Aan nieuws en nieuwigheden geen gebrek bij SsangYong. Sinds de reddende overname door Mahindra in 2010, blijft SsangYong zijn gamma uitbreiden en technologisch opwaarderen. Niet enkel met de inbreng van progressieve autotechniek maar ook met het optimaliseren van bestaande technieken en toepassingen. 

Benzine, diesel en weldra CNG, Plug-in hybrid en full electric

Er komt (voorlopig) geen nieuwe XLV op basis van de gefacelifte Tivoli

Optimaliseren en vernieuwen. Dat doet SsangYong ook met het aankondigen van full electric – en plug-in hybride versies en – dat doet ook de Belgische importeur – ook met CNG-versies voor de Korando. Dit nadat bekend raakte dat de op basis van de (oude) Tivoli ontworpen XLV –  in tegenstelling tot eerdere berichten –  nu toch geen opvolger zal krijgen die zich dan zou baseren op de inmiddels gefacelifte Tivoli. Batterij- en deels elektrische auto’s zijn dus ook bij SsangYong in aantocht. Tenzij we als technologisch geïnteresseerden de realistische draagwijdte van het SsangYong e-SIV concept verkeerd interpreteren.

Beeldschermen

Het meest opmerkelijke verschil met de voorgangers uit zich in de interieurs en niet in het minst met de sterk gedigitaliseerde boordplank

Naast de nieuwe Korando begroeten we dus een gefacelifte Tivoli. Met hertekende motorkap, – voorbumper en dito koplampen.  Maar – net als we dat in de Korando zien –  zal het meest opmerkelijke verschil met de voorgangers in de chiquer ogende interieurs getoond worden. Zowel de architectuur als de gebruikte afwerking-materialen getuigen van toe te juichen opwaardering.  Dat bewijst vooral de digitale hightech cockpit alsook de compleet gewijzigde lay-out van de boordplank. Met een (10”) groot scherm als digitaal instrumentarium en – net boven de middenconsole – een tweede, multifunctioneel aanraakscherm (9”) als o.m. De bediening van het infotainment.

Dieselen uit WLTP/RDE noodzaak

Onder de gefacelifte Tivoli-motorkap  vervangt een nieuwe turbo-aangejaagde 1.5-liter 4-cilinder benzinemotor (163 pk/280 Nm/164 g/km CO2) de oude, atmosferische 1.6-liter (115 pk). Dieselen blijft – gelukkig maar –  een Tivoli-mogelijkheid door de montage van een 1.6-liter e-Xdi 4-cilinder (115 pk/320 Nm/146 g/km CO2) die intussen in het vooronder van de nieuwe Korando in efficiënte aandrijving levert. 

Of, hoe ook SsangYong de gemystificeerde elektrificatie niet misbruikt om bestaande -, milieutechnisch efficiënte technieken als diesel en – in steeds toenemende mate ook  –  benzinemotoren volkomen ten onrechte te demoniseren. Zo heeft SsangYong ook wel begrepen dat zelfs compacte SUV’s als de Tivoli, zonder zuinige en intussen propere dieseltechnologie, de wettelijk verstrengde WLTP/RDE normen alsmaar moeilijker (kunnen blijven) tegemoettreden. Of mag de gespecialiseerde pers niet meer duiden op het feit dat over de thermodynamische limiet gedownsizde-, rechtstreeks geïnjecteerde benzinemotoren ( En die zijn er nogal wat!) het moeilijk hebben om te slagen in de striktere en realistischer WLTP/RDE-testen?

Het verschil

Aan rijhulp geen gebrek

Ook de Tivoli beschikt over een resem rijhulpsystemen. Zo o.m. noodrem (AEBS), actieve spoorassistent, waarschuwing bij het te dicht naderen van een voorligger, waarschuwing op mogelijke frontale aanrijdingen, vermoeidheidsassistent en dodehoek-assistent. 

Deze Tivoli wordt uitgespeeld in het  B-segment waarin hij het moet opnemen tegen de VW T-Roc, de Hyundai Kona, de Opel Crossland e a.  Zoals we dat van andere SsangYongs gewoon zijn,  kan ook de Tivoli – zijn complete uitrusting ten spijt –  met een concurrentieel scherpe prijs het verschil maken. Prijzen vanaf  € 12.700, exclusief btw.