Het tweejaarlijks autosalon van Tokyo is uitgegroeid tot een Japans onderonsje waarop nauwelijks Westerse merken aanwezig zijn. In de editie van dit jaar beperken de West-Europese constructeurs zich tot Renault, Mercedes en BMW Alpina. Het salon van Tokyo is ook heel bijzonder omdat er vooral toekomstgerichte conceptauto’s en technologieën worden getoond. In tegenstelling tot Brussel staat er slechts een beperkt aantal productiemodellen opgesteld. De meeste daarvan zijn dan nog zogenaamde kleine strak gelijnde K-cars die fiscaal vriendelijk zijn in Japan maar in Europa geen kans maken omwille van hun formaat, look en prestaties.

Toyota LF 30

Elektrisch en brandstofcel

Toyota is de voornaamste producent van hybride auto’s maar zal vanaf volgend jaar ook volledig elektrisch aangedreven modellen op de markt brengen. Voor de Japanse markt staat een kleine stadswagen op het programma. Belangrijker  is dat er in 2020 ook wereldwijd een volledig elektrische Lexus komt. In afwachting staat op de stand van het luxemerk van Toyota de LF 30 Electrified, waarmee wordt aangetoond dat het niet bij die twee inspanningen zal blijven.  De  LF 30 is alleszins een spectaculaire conceptauto met vier elektromotoren, één per wiel. Ook al bijzonder is dat er gebruik gemaakt wordt van Drive-by-wire technologie die samen met Hitachi  is ontwikkeld. Concreet kom het er op neer dat er geen mechanische verbinding meer is tussen het stuurwiel en het stuurhuis. Tegelijk blijft Toyota geloven in de brandstofcel die eigenlijk de taak overneemt van de batterij en aan boord elektriciteit opwekt voor de elektromotoren. Zo stelt Toyota zijn Mirai Concept voor.  

Toyota Mirai Concept

Voor het eerst elektrisch

Mazda heeft onlangs zijn Skyactiv-X motor voorgesteld waarbij de voordelen van een benzinemotor met die van een diesel worden gecombineerd. Deze viercilinder is verkrijgbaar in de 3 en CX-30. Daarmee toont Mazda aan nog verder te geloven inde verbrandingsmotor. Niets belet dat ook Mazda zijn horizon verruimt en kiest voor een elektrische aandrijving als mogelijks alternatief. Dat gebeurt in de MX-30 die trouwens vanaf volgend jaar in de showroom zal staan en zijn Europees debuut beleeft op het volgende salon van Brussel. De MX-30 is een cross-over met een coupé-achtige daklijn. De achterste deuren laten zich tegen de rijrichting in openen en zijn qua concept vergelijkbaar met die van de vroegere RX-8. De volledig elektrische Mazda is 4,4 meter lang en biedt plaats aan vijf personen. De batterij is met zijn 35,6 kWh eerder bescheiden en zou een actieradius van 200 kilometer toelaten. 

In tegenstelling tot Mazda heeft Nissan een hele traditie in volledig elektrisch aangedreven auto’s. De allereerste Leaf werd negen jaar geleden op de markt gebracht. Nissan zal zijn aanbod EV’s uitbreiden. Als voorsmaakje is er de Ariya Concept, een SUV die 4,6 meter meet.  Tijdens het rijden identificeert de Intelligente Routeplanner van de Nissan Ariya Concept automatisch laadpalen en plant hij laadstops onderweg, om er zeker van te zijn dat de bestuurder elke bestemming, ver of dichtbij, bereikt.

Nissan Ariya Concept

Turbine

Het meest verrassende aandrijfsysteem is te vinden bij Mitsubishi in zijn MI-Tech concept. De auto zelf, een futuristisch ogende buggy, ziet er niet realistisch uit maar de technologieën die er in verwerkt zitten, zijn wel interessant. Het aandrijfsysteem telt vier elektromotoren, één per wiel. De mate waarin die de wielen aandrijven wordt elektronisch gestuurd. De elektriciteit wordt opgeslagen in een batterij die via het elektrische net kan worden opgeladen. Als de spanning van de batterij te laag dreigt te worden, dan zal een turbinemotor, die zowel op benzine als op diesel kan werken, in gang schieten en elektriciteit genereren. Ook opmerkelijk maar dan niet qua aandrijving, is het beperkte dashboard. De info wordt rechtstreeks op de voorruit geprojecteerd.

Mitsubishi Engelberg

Mitsubishi wil vooral verder werken op het thema van de plug-in hybride en zal in de nabije toekomst drie dergelijke modellen op de markt brengen onder de vorm van een SUV maar dan telkens met een verschillend formaat: klein, middelgroot en groot. Het studiemodel Engelberg Tourer is de basis voor een de nieuwe grote SUV, die de huidige Outlander zal vervangen.

Hybride

Suzuki heeft duidelijk gesteld dat het zich in de toekomst verder zal toespitsen op kleine en compacte voertuigen. Belangrijk voor Europa is dat er mild hybride versies komen van de Vitara en de S-Cross. In de verder toekomst zijn plug-in hybride modellen niet uitgesloten. Suzuki toont alvast een concept met een dergelijke aandrijving, de Waku Sports.

Suzuki Waku Sports

Bij Honda gaat de aandacht naar zijn nieuwe Jazz die vanaf volgend jaar hier verkrijgbaar is. Alle uitvoeringen zijn voorzien van een hybride aandrijving.