De twee invalshoeken van Audi voor de S7 (op diesel) en de A7 55 TFSI e quattro (benzine + elektromotor in een plug-in hybride) lijken radicaal verschillend. Nochtans is het vermogen vergelijkbaar, met een paar pk meer voor de tweede. Zijn 2.0-turbobenzine ontwikkelt 252 pk (waarvoor hij in Brussel en Wallonië wordt afgestraft) en wordt gecombineerd met een elektromotor van 105 kW (143 pk). Gecumuleerd geeft dat 367 pk en een (WLTP)-uitstoot van 48 g/km als gevolg van een normverbruik van 2,1 l/100 km. Dat laatste cijfer kan enkel worden gehaald, en we kunnen het niet genoeg benadrukken, als dit soort auto correct wordt gebruikt.

De nog steeds even ranke A7 is wat bijgekomen en gooit 2.140 kilo in de weegschaal.

Beter dan op papier

Een plug-in hybride goed gebruiken betekent dat je zijn batterijcapaciteit benut in de stad – in dit geval geraak je op pure elektrische kracht meer dan 40 kilometer ver – en dat je hem vooral zo vaak mogelijk oplaadt. Hoe dan ook kan het model in elektrische modus niet harder dan 135 km/u.

Tijdens onze test met een voorzichtige rechtervoet op allerlei soorten vooral vlakke wegen kwamen wij uit op een verbruiksgemiddelde van 3 l/100 km en we hadden op het eind nog 10 kilometer elektrisch rijbereik over (nochtans weegt de auto 2.140 kilo). Het is dus echt mogelijk om je tankbeurten te verminderen en dus de TCO van dit soort auto’s te drukken. Bovendien heeft Audi zich eerder pessimistisch getoond bij de berekening van het elektrische rijbereik, want volgens ons geraak je met een ecologische rijstijl meer dan 50 kilometer ver op stroom.

Dit is ongetwijfeld een van de knapste interieurs van het moment.

Een nachtje aan de stekker

Jammer genoeg verlies je door de batterij van 14,1 kWh wat kofferruimte: die krimpt van 535 naar 380 liter. De accu helemaal herladen duurt 2,5 uur aan een goed netwerk (driefasig, 400V, 16A) of ongeveer 7 uur aan een thuisstekker van 230V. Thuis opladen zou dus geen enkel probleem mogen vormen. Voor de rest kan je wel vermoeden dat de prestaties ongelooflijk zijn en de stilte vorstelijk (zelfs met de verbrandingsmotor actief) en dat het rijgedrag en comfort perfect bij dat van Audi passen.

De koffer is wat gekrompen: van 535 naar 380 liter.

FLEETBALANS

Het is jammer dat de 2.0-turbobenzinemotor van deze A7 Sportback zo krachtig is, waardoor hij in Brussel en Wallonië wat fiscaal gehandicapt is (voor de BIV van 4.957 euro wordt gekeken naar het vermogen van de verbrandingsmotor). Het rijplezier plukt er wel de vruchten van en hij is oprecht zijn geld waard. In Vlaanderen wrijft men zich in de handen, want daar betaal je geen BIV of verkeersbelasting. En zoals we al zeiden kan deze A7 55 TFSI e quattro qua verbruik wonderen verrichten zodat de TCO gevoelig wordt gedrukt. Nog een goede raad: als u in 2020 bestelt, moet u oppassen voor de nieuwe berekening van de fiscale aftrekbaarheid, want dan is die niet langer 100 procent: op basis van de CO2-uitstoot van 48 g/km daalt die tot 97,5 procent.

Technische fiche

Audi A7 Sportback 55 TFSI e quattro (367 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 367 pk (totaal systeemvermogen)
Maximumkoppel 500 Nm bij 1.250 o/m
Leeggewicht 2.140 kilo
Koffervolume 380 – 1.235 liter
Brandstoftank 55 liter
Gemiddeld normverbruik 2,1 l/100 km
CO2-uitstoot 48 g/km
Topsnelheid 250 km/u
Cilinderinhoud 1.984 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 67.727,27 euro
Basisprijs inclusief btw 81.950 euro
Fiscaal vermogen 11 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 4.957,00 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 429,40 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 2.809,71 euro/jaar
Verworpen kosten 477,65 euro/jaar
CO2-belasting 317,64 euro