Wie dacht dat het tijdperk van de nieuwe automerken voorbij is, moet noodgedwongen zijn mening herzien. Deze X55 is een product van het vrij onbekende Chinese BAIC en staat sedert kort bij ons in de showroom.

Omstaanders staren met verwondering naar het nooit eerder geziene merkembleem van BAIC. Samen met het vrij imposante en stoer ogende koelrooster is dat het meest opvallende aan de X55. Het algemeen design stoort niemand maar de X55 verlegt ook geen stilistische grenzen. Met zijn lengte van 4,4 meter heeft deze SUV het formaat van een middenklasser.

Mitsubishi en Mercedes

De X55 maakt gebruik van een Mercedes geïnspireerd onderstel en onder de motorkap steekt een dwars opgestelde 1,5-liter turbobenzine van Mitsubishi oorsprong. Dat wekt allemaal vertrouwen, zeker als je weet dat de X55 nog eens een waarborg van 5 jaar zonder kilometerbeperking meekrijgt. De Belgische importeur heeft beslist om de X55 niet enkel als benzine aan te bieden maar ook met ofwel lpg of cng. Dat moet alleszins de kilometerkostprijs drukken. Een dieselversie is er niet. Van echte uitrustingsniveaus of een lijst met opties is geen sprake. De 1.5 met manuele zesbak krijgt een meer dan behoorlijke basisuitrusting. Kies je voor de uitvoering met cvt, zoals onze testwagen, dan wordt de reeks standaardvoorzieningen nog eens uitgebreid met onder meer een openschuifbaar panoramisch dak,  een kunstlederen binnenbekleding, een cruise control en integrale led-verlichting.  

Keurig en ruim

De X55 pakt uit met een verzorgd interieur, een centraal 9 duims aanraakscherm en een multifunctioneel stuurwiel. De toetsen en schakelaars zijn logisch opgesteld en voelen kwaliteitsvol aan. Het interieur is vooral met kunststof aangekleed maar door een verzorgde en afwisselende textuur wordt dat vakkundig verdoezeld.

In verhouding tot zijn buitenafmetingen is het interieur ruim. Vooral achteraan is er opmerkelijk veel beenruimte. De X55 mag zich bovendien best een vijfzitter noemen voor zover de middelste passagier op de achterbank niet al te veel uit de kluiten is gewassen. De koffer pakt uit met een groot volume en bij de versies met gas steekt de extra tank onder de verwijderbare koffervloer. 

Comfort

Achteraan is de ophanging van een bekwame multilink voorzien. De algemene afstelling is gericht op comfort en niet op sportiviteit. Daarvoor is de vering te mals en voelt het sturen wat te kunstmatig en licht aan zonder veel feedback te genereren. De motor met 136 pk tekent voor aanvaardbare prestaties. In combinatie met de cvt is de X55 meer een cruiser dan een scheurijzer, zoveel is zeker. Tijdens het fel accelereren heb je wel een typisch cvt-effect waarbij de motor in een hoger toerental klimt zonder dat de accelaratie navenant toeneemt.

Fleetbalans

De voornaamste troeven van de X55 zijn ongetwijfeld de uitgebreide basisuitrusting, het ruime interieur, de vijf jaar waarborg en niet te vergeten zijn scherpe prijs. In benzine kost hij slechts € 19.990. De cng-versie met cvt kost € 27.680. Door de cvt klimt de motor tijdens het fiks versnellen wel onaangenaam in een hoger toerental. Uiteraard moet BAIC in de fleetsector nog onderaan de ladder beginnen maar dat hebben eerst Japanse en dan ook Koreaanse merken met succes voor gedaan.

Technische fiche

BAIC X55 cvt/cng

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine + cng
Vermogen 100 kW/136 pk
Maximumkoppel 210 Nm @ 4.000 o/m
Leeggewicht 1.870 kg
Koffervolume Niet gekend
Brandstoftank 12,5 kg cng
Gemiddeld normverbruik 5,3 kg/100 km
CO2-uitstoot 143 g/km
Topsnelheid 175 km/u
Cilinderinhoud 1.498 cc
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 22.876,00 €
Basisprijs inclusief btw 27.680,00 €
Fiscaal vermogen 8 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 495,00 €
BIV (Vlaanderen) 690,27 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 244,20 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 224,04 €
Fiscale aftrekbaarheid 75 %
VAA werkgever 2.064,13 €/jaar
Verworpen kosten 350,90 €/jaar
CO2-belasting 56,56 €