De 3-Reeks is een symbolisch model voor het merk, zowel op wereldschaal als in België, want sinds de eerste generatie in 1975 op de markt kwam zijn er al meer dan 15 miljoen exemplaren van verkocht. Deze zevende generatie vernieuwt volledig en leunt voortaan dichter aan bij zijn grote broers 5- en 7-Reeks, zowel op het vlak van design als van technologie.

Uiterlijk volstaat het om een 3-Reeks van de zesde generatie naast deze nieuwkomer te zetten om heel duidelijk het verschil te zien. BMW heeft deze keer geen half werk geleverd. Een breder radiatorrooster omarmd door meer agressieve koplampen, een nieuwe bumper, strakkere koetswerklijnen en meer gestrekte en dynamische achterlichten. In grote lijnen bleven de fundamenten behouden en blijft hij als een 3-Reeks herkenbaar, maar hij past veel beter tussen de jongste nieuwigheden van het gamma.

 

Nog prettiger en meer technologisch

In zijn interieur wijdt hij het volledig nieuwe dashboard in – dat we ook al zagen in de recente X5 –, dat nog steeds naar de bestuurder gericht is, maar dat wel uitpakt met veel uitrusting. Daar zit namelijk ook de kracht van deze nieuwe 3-Reeks: hij is uitgerust met een hele waaier veiligheidssystemen, rijhulpen en vooruitstrevende technologieën om het leven van zijn passagiers en vooral dat van zijn bestuurder bij dagelijks gebruik te vergemakkelijken.

Zo is er de gepersonaliseerde stemcontrole “Hello BMW”, waarmee je de auto kan aanspreken via een zelfgekozen koosnaampje – noem hem gerust “Schatje”, als je dat wil, hij zal antwoorden – om hem te vragen om een taak uit te voeren. Een paar voorbeelden: het weer aan de andere kant van de wereld opzoeken, de temperatuur in het interieur verhogen of het hipste restaurant in de stad van je bestemming opsnorren. Kortom, bijna alles is mogelijk.

Let ook op de tellerpartij, die is vervangen door een volledig digitaal instrumentenbord van 12,3 duim zodat de navigatie erin kon worden geïntegreerd. Het centrale scherm is voortaan een aanraakscherm en hij biedt nu ook de gebarencontrole die de 7-Reeks ondertussen alweer twee jaar geleden mocht inwijden. Dankzij het Digital Key-systeem kan je de auto zelfs van op afstand ontgrendelen met je smartphone.

Qua rijhulpsystemen is de 3-Reeks met de jongste oplossingen ter zake mee en maakt hij voortaan ook aanspraak op autonoom rijden van niveau 2.

 

Hetzelfde maar dan beter

Ja, het is mogelijk: de nieuwe 3-Reeks doet nog een trapje beter in vergelijking met zijn voorganger. Dat doet hij onder meer op het vlak van comfort, waarbij hij zijn passagiers het gevoel geeft met een schip te reizen, zo uitmuntend zijn de stoelen en de schokdemping. Maar ook qua rijplezier, want zijn dynamische kantje is nog maar eens versterkt, zijn verbruik is verminderd en de geluiddemping is verbeterd. Dat laatste puntje vermelden we niet zomaar, want tijdens onze testrit waren we echt verbluft door de stilte die aan boord heerst.

Ook binnenruimte is nog steeds een troef van de 3-Reeks. Zowel voor- als achterin worden passagiers verwend. Bij het gebruik toont hij zich uitzonderlijk comfortabel, met een quasi foutloze wegligging, geen rolneigingen en een dynamiek waar geen van zijn rechtstreekse rivalen iets tegen in kan brengen.

 

En onder de motorkap?

Wij mochten het stuur nemen van twee versies: aan de ene kant de 320d diesel met 190 pk en anderzijds de 330i benzine met 258 pk en een M Sport-pack, in beide gevallen in combinatie met een Steptronic-automaat met 8 verhoudingen. Uiteraard is het voor BMW zo kostbare rijplezier van de partij. Beide versies blijken namelijk zeer levendig, maar opmerkelijk genoeg leek de diesel ons de meest dynamische en de prettigst sturende. Dat is wel zo aangenaam als je weet dat BMW zwaar inzet op de diesel in dit model omdat deze brandstof bij ons nog goed is voor een groot aandeel in de verkoopcijfers.

 

Fleetbalans

De BMW 3-Reeks haalt meer dan 50 procent van zijn Belgische verkoopcijfers in de fleet. Om maar te zeggen dat dit model belangrijk is voor deze markt bij ons. En de balans is behoorlijk positief, met een fiscale aftrekbaarheid van 80 procent en een VAA van minder dan 250 euro per maand. Dat kan omdat de basisprijs van de auto lager ligt dan voordien, of toch in verhouding tot zijn uitrusting. Jaargang 2019 is namelijk rijkelijker aangekleed dan zijn voorganger. En bij gelijke uitrusting was hij voordien 265 euro duurder. Dat komt zo zelden voor dat het mag worden vermeld.

Tot slot melden we nog dat de marktintroductie gepland is voor maart 2019 en dat er later een hybride 330e volgt met een zuiver elektrisch rijbereik van 60 kilometer.

 

Technische fiche

BMW 320d 2019

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof    Diesel
Vermogen 190 pk
Maximumkoppel 400 Nm @ 1750 o/m
Leeggewicht 1455 kilo
Koffervolume 480 l
Brandstoftank 40 l
Gemiddeld verbruik
 4,2 l/100 km
CO2-uitstoot  110 g/km
Topsnelheid  240 km/u
Cilinderinhoud  1995 cm3

 

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
330i Benzine 258 pk
320d xDrive Diesel 190 pk

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw
32.107 €
Basisprijs inclusief btw 38.850 €
Fiscaal vermogen
11 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478 €
BIV (Vlaanderen) 703,46 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 429,4 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 493,66 €
Fiscale aftrekbaarheid
80 %
VAA gebruiker
2.630,66 €/jaar
Verworpen kosten
447,21 €/jaar
CO2-belasting 495,61 €