Vergis je niet: de Kamiq is al een tijdje aanwezig op de Chinese markt, maar de Europese versie verschilt er danig van. De kleine SUV staat op het platform van de gloednieuwe Scala en is 4,25 meter lang, wat 60 millimeter meer is dan die stadsauto, terwijl hij bovendien – heel typisch voor Skoda – veel binnenruimte biedt dankzij een wielbasis van 2.651 millimeter.

De bedoeling van Skoda met deze SUV is duidelijk: een voertuig maken dat duidelijk herkenbaar is als een Skoda, maar dat wel verschilt van de andere SUV’s van het merk. Zijn kenmerken: een expressieve en compacte auto met een ruim interieur. Eigenlijk alles wat we al zagen in de concept Vision X, waarvan hij de waardige erfgenaam is.

Uiterlijk is de verwantschap met de andere SUV’s van het gamma duidelijk, maar toch heeft de Kamiq een heel nieuw gezicht. De koplampen bestaan nog steeds uit twee delen, maar het bovenste lichtblok is hier veel ranker en bestaat uit meerdere leds. Achteraan zijn eveneens volledig nieuwe lichten gekozen en het Skoda-logo is vervangen door een beletterd insigne zoals op de Scala.

Modern interieur

Ook het interieur komt van de Scala en wordt gekenmerkt door een groot aanraakscherm in tabletvorm met een diameter van 9,2 duim. De Kamiq is verder uitgerust met de 10,25 duim grote Virtual Cockpit, een inductieve gsm-lader en vooral al de gebruikelijke slimme vondsten van het merk, zoals een in de bestuurdersdeur verborgen paraplu.

De koffer is met zijn volume van 400 liter identiek aan die van de Octavia of van grote broer Karoq.

Qua technologie vinden we hier de meeste rijhulpmiddelen die ook in de andere modellen van het gamma worden toegepast, maar opmerkelijk is wel dat het Front Assist en het Lane Assist standaard zijn op alle versies. En voor het eerst in dit segment biedt Skoda een elektrisch inklapbare trekhaak aan.

CNG-motor

Onder de motorkap liggen diverse benzine- en dieselmotoren: voor de eerste groep is er de 1.0 TSI van 85 kW (115 pk) of de 1.5 TSI Eco van 110 kW (150 pk). Op diesel is er enkel een 1.6 TDI van 85 kW (115 pk), maar er staat ook een CNG-versie in de catalogus. Die is afgeleid van de kleinste benzinemotor en heet 1.0 G-TEC. Hij ontwikkelt 66 kW (90 pk) en heeft een CNG-tank van 14,2 kilo en een benzinereservoir van 9 liter.

Laat ons tot slot niet vergeten vermelden dat hij enkel met twee aangedreven wielen verkrijgbaar is.

Wat wij ervan vinden

We konden nog niet rijden met de Kamiq – daar moeten we nog een paar maand voor wachten – maar we konden hem al wel ontdekken en erin gaan zitten. Het lijnenspel is modern en dynamisch en geeft hem een robuuste look, maar toch is de Kamiq daarom niet minder een SUV die perfect zijn op zijn plaats is in de stad.

Wat opvalt van zodra je instapt zijn de uitstekende afwerking en de vrij mooi gekozen materialen. Er is meer dan voldoende ruimte, zelfs achterin. Tot slot zijn er nog de automatisch uitklappende deurbeschermstrips op de voor- en de achterdeuren, een oplossing die al werd getest met de Kodiaq en die bijzonder praktisch is om kleine deukjes te vermijden.

Voor de marktintroductie is het nog wachten tot het eind van het jaar voor de Kamiq bij ons in de showroom staat. Geduld is een schone zaak…