JLR – FevMars2019

Test Fiat 500X Business 1.0 turbo: het wachten heeft geloond

Fiat is laat met zijn 'kleine' driecilinderturbo. Maar net als bij goede wijn heeft het rijpingsproces ook hier geleid tot een eindresultaat dat op alle vlakken erg aangenaam overkomt. Link2fleet geeft u tekst en uitleg bij deze nieuwigheid.

Laten we met de deur in huis vallen: het modeljaar 2019 van de kleine cross-over SUV of zelfs van de ‘gespierde’ 500 is het meest technologische model uit het merkgamma van Fiat. Veruit het meest technologische! Bovendien heeft deze nieuwe generatie recht op twee nagelnieuwe benzinemotoren. Enerzijds is dat de 1.0 driecilinderturbo van 120 pk en anderzijds, de 1,3-liter (viercilinder) van 150 pk. Met zijn 5,8 l/100km en 133 g/km CO2 is de ‘driepitter’ duidelijk de zuinigste en dus kozen we heel rationeel voor deze versie.

 

 

Warme ontvangst voor de nieuwkomers

Met zijn 120 paarden is de 1,0-liter van de FCA-groep (Fiat Chrysler Automobiles) eenvoudigweg de krachtigste van heel de markt in zijn soort en misschien vinden wij hem zelfs de aangenaamste van het lot want onder de motorkap van ons testmodel – een 500X – maakte hij niet te veel lawaai en stuurde hij geen enkele trilling naar de cockpit. Kortom, ook al legden wij tijdens onze testperiode niet al te veel kilometers af, het mag duidelijk zijn dat de ingenieurs uitstekend werk hebben geleverd! Hij voldoet overal, zowel in de stad als op de snelweg, en vormt een prima huwelijk met de manuele zesbak.

Een korte intermezzo over de 1.3 echter want ook die verdient een prima score, zeker qua werkingsstilte en prestaties. Het is wel jammer dat zijn enige versnellingsbakkeuze, de DCT-zestrapsautomaat, zo aarzelend voor de dag komt.

 

 

Bij de veiligste in het segment

Als u veiligheid hoog in het vaandel draagt en in uw car-policy enkel ruimte heeft voor auto’s voorzien van heel wat rijhulpsystemen, dan bedient de 500X u op uw wenken! In zijn segment maakt de kleine Italiaanse cross-over zonder meer indruk: SpeedAdvisor (die de snelheid van de snelheidsbegrenzer aanpast in functie van de geldende snelheidsbeperking), dodehoekwaarschuwing (gelukkig kan de nogal opdringerige bieptoon worden afgezet!), achterijrijcamera, actieve rijstrookassitentie, noodremhulp enz.

Platform voor de fleet manager

Qua multimedia heeft de Fiat 500X sinds de jongste update recht op het Uconnect-systeem dat gekoppeld kan worden aan Car Play en Android Auto (deze laatste is echter niet altijd beschikbaar in België …). Dit platform verdient onze aandacht want zoals zijn naam – Mopar Connect Fleet Manager (beschikbaar vanaf eind 2018) – al doet vermoeden, zou het de vlootbeheerders wel eens kunnen interesseren!

 

 

FLEETBALANS

Met zijn modernere look, zijn uitrusting die gewoonweg ongelooflijk is voor dit segment en zijn toekomstig platform voor fleet managers, beschikt de Fiat 500X over meer troeven dan ooit voor het fleetsegment. Samen met de Tipo vormt hij de grootste hoop van het merk om de professionele klanten te overtuigen. De nieuwe 1.0-liter blijkt niet de allerzuinigste in de praktijk maar het spreekt voor zich dat hij fiscaal gezien wel erg interessant blijft (zie fiche hieronder).

Het goede uitgeruste Business-model te koop vanaf 18.174 € excl. btw maakt dat de juiste keuze eigenlijk voor de hand ligt, ook al ligt de basisprijs van een nieuwe 500X (1.6 E-Torq, 110 pk) op precies 14.868 € excl. btw.

 

 

Technische fiche

Fiat 500X Business 1.0 Turbo (120pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof benzine
Vermogen 120 pk
Maximumkoppel 190 Nm @ 1.750 o/min
Rijklaar gewicht 1.320 kg
Kofferinhoud 350 l
Inhoud brandstoftank 48 l
Gemiddeld verbruik 5,8 l/100 km
CO2-uitstoot 133 g/km
Topsnelheid 188 km/u
Cilinderinhoud 999 cm3

 

ANDERE MOTORVERSIES
Motor Brandstof Vermogen
1.3 turbo benzine 150 pk
1.6 E-Torq benzine 110 pk
1.3 Multijet diesel 95 pk
1.6 Multijet diesel 120 pk
2.0 Multijet 4×4 diesel 150 pk

 

 

BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs excl. btw 18.174 €
Basisprijs incl. btw 21.990 €
Fiscaal vermogen 6 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) 123 €
BIV (Vlaanderen) 362,50 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 148,37 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 131,01 €
Fiscale aftrekbaarheid 75 %
VAA gebruiker 1.564,47 €/jaar
Verworpen uitgaven 265,96 €/jaar
CO2-belasting 545,17 €

 

Toon meer nieuwsjes