SHELL – JLR – FevMars2019

Sfeerreportage: Autosalon van Parijs 2018 – 120ste verjaardag in mineur

Chrysler, Fiat, Ford, Infiniti, Jeep, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Opel, Subaru, Volkswagen en Volvo… Dat is de lange lijst van constructeurs die beslist hebben om de uitnodiging voor het autosalon van Parijs 2018 af te slaan. En de lijst zou nog langer geweest zijn als de Franse invoerders niet zouden hebben bijgelegd om een – eerder discrete – aanwezigheid te garanderen in de Porte de Versailles.

De gelijktijdige organisatie van het Motorensalon, het – qua innovaties bijzonder teleurstellende – Mobiliteitssalon en het Mondial.tech waren allemaal schaamlapjes om te proberen verdoezelen hoe triest het gesteld was. Jaargang 2018 van het salon van Parijs had dan weer wel als verdienste dat ze een existentiële vraag heeft opgeroepen die velen lang niet hebben durven stellen: zijn autobouwers nog wel bereid om zoveel geld te pompen in dit soort steeds duurdere en steeds minder rendabele uitstalramen?

Vergis je namelijk niet: het concept van het megasalon kent – toch in elk geval in Europa – steeds minder succes. Het is dan ook geen toeval dat de organisatie van het salon het aantal openingsdagen voor deze jaargang 2018 heeft verminderd van 17 naar 11. Potentiële autokopers zijn vandaag hypergeconnecteerd en perfect geïnformeerd. Ze hoeven niet meer noodzakelijk naar een autosalon te trekken om nieuws te gaan bekijken dat toch geen verrassingen meer biedt.

Voor sommige merken zoals Volvo was de rekening al lang gemaakt en zij doen enkel nog strategische salons aan met een gegarandeerde ROI. De wereldwijde opwinding rond de verschillende pop-up stores die zijn opgericht ter gelegenheid van de recente onthulling van de nieuwe XC60 bevestigt de Zweedse autobouwer in zijn keuze.

Goed geïnformeerde bronnen bij Volkswagen hebben ons daarentegen verteld dat de opmerkelijke afwezigheid van het Duitse merk in Parijs dit jaar het gevolg was van een last-minute beslissing omdat er gewoon niet genoeg nieuws te tonen viel aan het publiek.

Als we kijken naar alle feiten en meningen van experts die we bij elkaar hebben gesprokkeld, dan mogen we ons terecht vragen stellen bij de levensvatbaarheid van een salon zoals dat van Parijs, dat dit jaar volgens bronnen dicht bij de directie heel veel problemen heeft om uit de rode cijfers te geraken. Zou het niet veel rationeler zijn om ons te beperken tot een megasalon in Azië, een in de Verenigde Staten en een derde in Europa, waar Frankfurt als bastion van de Duitse auto-industrie het best geplaatst lijkt?

Het is in elk geval niet aan ons om dat uit te maken. Eén ding staat echter wel vast: het Salon van Brussel, dat meer een groot ‘kortingfestival’ is waar bijna één derde van alle contracten van een heel jaar worden getekend, zal nog wel een hele tijd op de kalender blijven bestaan…

Toon meer nieuwsjes