Stijgende kost van schadebeheer

Auto’s zijn vandaag intelligenter, efficiënter en veiliger dan ooit, maar het afhandelen van schade is daarentegen een stuk ingewikkelder geworden. Sommige nieuwe materialen vereisen compleet andere herstellingsmethodes, rijhulpsystemen dienen altijd zorgvuldig te worden gekalibreerd en aan een elektrisch voertuig werken zonder de juiste veiligheidsmaatregelen kan levensgevaarlijk zijn.

Bepaalde types auto’s of specifieke merken vereisen steeds meer een gespecialiseerde aanpak. Daarom hebben carrosseriebedrijven flink geïnvesteerd in apparatuur, kennis en certificering. Die extra investeringen worden uiteindelijk doorgerekend aan wagenparkbeheerders. Uit de gegevens van Fixico blijkt dat de gemiddelde herstelkosten van jonge voertuigen op vier jaar tijd significant zijn gestegen.S

Uit de gegevens van Fixico blijkt dat de gemiddelde herstelkosten van jonge voertuigen op vier jaar tijd significant zijn gestegen.

Complexe situatie eenvoudig gemaakt

Traditioneel worden herstellingen toegewezen binnen een netwerk van vertrouwde carrosseriebedrijven of door gebruik te maken van de diensten van ketens. Deze methode heeft altijd goed gewerkt: wagenparkbeheerders konden erop vertrouwen dat het voertuig volgens de vereiste normen zou worden hersteld en prijsafspraken konden vooraf worden gemaakt. Nu voertuigen echter steeds unieker worden en nieuwe ontwikkelingen altijd meer complexiteit toevoegen, dreigen wagenparkbeheerders het overzicht te verliezen.

Fixico’s herstellingsplatform helpt beheerders om autoschade volledig digitaal te beheren waardoor zowel de kosten als de cyclustijden ingrijpend verminderen.

Werking en voordelen

Iedere schade en elk voertuig is anders, dus kan het proces efficiënter via de individuele evaluatie en afhandeling van elk dossier. Is het voertuig elektrisch? Bevat het beschadigde deel ADAS-sensoren? Is het gemaakt van (of bevat het) lichtgewicht materiaal? Het zijn allemaal vragen die vandaag op de checklist moeten staan.

Fixico’s platform geeft wagenparkbeheerders al deze informatie en biedt een overzicht op welke carrosseriebedrijven het best uitgerust zijn om de herstelling uit te voeren. De herstellers met de beste ‘match’ worden bepaald in functie van de specifieke schade, het merk en het model of locatie waar de bestuurder zich bevindt. Daarom is een uitgebreide kennis over de knowhow en specialisaties van elk carrosseriebedrijf van groot belang, en net dat is wat Fixico heel overzichtelijk biedt.S

Fixico’s herstelplatform helpt beheerders om autoschade volledig digitaal te beheren waardoor zowel de kosten als de cyclustijden ingrijpend verminderen. 

Het belang van de juiste hersteller

Carrosseriebedrijven die gespecialiseerd zijn in bepaalde herstellingen, merken of materialen werken vaak efficiënter dan hun collega’s die meer algemeen werk uitvoeren. Generalisten kunnen misschien de herstelling wel aannemen, maar zullen waarschijnlijk meer uren factureren, vervangen in plaats van herstellen of de klus (gedeeltelijk) uitbesteden. Al die factoren doen de rekening oplopen. 

Stel dat een aluminium bumper is beschadigd. Via Fixico’s platform kan deze herstelling direct toe worden gewezen aan een nabijgelegen bedrijf dat gespecialiseerd is in het werken met dit materiaal. Uiteraard is er een grote kans dat meerdere carrosseriebedrijven in het netwerk geschikt zijn om bepaalde herstellingen uit te voeren. Fixico werkt in België samen met 350 carrossiers. Daarom wordt via Fixico een reparatieverzoek als tender uitgezet bij verschillende herstellers. De winst zit vaak in welk bedrijf eerder beschikbaar is, sneller kan werken, het minst ver weg ligt of een betere prijs biedt. Belgische wagenparken zoals bijvoorbeeld Aon of Swift hebben dankzij Fixico al flinke besparingen in kosten en cyclustijden kunnen bewerkstelligen.

Het overzicht behouden

Digitalisering laat wagenparkbeheerders hun schadegevallen niet alleen een stuk accurater beoordelen en herstellingen slimmer toewijzen, maar het vereenvoudigt ook het hele proces rond de behandeling ervan. Traditioneel wordt constant via e-mail en telefoon afgestemd tussen de wagenparkbeheerder, de bestuurder en de schadehersteller. Fixico’s platform heeft dit proces een stuk efficiënter gemaakt: iedereen in het proces is op elk moment op de hoogte en de wagenparkbeheerder heeft de volledige controle over het herstelparcours. Elke herstelling wordt van begin tot eind beheerd en bevat gedetailleerde informatie over het voertuig, de bestuurder, de schade, de herstelling en de schadehersteller. Door real-time inzicht te verkrijgen in een breed scala aan gedetailleerde KPI’s rond kostenvermindering, cyclustijdreductie, reactietijden en netwerkprestaties kunnen vlootbeheerders makkelijker weloverwogen keuzes maken en het overzicht behouden.

Nu is het moment om te digitaliseren
Naarmate de auto-industrie zich verder ontwikkelt is het van essentieel belang dat wagenparkbeheerders hun processen digitaliseren. Op deze manier kunnen zij nauwkeuriger kijken naar individuele schadegevallen binnen hun vloot en herstellingen accurater toewijzen. Fixico’s platform biedt mogelijkheden voor wagenparken van elke vorm of grootte en heeft een bewezen aanpak die zowel kosten als cyclustijden reduceert. Fixico werkt in België met grote verzekeraars als AXA, vloten als CTG en autoverhuurders zoals LuxAuto. Haar oplossingen zijn makkelijk te integreren en aan te passen op basis van de wensen en eisen van uw wagenpark. Fixico België opereert vanuit Antwerpen onder Sales Director Paul Verkinderen.

Dit artikel wordt u aangeboden door Fixico. Meer info over de mogelijkheden die Fixico uw wagenpark te bieden heeft vindt u hier.