Is dit een DS 3 die hoog op zijn poten staat? Neen. Is het een vermomde Citroën? Ook niet. Geloof ons gerust: de DS 3 Crossback brengt ons naar een wereld die we niet gewoon zijn. Hij is bovendien de eerste auto van de groep PSA Peugeot-Citroën-DS-Opel die gebruik mag maken van een gloednieuw platform, dat onder meer geschikt is voor een zuiver elektrische versie (de DS 3 E-Tense komt begin 2020 op de markt). PSA heeft namelijk beslist om het merk DS als eerste te laten profiteren van zijn allerbeste technologie. Dat is een sterk argument voor een merk dat op de fleetmarkt wil scoren bij autoliefhebbers.
Zijn profiel is ongewoon, met een haaienvinvorm die van de achterdeur naar de B-stijl loopt.

Ongebruikelijk ontwerp

Een ander sterk punt voor wie zich wil onderscheiden: zijn look, met zowel aan de buitenkant als in het interieur ongebruikelijke vormen. Welk kleurenschema je ook kiest (tweekleurig of niet) of om het even welk uitrustingsniveau hij heeft (dat ingrijpt op de materialen in het interieur, met leer, alcantara, zachte kunststoffen enzovoort), de DS 3 Crossback maakt indruk. Het design en de esthetiek kregen voorrang op alles, in die mate dat je wat moet wennen aan een paar praktische missers, met heel hoog geplaatste armleuningen/deurklinken of de niet ideaal opgestelde bedieningsknop om de kofferklep te openen.
Ventilatieroosters geïntegreerd in de deuren, ruitvormige details overal: dit is een andere wereld.

Voorrang aan comfort en technologie

Ook onderweg heeft de DS 3 Crossback ons aangenaam verrast, zowel met de 1.2 PureTech-benzinemotor van 130 pk als met de nieuwe topversie van 155 pk, allebei gekoppeld aan een automaat. Het comfort en de stilte zijn stonden hoog op het prioriteitenlijstje van het lastenboek en dat voel je. Desondanks weet deze kleine SUV zijn koetswerkbewegingen doorgaans goed te onderdrukken, wat bewijst dat dit nieuwe platform een schot in de roos is. De technologie is ook bij de modernste van zijn segment, met onder meer het DS Drive Assist (semizelfstandig rijden op niveau 2) en de krachtige DS Matrix LED Vision-koplampen die de grootlichten automatisch aanpassen. In vergelijking met premium rivalen heeft de DS 3 Crossback het wat lastiger door zijn koffer (350 liter) en de magere beenruimte achterin. Maar de verhouding prijs-uitrusting zal ongetwijfeld het verschil maken, met interessante business-packs in functie van de versie.

FLEETBALANS

Het prijskaartje begint bij 19.338,34 euro exclusief btw voor de 1.2 PureTech van 100 pk met manuele versnellingsbak, die fiscaal interessant is (107 g CO2/km), maar die konden we niet testen. Hoewel deze motor misschien niet erg ‘premium’ mag lijken, geeft zijn kleine cilinderinhoud hem wel een voordeel op fiscaal vlak. Op diesel ontwikkelt de basismotor 1.5 BleuHDi eveneens 100 pk en is ook hij handgeschakeld (97 g CO2/km). Vanaf deze zomer staat een variant van 130 pk in de catalogus. Voor de zuiver elektrische E-Tense is het nog wachten tot begin 2020, maar die zou rond de 33.300 euro exclusief btw gaan kosten (schatting). Verder vult dit tweede model van DS alle beloften van de Parijse autobouwer in: hij pakt volop uit met zijn ‘luxe à la Française’. De DS 3 Crossback zou klanten moeten aanspreken die zich op een originele manier willen onderscheiden, met bovendien (op basis van onze testauto 1.2 PureTech 130 pk) een beperkt VAA en lage verworpen kosten van respectievelijk 1.476,69 en 251,04 euro. Technische fiche DS 3 Crossback So Chic 1.2 PureTech (130 pk)
TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine
Vermogen 131 pk
Maximumkoppel 230 Nm bij 1.750 o/m
Leeggewicht 1.205 kilo
Koffervolume 350 – 1.050 l
Brandstoftank 44 l
Gemiddeld normverbruik 4,9 l/100 km
CO2-uitstoot 111 g/km
Topsnelheid 196 km/u
Cilinderinhoud 1.199 cm3
ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
1.2 PureTech Benzine 100 pk
1.2 PureTech Benzine 155 pk
1.5 BlueHDi Diesel 100 pk
1.5 BlueHDi (zomer 2019) Diesel 130 pk
E-Tense (2020) Elektrisch 100 kW (136 pk)
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 24.132,23 euro
Basisprijs inclusief btw 29.200 euro
Fiscaal vermogen 7 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 495 euro
BIV (Vlaanderen) 191,86 euro
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 193,91 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 158,32 euro
Fiscale aftrekbaarheid 80 %
VAA gebruiker 1.476,69 euro/jaar
Verworpen kosten 251,04 euro/jaar
CO2-belasting 317,64 euro