Voor de facelift van de vierde generatie van zijn Santa Fe is Hyundai van een blanco blad vertrokken: nieuw platform, nieuwe technologie en nieuwe aandrijflijnen. Met zijn grote radiatorrooster en verchroomde accenten verdeeld over het koetswerk, zijn interieur bekleed met leder van de hoogste kwaliteit en zijn voorbeeldige afwerking zet de Hyundai Santa Fe 2021 meteen de toon. Voortaan speelt hij mee met de premiummodellen, en dat laat zich voelen in de verkoopcijfers, want hij wist al talrijke klanten te overtuigen die gewoonlijk een premium rivaal kiezen.

Het interieurcomfort en de technologie aan boord zijn daar niet vreemd aan. Hoewel de Santa Fe ervoor heeft gekozen om nog flink wat fysieke bedieningsknoppen te behouden op de zwevende middenconsole staat bovenop die laatste een groot scherm van 10,25 duim en is het instrumentenbord volledig digitaal.

 

Voor gezinnen ontwikkeld

De 7 zitplaatsen – met dank aan de derde zitrij – vormen een van de troeven waarmee hij gezinnen kan overtuigen. Net zoals in de nieuwe Tucson PHEV zitten de batterijen van de plug-in hybride versie onder de achterbank dankzij een nieuw platform, waardoor de binnenruimte achterin noch het koffervolume (634 liter) erop achteruitgaan.

Deze PHEV-versie combineert de benzinemotor 1.6 T-GDi met een elektromotor van 60 pk om uit te komen bij een totaalvermogen van 230 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 350 Nm. Hij pakt uit met een puur elektrisch rijbereik van 58 kilometer (WLTP) en een extreem lage CO2-uitstoot van 37 g/km. Die laatste is trouwens een van zijn grootste troeven om fleetklanten te verleiden, die 100 procent fiscale aftrekbaarheid genieten en een zeer lage TCO.

 

Vraag uw testrit aan met de nieuwe Santa Fe PHEV