Binnen de huidige SsangYong-familie positioneert de Korando zich tussen de in het B-SUV segment uitgespeelde en zonet  gefacelifte Tivoli en de grote-, eveneens recentelijk gemoderniseerde Rexton.

Nauwelijks te vergelijken met hun voorgangers.

In de nieuwe Korando bewijzen interieurarchitectuur, afwerkingsmaterialen en doorgevoerde digitalisatie dat SsangYong  in deze disciplines een stap in de goede richting zet. De passagiersruimte oogt nog chiquer dan deze van de recent opgewaardeerde Rexton. Het 10,25 inch metende digitale dashboard waarop instrumentatie en meetklokken digitaal worden weergegeven, alsook het centraal gemonteerde 9,2 inch grote aanraakscherm waarmee o.m. de  geconnecteerde infotainment toepassingen gecontroleerd worden, benadrukken dat de nieuwe SsangYongs nauwelijks nog te vergelijken zijn met hun voorgangers. 

Camera & Radar

Met een rits aan rijhulp- en veiligheidsfuncties (ADAS)

Een stap in de goede richting? Beslist. Immers DAB+ en compatibel zijnde met Google Android Auto of Apple Carplay. Bovendien blijft SsangYong – zoals we dat ook al gezien hebben in Tivoli en Rexton –  het aspect veiligheid ernstig ter harte nemen. De nieuwe Korando beschikt immers over 6 airbags en een knie-airbag voor de man of vrouw achter het stuur. Uiteraard ook over een rits aan rijhulp- en veiligheidsfuncties (ADAS). Daarbij een met camera en radar gecontroleerde noodrem (AEBS), spoorassistent, grootlicht assistent, waarschuwing (in file) bij het vertrekken van een voor de Korando stilstaande auto, veiligheids-afstand indicatie, waarschuwing indien de bestuurder zich laat afleiden, Intelligente adaptieve snelheidsregelaar, dodehoekwaarschuwing, spoorassistent en verwittiging tijdens het achterwaarts verlaten van een parking voor naderend dwarsverkeer. Dit laatste zelfs met autonome remfunctie, indien de bestuurder niet of te laat reageert op de waarschuwing. 

2 Ton sleeplast

De Korando krijgt dezelfde motoren en transmissies gemonteerd dan de nieuwste Tivoli. Keuze dus uit een 1.6 E-XDI turbodiesel (ter vervanging van de 2-liter 200 e-XDi diesel uit de vorige Korando) en een 1.5 T-GDI turbobenzine, die we kennen van de zopas gefacelifte Tivoli. De Belgische invoerder ontwikkelt intussen een CNG-versie en eind 2020 wordt een puur elektrische Korando voorgereden. De 1.6 E-XDI dieselmotor puurt uit 1.597 cc zuigerverplaatsing 136 pk maximum vermogen en 324 Nm aan onvervalste werkijver. Dit laatste bij een brandstofzuinig toerental van amper amper 1.500 t/min. De 1.5 T-GDI benzinemotor meet 1.497 cc en ontwikkelt 163 pk/280 Nm. Dit bij weliswaar een stuk hoger uitvallende en minder brandstofgunstige toerentallen. Beide motoren worden optioneel leverbaar met een Aisin-zestrapsautomaat en vierwieltractie.  Niet onbelangrijk: in combinatie met de automatische zesbak verteert de 1.6 E-XDI turbodiesel een sleeplast van 2 ton. 

PLaatsaanbod

Het minder afgerond en hoekiger,  zelfdragend Korando koetswerk rust op het Tivoli-platform, dat vooraan afgeveerd wordt met McPherson verpoten. Achteraan wordt beroep gedaan op een multilink-as. 

Met laadvolumes die boven het klasgemiddelde uitvallen

De nieuwe Korando is een beetje lager (1.675 mm) dan zijn voorganger. Hij werd wel langer (4.410 mm) en breder (1.830 mm). Ook de wielbasis  (2.650 mm) werd verlengd. Extra interieurruimte is het gevolg en de toename aan levensruimte komt in hoofdzaak de achterpassagiers goed uit. Achteraan voorziet de Korando immers in een plaatsaanbod dat royaler is dan wat de rechtstreekse concurrentie hier te bieden heeft. Ook naar laadruimte kan de Korando cijfers voorleggen die boven het klasgemiddelde uitvallen. De koffer slikt (in vijf-zit configuratie) 551 liter. Met de achterbank neergeklapt, bedraagt de Korando bagagecapaciteit zelfs 1.248 l. 

Fleetbalans

We reden enkel met de dieselversie en maakten zo kennis met een werkgrage, trillingsvrije, brandstofzuinige en zeker niet tegen de regels van het geluidscomfort zondigende krachtbron. Deze motor krijgt een CO2 cijfer opgekleefd dat veel lager uitvalt dan wat de benzineversies laten optekeken. De diesel wordt derhalve ook minder “CO2-zonden” aangerekend dan de oude en (amper) iets krachtiger 2.0 liter 200 e-Xdi uit de vorige Korando.

Precies in een doorslaggevende discipline als prijs/kwaliteit vormt de Korando een moeilijk te kloppen alternatief

Wat ons betreft vormt de Korando een geloofwaardige alternatief voor tal van vandaag in de vloten opererende  SUV’s, die op basis van technologie, rijdynamica en prestaties, als directe concurrenten beschouwd worden …. maar die doorgaans duurder uitvallen. Want dat laatste blijft een vaststelling waar ook vlootverantwoordelijken niet omheen kunnen: Precies in de discipline prijs/kwaliteit vormt de Korando een moeilijk te kloppen alternatief.

SsangYong New Korando: Kort technisch  

1.5 GDI benzine: 2WD of 4WD, 6-traps automaat of manuele 6-versnellingsbak. 

Motor: 1.497cc, rechtstreeks geïnjecteerde benzinemotor. Max vermogen: 120kW/163 pk bij 5.000 opm. Maximum koppel: 280 Nm bij 1.500 – 4.000 opm. 

Brandstofverbruik (2WD/manueel): Gecombineerd (NEDC2): 6,8 l/100 km. Gecombineerd (WLTP):7,3 l/100 km.

CO2: Gecombineerd (NEDC2): 158 g/km. Gecombineerd (WLTP):171 g/km

Prijs: Vanaf 17.205 EUR btw excl

1.6 E-XDI diesel: 2WD of 4WD, 6-traps automaat of manuele 6-versnellingsbak. 

Motor: 1.597cc, turbodiesel. Max vermogen: 100kW/136 pk bij 4.000 opm. Maximum koppel: 320 Nm bij 1.500 – 2.500 opm. 

Brandstofverbruik (2WD/manueel): Gecombineerd (NEDC2): 5 l/100 km. Gecombineerd (WLTP): 5,7 l/100 km.

CO2: Gecomibneerd (NEDC2): 133 g/km. Gecombineerd (WLTP): 149 g/km

Prijs: Vanaf 19.664 EUR btw excl