SWIFT wist zich vier jaar geleden al te onderscheiden door destijds de grootste bestelling ooit van elektrische auto’s te plaatsen: 21 BMW i3’s. Met dat pilootproject konden werknemers gewoon raken aan de technologie en er enthousiast voor worden. “Nu deze auto’s vandaag moeten worden vernieuwd, hebben meerdere mensen gekozen om elektrisch te blijven rijden,” zo vertelt Fleet & Mobility Manager Caroline Ceustermans. “Zij die de ervaring niet hebben herhaald, hebben voor benzinewagens gekozen om begrijpelijke redenen. Zo was bijvoorbeeld hun persoonlijke situatie veranderd of waren ze verhuisd en konden ze de auto niet meer thuis opladen. Het aantal werknemers dat interesse toont voor een elektrische auto stijgt”.

Tijdens deze Mobility Week kon een tiental elektrische modellen worden getest.

Zo zijn op maandag 6 mei een tiental elektrische auto’s geleverd door Athlon, de nieuwe partner van SWIFT in het elektrische verhaal. “We hebben het geweer volledig van schouder veranderd,” zo vertelt Caroline. “Destijds konden we geen keuze in modellen aanbieden. Bestuurders konden enkel voor de BMW i3 gaan. Vandaag hebben we het keuzepalet geopend voor bijna alle op de markt verkrijgbare elektrische modellen. Zo zullen de Kia e-Niro, Hyundai Kona, Jaguar I-Pace, Tesla Model 3, Nissan Leaf en VW e-Golf opduiken in de vloot van SWIFT.

“Elektrisch van bij het begin”

De beslissing om van partner te veranderen kwam er ook omdat SWIFT zijn werknemers wou kunnen garanderen dat ze over een elektrische auto kunnen beschikken zodra hun bestelling is geplaatst. “Athlon is de enige verhuurder die elektrische auto’s in verhuur op korte termijn aanbiedt. Dat was heel belangrijk voor ons, want we wilden dat mensen die al met een EV reden dat konden blijven doen op korte termijn, in afwachting van de levering van hun nieuwe bedrijfswagen”.

“Twee keer per jaar zullen we ook opleidingen organiseren om de bestuurders van elektrische auto’s van SWIFT tips te geven om hun rijgedrag aan te passen”, zo vertelt Hervé Honnoré, Strategic Business Development Manager van Athlon.

Interne Mobility Week

Om werknemers warm te maken voor andere vervoersmiddelen dan de diesel- of benzinewagen organiseerde Caroline Ceustermans ook een Mobility Week. Die vond van 6 tot 10 mei plaats op de site van het bedrijf. “De bedoeling is om werknemers te laten kennismaken met alternatieve oplossingen. Dat kunnen dan elektrische auto’s zijn, maar ook elektrische fietsen van B2Bike, elektrische steps (eScooter) enzovoort. Experten van vooral Athlon waren ook ter plekke om de mensen zo goed mogelijk te informeren. We hebben verder nog workshops georganiseerd rond het herstellen van fietsen en gaven een gratis ontbijt aan mensen die met een ander vervoersmiddel dan de auto kwamen werken”.