rubbers wordt daardoor de antislipregeling en ten gevolgde daarvoor ook de motriciteit geoptimaliseerd. Extended Grip verwijst op zijn beurt naar drie instelbare rij-modi: Route of standaardmodus, Losse ondergrond (tractiecontrole door wiel met de minste grip te laten slippen en het acceleratievermogen te beperken) en Expert (waarbij de de bestuurder zelf de aandrijfkracht naar de wielen controleert).

 

Technische fiche: Renault Kadjar TCe 160 EDC GPF

TECHNISCHE INFORMATIE
Brandstof: Benzine
Vermogen: 117 kW/159 pk
Maximumkoppel: 270 Nm @ 1.750
Leeggewicht: 1546 kg
Inhoud koffer: 400 l – 1.478 l
Inhoud brandstoftank: 55 l.
Inhoud AdBlue:
Gemiddeld verbruik: 5,9 l/100 km
CO2-uitsoot: 135 g/km
Topsnelheid: 210 km/u
Cilinderinhoud: 1332 cm3.

ANDERE MOTORVERSIES
Motor                                   Brandstof            Vermogen
TCe 140 GPF                       Benzine               103 kW/140 pk
TCe 140 EDC GPF             Benzine                103 kW/140 pk
TCe 160 GPF                       Benzine               117 kW/159 pk
TCe 160 EDC GPF              Benzine               117 kW/159 pk
Blue dCi 115                         Diesel.                  85 kW/116 pk
Blue dCI 115 EDC               Diesel                   85 kW/116 pk
Blue dCI 150 4×4                Diesel                   110 kW/149 pk

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw: 27.789 €
Basisprijs incl. btw: 33.625 €
Fiscaal vermogen: 7 pk
TMC (Brussels, Wallonië, Leasing): 1.239 €
BIV (Vlaanderen): 454,44 €
Verkeersbelasting (Br., Wal.): 193,1 €
Verkeersbelasting (Vl.): 172,27 €
Fiscale aftrekbaarheid: 75 %
VAA Werknemer: 1310 €
Belasting, verworpen uitgaven werkgever: 178,11 €
CO2-bijdrage werkgever: 538,57 €

 

 

Toon meer nieuwsjes