Het is al elf jaar geleden dat de Duster voor het eerst in de showroom verscheen. Deze SUV met het formaat van een middenklasser maar met het prijskaartje van een compacte auto uit het B-segment zorgde van bij zijn lancering voor opschudding. De Duster heeft ondertussen een duidelijk imago opgebouwd met als belangrijkste kenmerken: betaalbaar, ruim en bijzonder praktisch. Zijn geslaagde en meteen herkenbare look is gedurende de voorbije tien jaar nauwelijks veranderd. In 2018 werden de koetswerklijnen wel wat aangescherpt maar de algemene contouren werden nauwelijks aangeraakt.

Subtiele aanpassingen

Voor het modeljaar 2022 zijn de cosmetische aanpassingen bijzonder subtiel met onder meer nieuwe koplampen en achterlichten met telkens een Y-vormige lichtsignatuur en ledpinkers. Verder zijn er nieuwe velgen en een hertekende achterspoiler die samen bijdragen tot een gunstiger stroomlijn. In het interieur is gekozen voor een nieuwe bekleding, hertekende hoofdsteunen met tussen de voorstoelen een verstelbare elleboogsteun. Centraal prijkt een aanraakscherm. In de goedkope versie is geen ingebouwde navigatie en wordt je smartphone gedupliceerd op het scherm. Dat veronderstelt wat geklungel met smartphone en kabel terwijl je mag hopen op een goede connectiviteit. Wie deze ongemakken wil vermijden, kiest dus beter voor de geïntegreerde navigatie. Het interieur zelf is bijzonder ruim zeker voor een auto die 4,31 meter meet. De koffer heeft een volume van 445 liter wat meer is dan het gemiddelde bij middenklassers.

LPG-motor een revelatie

De Duster blijft nog een beetje ‘old school’ in de zin dat er geen hybride en zelfs geen mildhybride versies zijn. Wel is er nog altijd een 1,5-liter diesel met 115 pk. De basisversie is een naar onze mening een wat zwakke 1,0-liter benzine met 91 pk. Heel wat interessanter is de ECO-G 100, ook een 1,0-liter maar dan met een meer overtuigende 101 pk. Deze versie is bovendien voorzien van een lpg-installatie die affabriek is gemonteerd. Dat garandeert bedrijfszekerheid, te meer omdat de motor op het rijden met gas is afgestemd. Deze LPG-versie is eigenlijk een bi-fuel want je kunt via een knop overschakelen van benzine op gas en omgekeerd. De LPG-tank bevindt zich in de uitsparing van het reservewiel waardoor het laadvolume onaangetast blijft. Opmerkelijk is dat zowel de benzine- als de gastank een volume van 50 liter hebben waardoor deze Duster een actieradius van meer dan duizend kilometer heeft. Om de brandstofkosten te beperken, is het uiteraard de bedoeling om zoveel mogelijk op gas te rijden. De motor heeft een soepel karakter en trekt vlot door bij elk toerental. Dat vlotte karakter is voor een deel ook te danken aan de goede spreiding van de zes manueel bediende versnellingen. De ophanging is heel absorberend en de vrij grote bodemvrijheid maakt dat de Duster geen probleem heeft met verkeerdrempels en hij is zelfs in staat om zonder problemen een onverharde weg te volgen.

Fleetbalans

De Duster profileert zich meer dan ooit als een praktische en betaalbare auto. De dieselversie en ook de topversie bij de benzines (1.3 met 150 pk) zijn zelfs leverbaar met vierwielaandrijving waardoor de Duster dan een ware SUV is. Deze 4X4-versies beschikken zelfs over camera-monitoring en zijn voorzien van meters voor het weergeven van het zijdelings of overlangs overhellen. Kruipversnellingen zijn er niet maar de verhouding van de eerste versnelling is behoorlijk laag zodat de Duster zich in heel wat moeilijke situaties kan redden. De topversie met voorwielaandrijving is ook leverbaar met een zelfschakelende versnellingsbak met dubbele koppeling en zes verhoudingen. Daarmee is de Duster verkrijgbaar in heel wat versies die specifiek bij gebruiksomstandigheden passen. Volgens WLTP is de CO2-uitstoot bij de ECO-G 100 125 g/km.

 Dacia Duster ECO-G 100

 

Prijs exclusief btw

 

Prijs inclusief btw

13.628,10 €

 

16.490 €

Cilinderinhoud 999 cc
CO2 (NEDC 2.0)
CO2 (WLTP) 125
BIV (leasing)
Verkeersbelasting (leasing) 243,20 €
Aftrekbaarheid
CO2-bijdrage werkgever

VAA werkgever

VAA werknemer