Shell Helix Ultra 0W is een lijn van premium, volledig synthetische motoroliën die gemaakt zijn van aardgas. De Shell PurePlus-technologie is een revolutionair proces dat aardgas omzet in kristalheldere basisolie met vrijwel geen van de onzuiverheden die in ruwe olie voorkomen. De lage viscositeit en de lage wrijvingscoëfficiënt kan leiden tot een 3% lager brandstofverbruik[2], waardoor de CO₂-uitstoot wordt verminderd. Door gebruik te maken van deze 0W-motorolie, kan de CO₂-uitstoot van een auto tot 70 kilogram per jaar verminderen, gebaseerd op een gemiddelde jaarlijkse afstand van 14.500 km per jaar[3].

Naast het terugbrengen van de CO₂-uitstoot, bieden de varianten Shell Helix Ultra 0W met SN+ nog een ander voordeel. Auto’s worden namelijk steeds vaker uitgerust met relatief kleine turbomotoren. Deze motoren verminderen de CO₂-uitstoot, zonder in te leveren op prestaties. Uit onderzoek blijkt dat tegen 2022 de verwachte voertuigproductie voor turbomotoren 62,5 miljoen stuks zal bedragen[4]. De opkomst van kleinere turbomotoren zorgt echter wel voor uitdagingen. Extreem hoge temperaturen en hoge druk zorgen ervoor dat compacte motoren gevoelig zijn voor problemen, zoals Low Speed Pre-Ignition (LSPI). LSPI is een abnormale verbranding die wordt veroorzaakt door de hogere cilinderdruk die voor kan komen in moderne motoren bij een laag toerental. LSPI kan leiden tot ernstige motorstoringschade aan de motor.

Shell Helix Ultra 0W SN+ is ontworpen om motoren tegen het risico’s van LSPI te beschermen. Een turbomotor draait met meer dan 150.000 toeren per minuut en kan temperaturen tot 1.000 °C bereiken. Door het gebruik van een geavanceerde olieformule, zorgt Shell Helix Ultra 0W SN+ er niet alleen voor dat de motor koel blijft maar ook dat de lagers van de turbo correct worden gesmeerd. Hierdoor wordt verstopping en schade aan de turbo voorkomen.

Maarten Beckers, technisch adviseur smeermiddelen bij Shell licht toe: “Weinig consumenten, en ook niet alle professionals in de garage, zijn zich bewust van de rol die smeermiddelen spelen bij de efficiëntie van een verbrandingsmotor. Met name een smeerolie met een lage viscositeit, zoals 0W, zorgt voor een lagere wrijving. Hierdoor is de brandstofverbranding optimaal en kan een grote winst worden behaald op het gebied van brandstofverbruik en – daaraan onlosmakelijk verbonden – de CO₂-uitstoot. Shell heeft met dit uitgangspunt de Shell Helix Ultra 0W productlijn ontwikkeld, waarbij rekening is gehouden met de opkomst van de kleinere turbomotoren om uitdagingen als LSPI het hoofd te bieden.”