Met zijn batterij van 14,1 kWh kan deze A8 L (voor ‘Lange versie’, de normale variant komt over een paar weken op de markt) een groot deel van zijn dagelijkse trajecten afleggen zonder de minste uitstoot. Volgens onze regeringen is dat ook hét doel van vandaag: uitstootvrij en dus elektrisch rijden. Maar gezien de gehomologeerde CO2-uitstoot van 57 g/km voor deze A8 zal hij vanaf 2020 worden gezien als een ‘nephybride’, want hij overschrijdt de grens van de 50 g/km. Toch wel tragisch… En waarom ook? Wij zijn er – zonder extra zuinig te gaan rijden en onder minder optimale omstandigheden – in geslaagd om 5 l/100 km te verbruiken tijdens onze test (en dat zonder het elektrische rijbereik helemaal op te souperen). Dat is onmogelijk met de vergelijkbare versie met benzinemotor, met zijn normverbruik van 8,0 l/100 km (CO2-uitstoot van 184 g/km). En toch zal de plug-inhybride A8 worden belast op basis van de uitstoot van die laatste…

Deze lange versie meet 5,3 meter, maar het normale chassis is binnenkort ook beschikbaar.

VAA-probleem

Concreet betekent dit dat als er niets verandert, het VAA in 2020 stijgt van 3.610,29 euro naar (ga er even voor zitten) 11.348,23 euro per jaar. Ook de CO2-bijdrage gaat omhoog, van het minimum van 317,64 euro naar 1.149 euro, terwijl de verworpen kosten van 613,75 naar 1.929,2 euro stijgen. Dit soort maatregelen ontmoedigt klanten die stapsgewijs willen overstappen van traditionele brandstoffen naar een elektrische aandrijving. Temeer omdat je met deze A8 een reële 46 kilometer puur elektrisch kan rijden. Hij gaat dan niet harder dan 135 km/u en heeft een vermogen van slechts 100 kW (136 pk). Maar eens de edele 3.0 V6 in actie schiet, wordt het een heel ander verhaal.

In de puur elektrische modus “EV” rijdt de A8 60 TFSI e quattro tot 135 km/u, wat ruim volstaat voor de meeste omstandigheden.

Heel eigentijdse grote reisberline

Met op zichzelf al een indrukwekkend koppel van 500 Nm kan je met deze V6 op een vleugje gas rijden en indien nodig genieten van zijn 340 pk. De stilte aan boord is opmerkelijk en het comfort van deze limousine is niet geheel verrassend bewonderenswaardig voorin, maar vooral achterin. Omdat het accupakket onder de koffervloer is geplaatst, verliest de bagageruimte 115 liter om het te houden bij 390 liter. En dat is eigenlijk het enige grote gebrek van deze A8 60 TFSI e quattro, op voorwaarde dat je ermee kan leven dat voorin alles gebeurt via aanraakschermen.

Er staan nog wel een paar knoppen op het stuurwiel, maar al de rest laat zich bedienen via aanraakschermen.

Om af te sluiten concentreren we ons nog eens op het door ons geklokte verbruik: 5,0 l/100 km op een parcours van ongeveer 76 kilometer, met onder meer een stukje Duitse snelweg zonder snelheidsbeperking en een resterend elektrische rijbereik van 4 kilometer op het eind. Dat bewijst dat een correct gebruikte plug-inhybride zijn CO2-uitstoot echt kan beperken. Het is dus jammer, geachte ministers, dat de fiscaliteit – alweer – niet aangepast is aan de capaciteiten van de wagen en, vooral, aan de Europese eisen op het vlak van de reductie van de CO2-uitstoot.

Het enige minpunt (dat te begrijpen is aangezien de batterij haar plaats nodig heeft) is dat de koffer krimpt van 505 naar 390 liter.

FLEETBALANS

Het is dus duidelijk dat als er niets verandert dit model vanaf 2020 zal worden gehandicapt door een zeer hoog VAA. Ook de aftrekbaarheid heeft eronder te lijden, want de berekening ervan wordt gebaseerd op de uitstoot van de vergelijkbare benzinemotor (184 g/km). Dat betekent dus 120 – (0,5×0,95×184) = 32,6 %, opgetrokken tot het minimum van 40 procent in 2020. Dat is toch wel heel pervers voor een voertuig dat onder bepaalde omstandigheden gedurende bijna 50 kilometer 0 l/100 km verbruikt en 0 g CO2/km uitstoot…

Een volledige oplaadbeurt duurt 2,5 tot 6,5 uur afhankelijk van het laadpunt, van een vlotte wallbox tot een eenvoudig huishoudstopcontact.

Technische fiche

Audi A8 L 60 TFSI e quattro (449 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 449 pk (totaalvermogen hybride systeem)
Maximumkoppel 700 Nm bij 1.250 tot 4.500 o/m
Leeggewicht 2.330 kilo
Koffervolume 390 liter
Brandstoftank 65 liter
Gemiddeld normverbruik 2,5 l/100 km
CO2-uitstoot 57 g/km
Topsnelheid 250 km/u
Cilinderinhoud 2.995 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 87.024,79 euro
Basisprijs inclusief btw 105.300 euro
Fiscaal vermogen 15 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 4.957,00 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 823,15 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 % (2019)
VAA gebruiker 3.610,29 euro/jaar (2019)
Verworpen kosten 613,75 euro/jaar (2019)
CO2-belasting 317,64 euro (2019)