De Tipo is het tweede best verkopende model van Fiat en verleidt door zijn combinatie van een aantrekkelijk prijskaartje en een ruim interieur. Hij is verkrijgbaar in drie koetswerkvarianten (vierdeurs, vijfdeurs en break) en biedt ook een breed gamma aan uitrustingsniveaus (Street, Mirror en S-Design), waar vandaag dus deze Sport-versie aan wordt toegevoegd.

Deze Sport is bedacht op basis van de S-Design, die al een paar heel sportieve accenten heeft, en voegt daar nog een reeks specifieke esthetische elementen aan toe die hem een nog meer dynamische look geven. Zo zijn er de nieuwe zijschorten en mistlampranden, het radiatorrooster en de buitenspiegelkappen in Glossy Black, de hertekende voor- en achterbumper, de lichtmetalen 18-duimvelgen, de getinte achterste zijruiten en de achterdiffuser en dakspoiler. Qua kleuren wijdt de Tipo Sport de tint Passione Red in, die kan worden gecombineerd met een zwart dak voor een gegarandeerd sportief effect. Niemand zal kunnen ontkennen dat Fiat hier qua look een heuse krachttoer heeft geleverd en dat het van zijn – behoorlijk saaie – Tipo een auto heeft kunnen maken die echt de aandacht trekt.

Het zwart, symbool van de sportiviteit van deze Tipo Sport, is ook dominant aanwezig in het interieur dankzij de zwarte hemelbekleding en de talrijke elementen zoals de stoelen, het stuurwiel en de versnellingspook.

Achteraan is de bumper hertekend en een spoiler komt de lijn verfijnen.

Trouw aan zichzelf

Deze uitrustingsversie is enkel verkrijgbaar op de vijfdeursversie van de Fiat Tipo, maar kan wel worden gecombineerd met diverse motoren, die allemaal WLTP-gehomologeerd zijn. Ze verbranden benzine of diesel en kunnen worden gekoppeld aan een manuele of automatische versnellingsbak DCT: de 1.4 met 95 pk, de 1.4 T-Jet met 120 pk, de 1.3 MultiJet met 95 pk en de 1.6 MultiJet met 120 pk.

Verwacht geen andere aanpassingen op deze nieuwe versie. De Tipo Sport beperkt zich tot een paar uiterlijke evoluties. De afwerking, de technologie, de materiaalkwaliteit en de aandrijflijnen blijven dus identiek aan de rest van het gamma. In de catalogus is geen versie met sterkere prestaties te vinden. Dit is puur een kwestie van look.

Wij mochten de nieuwkomer aan de tand voelen tussen Brussel en Deauville met de 1.4 T-Jet van 120 pk (benzine). Zonder een machtig oorlogswapen te zijn kwijt deze motorversie zich perfect van zijn taak en geeft hij blijk van een uitstekende geluiddemping en comfort. We hadden echter wel liever zijn verbruik onder de grens van de 7 liter zien duiken tijdens onze test en wat meer koppel was welkom geweest bij hernemingen.

Fleetbalans

Voor zijn zeer aantrekkelijke basisprijs van 22.990 euro inclusief btw klaart deze Tipo Sport de klus. Hij biedt oprecht een sportieve look, zonder daarom afstand te nemen van de elementen die zijn succes hebben gemaakt: een zeer degelijk rijgedrag en een binnenruimte die er een echte gezinswagen van maakt. Bovendien is hij zeer goed uitgerust dankzij onder meer zijn multimediasysteem UConnect, de talrijke rijhulpsystemen en de (optionele) bixenonkoplampen. Op fiscaal vlak geniet hij een aftrekbaarheid van 75 procent en het VAA ligt onder de 200 euro per maand, waardoor hij zou moeten kunnen doorbreken in flink wat car-policy’s.

De nieuwe 18-duimvelgen voegen een snuifje sportiviteit toe aan deze versie.

Technische fiche

Fiat Tipo Sport 1.4 T-Jet

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Benzine
Vermogen 120 pk
Maximumkoppel 215 Nm bij 2500 o/m
Leeggewicht 1.350 kilo
Koffervolume 440 liter
Brandstoftank 50 liter
Gemiddeld verbruik 6,8 l/100 km
CO2-uitstoot 160 g/km
Topsnelheid 203 km/u
Cilinderinhoud 1.368 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 19.000 euro
Basisprijs inclusief btw 22.990 euro
Fiscaal vermogen 8 PK
TMC (Brussel, Wallonië, Leasing) 670 euro
BIV (Vlaanderen) 1.023,26 euro 
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 239,71 euro
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 231,08 euro
Fiscale aftrekbaarheid 75 %
VAA Gebruiker 2.128,22 euro/jaar
Verworpen kosten 361,80 euro/jaar
CO2-belasting 870,24 euro