U zult het misschien al opgemerkt hebben, de redactie stelt u meer en meer testen met benzinemotoren voor. Dit doen we niet zomaar, want een dieselmotor vergt steeds meer kilometers om echt rendabel te zijn. Ook bij een familiewagen als de C4 Picasso! Voor alle segmenten samen spreekt men momenteel over een gemiddelde van 25.000 km/jaar. Voor meer details, verwijzen we u naar de resulten van de Alphabet studie die we hier eerder al publiceerden.

 

Gemeenschappelijke look

16K12Dit gezegd zijnde, alle nieuwigheden die we hier voorstellen, gaan eveneens op voor de Grand C4 Picasso die, zoals u weet, het voordeel heeft dat hij zeven plaatsen biedt. Tot nu toe konden de twee modellen duidelijk van elkaar onderscheiden worden vanuit het vooraanzicht: enkel de Grand C4 Picasso beschikte over een verchroomd radiatorrooster, die vertrok vanuit de dubbele chevrons en uitmondde in de dagrijlichten. Vanaf nu hebben beide modellen dezelfde snoet! Sommigen zullen opwerpen dat dit jammer is voor het onderscheid tussen de modellen, terwijl anderen het dan weer zullen toejuichen omwille van de ‘classy’ look…

 

Een automaat voor het comfort… en voor de ruimte!

16K8

De C4 Picasso verbruikt misschien wel minder in combinatie met een manuele zesbak (5,0 l/100 km tegen 5,1 l/100 km), maar tegelijk neemt deze versnellingsbak nogal wat plaats in ter hoogte van de centrale schacht in het interieur. Bovendien is het duidelijk dat deze handgeschakelde transmissie in files iets minder in de smaak zal vallen dan zijn automatische tegenhanger. Vandaar dat het comfort er vanaf nu met een ruk op vooruitgaat dankzij de piekfijn afgestelde EAT 6 automaat. We moeten trouwens bekennen dat de C4 Picasso ondanks zijn typische driecilindergeluid zowel inzake geluid als trillingen ongelooflijk beschaafd overkomt. De bediening van de automaat zit trouwens aan het stuur, waardoor er heel wat plaats vrijkomt in de centrale sleuf tussen de voorzetels. Daardoor kan zelfs een verwijderbare console tussen de bestuurders- en passagierszetel geplaatst worden, wat uiteraard het al talrijke aantal aflegvakken verhoogt.

 

Ontelbare rijassistentiesystemen

Thomas Brémond @ Dream On ProductionsCitroën biedt in het interieur 4 nieuwe uitvoeringen, die hun stempel drukken op de stoelen en het dashboard. Eén van de grootste meerwaarden gaat dankzij een preciezere en volledigere navigatie echter schuil in het multimediasysteem. Het gaat om Citroën Connect Nav 3D, waarmee je onder andere met twee vingers kan inzoemen, zoals je dat op een tablet zou doen. Samen met het tweede 12” HD-scherm biedt dit systeem ook een grotere complementariteit. Stemherkenning is vooraan ook beschikbaar. Daarnaast heeft Citroën zeker ook niet beknibbeld op de rijassistentiesystemen met “coffee break” waarschuwing, herkenning van snelheidsborden en de mogelijkheid om die als leidraad voor de snelheidsbegrenzer/cruise control te laten gebruiken, rijvakoverschrijdingswaarschuwing, bewaking van de dode hoeken, automatische noodrem van 5 tot 197 km/u (beschikbaar vanaf november), enz. En tot slot hoeft u de kofferklep ook niet langer met de handen te beroeren! Tegen een meerprijs van 600 euro, al naargelang de nieuwe uitrustingsniveaus, is het vanaf nu mogelijk te kiezen voor een handenvrije kofferklep, die met een eenvoudige voetbeweging openzwaait.

 

FLEETBALANS

De nieuwe C4 Picasso wordt dankzij de komst van de automatische versnellingsbak op de meest voordelige benzinemotor (vermogen/verbruik/belasting verhouding) en zijn verrijking met rijassistentiesystemen een onvermijdelijke aanbieding voor wie comfort, ruimte en een goed gevoel aan boord verkiest. Bovendien staan zijn instapprijzen garant voor een VAA voor werknemers en werkgevers die je een al even goed gevoel bezorgen.

picto-fiche-pratique-big TECHNISCHE FICHE

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech 130 EAT 6

 

FICHE TECHNIQUE  
Brandstof Benzine
Vermogen 130 pk
Maximaal koppel 230 Nm @ 1750 opm
Leeggewicht 1.355 kg
Koffervolume 537 l
Tankinhoud 57 l
Gemiddeld verbruik 5,1 l/100 km
CO2-uitstoot 115 g/km
Topsnelheid 197 km/u
Cilinderinhoud 1.199 cm3

 

ANDERE MOTOREN
Motor Brandstof Vermogen
1.2 PureTech 110 Benzine 110 pk
1.6 THP 165 Benzine 165 pk
1.6 BlueHDi 115 Diesel 115 pk
2.0 BlueHDi 150 Diesel 150 pk

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs zonder BTW 21.074,38 euro
Basisprijs met BTW 25.500,00 euro
Fiscaal vermogen 7 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 495,00 euro
BIV (Vlaanderen) 133,00 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 186,91 euro
Fiscale aftrekbaarheid 80,00%
VAA werknemer 1.377,00 euro
VAA werkgever 234,00 euro

 

pictophoto FOTOGALERIJ