SHELL – JLR – FevMars2019

Test: Audi A6 (2018) – Klaar voor de Strijd

Met de komst van de A6 steken de middenklassers van De Duitse Drie allemaal in het nieuw. Heeft Audi genoeg gedaan om zijn inzending, die traditioneel na die van BMW en Mercedes komt, van zijn gedoodverfde concurrenten te onderscheiden?

Het zou maar saai zijn als alle merken hun nieuwigheden op hetzelfde model zouden lanceren. Daarom zit er meestal een jaartje tussen de introductie van de BMW 5 Reeks en de Mercedes E-Klasse, die op zijn beurt een zonnewende aan de Audi A6 voorafgaat.

Aan het eind van de A6-cyclus moet Audi dus telkens tegen nieuwere concurrenten opboksen, terwijl het aan het begin net voorsprong moet nemen. Vorsprung durch Technik om precies te zijn, oftewel dat wat Ingolstadt ambieert door de technologie van de A8 in een toegankelijker pakket te stoppen – getekend de achtste generatie Audi A6.

 

Pater familias

Als de A8 het vlaggenschip is en de A7 zijn dynamischere broertje, dan mag de A6 gerust als pater familias gezien worden. De koffer meet nog steeds 530 liter (ondanks de toevoeging van een accupakket voor het milde hybridesysteem), terwijl de wielbasis met 2,1 centimeter groeide voor wat extra beenruimte op de achterbank. Voorin kwam er ook wat hoofdruimte bij, waardoor de A6 een ruime indruk maakt.

 

 

Vanbuiten hebben de designers de groeistuit prima gemaskeerd, tot je even door de knieën gaat om naar de wielmaat te kijken: de A6 rolt minstens op 17-duimers met ballonbanden, terwijl 21’ers met laagprofielrubber nu ook tot de mogelijkheden behoren. De S en RS-versies zouden zelfs tot 22 inch gaan.

 

MHEV

De kracht van de introductiemotoren wordt tot nader order over de vier wielen verdeeld, de voorwielaangedreven versies komen later. Helemaal bovenaan de pikorde staat de 3.0 TFSI benzine met 340 pk, daarnaast de 3.0 TDI met 286 of 231 paarden.

 

 

Beide motoren tellen zes cilinder en genieten de ondersteuning van een 48 volt-startgenerator die de volgende functies ontsluit: een zeilfunctie die tot 160 km/u werkt, een e-booster om het turbogat te vullen en een gewiekst start-stopsysteem dat eveneens bijdraagt aan een verbruikswinst van 0,7 liter per 100 km. Een milde hybridesetup dus, oftewel MHEV.

 

Viercilinders volgen

In een volgende fase krijgen de zescilinders gezelschap van een nieuwe viercilinder turbodiesel die 204 pk en 400 Nm produceert, 12 volt-ondersteuning geniet en op termijn ook als voorwieltrekker te hebben is. Daardoor is die versie meteen een stuk lichter, wat de prestaties alleen maar ten goede komt.

 

 

Moet de V6-diesel het vooral van zijn koppel hebben en de V6-benzine van zijn romige vermogensafgifte, dan voegt de kwieke 40 TDI daar een verrassende graad van behendigheid aan toe. En dat zonder naar rijdynamische opties als vierwielsturing of het sportdifferentieel te grijpen. Extra’s die vooral de dikke motoren goed afgaan, om de bijna twee ton zware sedans toch een verrassende graad van sportiviteit te geven.

 

Dynamische inborst

Of de nieuwe A6 dan vooral op comfort gericht is? De bijna oneindige lijst met luxe-items wekt inderdaad die indruk. Maar dat betekent gelukkig niet dat de basiswagen een slappe schuit geworden is, integendeel zelfs. Ook zonder adaptieve dempers of luchtvering schotelt de A6 een prima balans voor tussen comfort en dynamiek, op een manier die zelfs de (intussen wat comfortabelere) BMW 5 Reeks tot nadenken stemt.

 

 

Denk daar nog een efficiënte Quattro-setup in combinatie met de verplichte zeven- of achttrapsautomaten bij en je krijgt een Audi die zijn gedegen interieurkwaliteiten uitbreidt met een dynamisch arsenaal waar potentieel inzit. Weet alleen dat de rekening van de 40 TDI, die allicht net boven de 50.000 euro gaat starten, met de juiste opties snel zal oplopen naar 60.000 euro en meer. Precies waar de V6’en ongeveer beginnen. Voor wat hoort wat zeker?

FLEETBALANS

Het is niet evident om een fleetbalans te trekken als het volgende cijfer nog ontbreekt: de CO2-uitstoot van de nieuwe viercilinder turbodiesel die voortaan als ‘40 TDI’ door het leven gaat. Zeker is wel dat die motorisering initieel de belangrijkste wordt voor de Belgische leasemarkt, tenminste tot de lagere vermogenstrappen met voorwielaandrijving volgen. Het milde hybridesysteem, dat ook standaard op de 2,0-liter turbodiesel zit, zou wel een gunstige bijdrage moeten leveren dankzij de beloofde verbruikswinst tegenover de conventionele versie. Maar let wel: de nieuwe A6 zal niet meer met handbak te hebben zijn, enkel nog met automaat. Quattro wordt een optie op de fleetversies en dus geen verplichting zoals op de introductiemodellen.

*Omdat de 40 TDI-motor op het moment van schrijven nog niet gehomologeerd is, tonen we hier de cijfers van de 50 TDI V6 met 210 kW:

Audi A6 50 TDI (210 kW) – 2018

TECHNISCHE FICHE  
Brandstof    diesel
Vermogen 210 kW /286 pk
Maximumkoppel 620 Nm@ 2250-3000 opm
Cilinderinhoud 2967 cc
Gewicht 1900 kg
Kofferinhoud 530 liter
Inhoud brandstoftank 63 liter
Gemiddeld verbruik 5,5 l/100 km
CO2-uitstoot 142 g/km
Topsnelheid 250 km/h

 

ANDERE MOTOREN
motor brandstof  vermogen
55 TFSI benzine  340 pk
45 TDI (zomer ’18) diesel  231 pk
40 TDI (zomer ’18) diesel  204/211 pk
35 TDI (eind ’18) diesel  163 pk
30 TDI (eind ’18) diesel  136 pk

 

BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw 51.694,21 €
Basisprijs met btw 62.550 €
Fiscaal vermogen 15 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 4.957 €
BIV (Vlaanderen) 945,76 €
Rijbelasting 977,97 €
Fiscale aftrekbaarheid 75 %
VAA bestuurder 5.790 €/jaar
VAA Werkgever 984 €/jaar

 

Toon meer nieuwsjes