SHELL – JLR – FevMars2019

Telematica om rijgedrag te verbeteren, werkt dat echt? Trends testte het concept met DrivOlution

De stijgende brandstofprijzen wegen door op het totale kostenplaatje van uw wagenpark. De enige oplossing om deze uitgaven te drukken, is om meer ecologisch te gaan rijden. Dat kan worden aangeleerd via bijvoorbeeld een coachingdienst zoals die van DrivOlution. Maar maakt deze dienst waar wat ze belooft? Een journalist van Trends testte het concept.

Om verbeteringen door te voeren in de manier waarop een auto wordt bestuurd, zijn er uiteraard heel wat rijhulpsystemen, die over een paar jaar zullen leiden tot de opkomst van zelfrijdende auto’s. In afwachting daarvan kan enkel de bestuurder een rol spelen in het verminderen van de brandstofkosten. Hoe? Door een meer aangepaste rijstijl toe te passen.

In het magazine Trends vertelt Jan De Strooper, afgevaardigd bestuurder van DrivOlution, een bedrijf gespecialiseerd in de analyse van het rijgedrag: “Uiteraard kunnen bestuurders worden opgeleid om beter te rijden. Maar vaak levert dat geen langetermijnresultaten op”. Als je de aard van het beestje onderdrukt, kan die soms dubbel en dik weer de kop opsteken. Zeker als geen enkele controle wordt uitgeoefend.

DrivOlution komt tot die conclusie door de analyse van een miljard gereden kilometers per jaar afgelegd door de bestuurders van bedrijfswagens. Als antwoord op de groeiende interesse van vlootbeheerders voor defensief en ecologisch rijden heeft het bedrijf een nieuw concept gelanceerd, met technologische ondersteuning en online coaching via Skype. De rijgegevens van de bestuurders worden opgevangen met een dongle die in de auto is geplaatst. Die slaat een hele waaier aan gegevens op, zoals bijvoorbeeld het aantal gereden kilometers, bruuske remmanoeuvers, forse acceleraties enzovoort. Op basis van deze verkregen data wordt dan voor elke bestuurder een individuele coaching in elkaar gestoken.

Voor bedrijven kan de prijs van deze operatie snel worden gerecupereerd, niet alleen dankzij de lagere brandstofkosten, maar ook dankzij een vermindering van het aantal schadegevallen en aanrijdingen. Volgens DrivOlution is de dieselprijs sinds het begin van het jaar met 17 procent gestegen. Een goede coaching kan een groot bedrijf helpen om zijn brandstofuitgaven met 7 à 8,5 procent te beperken.

Om die beweringen aan hun waarheidsgehalte te toetsen heeft Trends het concept getest. Na twee weken rijden met Big Brother in de auto kreeg de journalist een eerste balans van de analyse, die hem aangaf wat de positieve punten van zijn rijstijl waren, maar ook waar hij nog kon verbeteren. Twee weken later kreeg hij dan een coachingsessie via Skype met een expert van DrivOlution, die een hele reeks adviezen opgaf om zijn rijstijl aan te passen en te verbeteren. Na nog eens twee weken kreeg hij een eindrapport. Tijdens de hele duur van de test had hij in 218 ritten zo’n 3.000 kilometer afgelegd. Zijn gemiddelde verbruik daalde van 6,2 naar 6,1 l/100 km. Maar vooral alle randvoorwaarden gingen erop vooruit: de journalist hield zich beter aan de snelheidsbeperkingen, vertraagde meer wanneer de omstandigheden zich daartoe leenden en had met andere woorden een rijstijl aangenomen die ecologischer was, maar vooral veel veiliger. CQFD.

Toon meer nieuwsjes