Advertisement
Gepubliceerd op 8 January 2021 om 14h42
Door Marc Demoulin

Stellantis: De fusie tussen PSA en FCA begint aan haar laatste rechte lijn

Deze week konden we een gesprek voeren met de directeurs van de vier merken van de PSA-groep. Het was een unieke gelegenheid, zo dachten we, om wat nieuwe informatie los te weken rond de fusie met de groep FCA. Ze hebben de lippen vrij stijf op elkaar gehouden, maar hier is wat we hen toch hebben kunnen ontfutselen.

|
| © |

Het verhaal begon in het vierde kwartaal van 2019. In de euforie rond de wereldwijde groei van de automarkt kondigde de groep PSA (Peugeot-Citroën) aan in gesprek te zijn met de groep FCA (Fiat-Chrysler). Ondertussen heeft een pandemie de wereld verrast. Maar ondanks het coronavirus en de vrije val die de autoverkopen doormaken – behalve dan in China – kondigden de leiders van beide groepen op 4 januari jongstleden aan dat hun fusieplannen waren goedgekeurd door hun respectieve algemene vergaderingen. Die fusie zal leiden tot de geboorte van de groep Stellantis.

Een portefeuille met 14 merken

Wanneer we de zaken van nabij bekijken, zien we dat deze nieuwe Frans-Italiaans-Amerikaanse groep niet minder dan 14 merken in zijn portefeuille zou tellen. De belangrijkste daarvan bij PSA zijn Citroën, DS Automobiles, Opel en Peugeot, terwijl dat bij FCA Fiat, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge en Jeep zijn. Stellantis zou de vierde grootste groep ter wereld worden op het vlak van verkoopvolume, achter Toyota, Volkswagen en Renault-Nissan. Qua zakencijfer zou het daarentegen op de derde plaats staan, net achter Toyota en Volkswagen. De titel van algemeen directeur voor het fusiebedrijf zou naar Carlos Tavares gaan, de huidige voorzitter van de directie van PSA. De crisis is dus geen obstakel geweest voor de fusie en heeft ook niet geleid tot een afkerige reflex bij de twee grote autofamilies Peugeot en Agnelli. Beide families zijn sterk vergroeid met de autosector en gaan er door de komst van de vaccins van uit dat we op korte termijn uit de crisis zullen geraken. Dan blijft alleen nog de vraag hoe Stellantis het hoofd zal kunnen bieden aan de beruchte elektrische uitdaging die de hoofdbekommernis is geworden van elke autoconstructeur.

Één ding staat in elk geval vast: hoewel men ons bij PSA Belux vertelt nog niets te weten over een integratie van beide entiteiten die zou gebeuren op 16 januari van dit jaar, bevestigt men ons wel dat het elektrificatieprogramma al lang verankerd is en dat we ons op dat vlak dus geen zorgen hoeven te maken.

De portefeuille van de nieuwe entiteit zal in totaal 14 merken tellen.

Marc Demoulin

Marc Demoulin, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels