Wij konden de plug-inhybride Audi Q5 55 TFSI e quattro onder allerlei omstandigheden aan de tand voelen in België. Op die manier kunnen we zo goed mogelijk adviseren hoe je het verbruik kan drukken. Maar om dat te doen, moet je eerst de techniek van deze auto begrijpen. Die is identiek aan die in de A7 Sportback 55 TFSI e quattro: een 2.0-turbobenzine (252 pk) gekoppeld aan een elektromotor (105 kW) die wordt gevoed door een batterij van 14,1 kWh. Op die manier kan Audi een normverbruik aankondigen van 2,1 l/100 km en een CO2-uitstoot van 46 g/km (afhankelijk van het formaat van de velgen, we komen er verder op terug), naast een zuiver elektrisch rijbereik van meer dan 40 kilometer. Maar wat is daar in de praktijk van aan?

Audi vertelt de waarheid

Op een gemengd parcours en met gebruik van de elektrische modus buiten de snelweg slaagden we er telkens in om 39 tot 46 kilometer lang in de uitstootvrije EV-modus (voor “Electric Vehicle”) te rijden, wat exact even veel is als wat de constructeur aankondigt. Op trajecten van gemiddeld 70 kilometer lang bleef het verbruik van de Q5 (die liefst 2.105 kilo weegt) altijd steken tussen de 3 en de 4 l/100 km. Met een gewone benzine- of dieselmotor zou dat onmogelijk haalbaar zijn. Maar je moet dan wel echt altijd de batterij opladen (2,5 tot 7 uur afhankelijk van het laadpunt) om het verbruik te optimaliseren, want op langere trajecten, waar de elektromotor niet meer kan helpen, schiet de dorst van de auto omhoog naar 7 tot 9 l/100 km.

Hij denkt in jouw plaats

Om een dergelijk uitstekend resultaat te bekomen kan je gebruik maken van de Auto-modus of zelf wisselen tussen de hybride modus (dit model werkt onder alle omstandigheden als een klassieke hybride, zelfs wanneer de batterij leeg is) en het programma dat het elektrische rijbereik voor later vrijwaart (EV Hold). Maar wat de omstandigheden ook zijn, we raden sterk aan om je traject in het navigatiesysteem in te geven. Dankzij zijn intelligente sturing zal hij dan de 2.0-benzinemotor automatisch gebruiken wanneer dat nodig is en het elektrische rijbereik behouden voor het eind van het traject, wanneer je bijvoorbeeld in de stad aankomt. Indrukwekkend.

We raden sterk aan om voor elke rit de bestemming in het navigatiesysteem in te geven.

Opgelet met de opties

Rijden is heel eenvoudig, plezierig en stil. De verbrandingsmotor en elektromotor wisselen elkaar in een totale discretie af. De besturing is vrij licht maar de draaicirkel zeer kort voor een auto van dit formaat. Dankzij het accupakket dat het zwaartepunt verlaagt kan je er heel snel mee door de bocht, maar pas wel op bij het remmen, want dan laat het hoge gewicht zich wel voelen.

Onze S Line-testwagen met zijn uitrusting kostte 62.033,07 euro exclusief btw en miste desondanks nog een aantal quasi essentiële comfortelementen (stoelverwarming). Maar in de basis is de 50.826,45 euro dure Q5 55 TFSI e quattro al heel interessant in het premiumsegment.

Onze S Line-testwagen miste een paar nochtans heel banale comfortelementen (stoelverwarming).

FLEETBALANS

Let echter op met de uitrusting die je kiest wanneer je dit model bestelt, en dan vooral met het formaat van de velgen. In de basisversie stoot deze plug-in hybride Q5 46 g CO2/km uit. Onze testwagen zat echter aan… 49 g/km. Tot hier nog geen vuiltje aan de lucht, want hij blijft daarmee onder de beruchte grens van de 50 g/km zodat de fiscus hem nog steeds als een ‘echte’ hybride beschouwt. Als je echter kiest voor de optionele 21-duimvelgen, dan gaat de uitstoot naar 53 g/km. Die vermijd je dus beter, want anders gaan de belastingen en uitgaven fors omhoog omdat ze dan worden gebaseerd op de vergelijkbare versie met enkel een verbrandingsmotor.

Voor de basisversie berekenden wij een aftrekbaarheid vanaf 2020 van 98,15 procent (120 – (0,5 x 0,95 x 46)). In onze testwagen met zijn uitstoot van 49 g/km was dat 96,725 procent. In 2019 is hij nog voor 100 procent aftrekbaar. De rest laten we u zelf beoordelen via de technische fiche.

Een laatste opmerking: ons gemiddelde testverbruik lijkt misschien heel hoog (7,1 l/100 km), maar dat komt omdat we hem niet altijd hebben kunnen opladen. Vergeet niet dat dit soort auto ideaal is voor wie minder dan 140 kilometer per dag rijdt en tussendoor bijvoorbeeld op kantoor kan opladen. Het rijbereik van de verbrandingsmotor moet enkel worden gebruikt om op weekend of vakantie te vertrekken of voor onverwachte omstandigheden…

Technische fiche

Audi Q5 55 TFSI e quattro (367 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine + elektriciteit
Vermogen 367 pk (totaal systeemvermogen)
Maximumkoppel 500 Nm bij 1.250 o/m
Leeggewicht 2.105 kg
Koffervolume 465 liter
Brandstoftank 54 liter
Gemiddeld normverbruik 2,1 l/100 km
CO2-uitstoot 46 g/km
Topsnelheid 235 km/u
Cilinderinhoud 1.984 cm3
TEST  
Gereden kilometers 1.036,1 km
Gemeten verbruiksgemiddelde 7,1 l/100 km
Prijs testwagen inclusief btw 75.060,01 euro
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 50.826,45 euro
Prijs testwagen exclusief btw 62.033,07 euro
Fiscaal vermogen 11 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 4.957,00 euro
BIV (Vlaanderen) 0 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 429,40 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 % (2019)
VAA gebruiker 2.573,49 euro/jaar
Verworpen kosten 437,49 euro/jaar
CO2-belasting 317,64 euro