Bij Ford gaan ze er prat op drie SUV’s in het gamma te hebben. De kleinste in de reeks is de Ecosport, dan volgt de Kuga en de rol van topmodel is voor de Edge. Deze meer dan 4,8 meter metende SUV wordt in Canada gebouwd en was aanvankelijk bedoeld voor de Noord-Amerikaanse markt. Maar bij Ford is een paar jaar geleden beslist om zoveel mogelijk modellen wereldwijd te verkopen en niet voor elk continent apart modellen te ontwikkelen. De Edge kwam voor het eerst in 2016 naar onze contreien maar blijft een zeldzaamheid op onze wegen. Met de nieuwe versie, die voor het eerst begin 2018 op het salon van Genève stond en nu eindelijk bij de merkverdelers is beland, hoopt Ford beter te scoren. De ophanging is aangepast naar onze Europese eisen en ook de uitrusting is meer op maat van onze smaak.

ST-Line

De Edge behoudt zijn oorspronkelijke contouren waarbij de hellende daklijn de meest opvallende karaktertrek is. Het front is volledig hertekend en met wat goeie wil zie je er zelfs een paar trekjes in die verwijzen naar de Mustang. In totaal zijn er vier uitrustingsniveaus die echt Europees zijn geïnspireerd. De basisversie is de Trend, dan volgt de Titanium maar de meest opmerkelijke versies zijn de klassiek luxueuze Vignale met chromen koelrooster en de sportief getinte ST-Line met zwart gekleurd rooster, fikse 20 duims wielen, een strakke sportophanging en een zwart getint interieur met rode stikselmotieven.
Ook aan het interieur van de Edga is gewerkt met een nieuwe maar eenvoudige lay-out. Vanaf het tweede uitrustingsniveau is er een digitale tellerpartij en een centraal gemonteerd maar relatief klein aanraakscherm. Qua connectiviteit is de Edge nu mee met zijn voornaamste Europese concurrenten maar op dat vlak is hij toch geen trendsetter. Dat geldt ook voor het aantal rijhulpsystemen waarvan de meeste een optie zijn, zelfs bij de duurste versies. Voor Adaptive Cruise Control en de dodehoekdetectie bijvoorbeeld moet telkens extra worden betaald. Wel is een actieve noodremfunctie met voetgangersdetectie standaard.

Vierwielaandrijving

De nieuwe Edge is enkel verkrijgbaar met dieselmotoren. Er staan er twee op het programma. Beiden zijn viercilinders met een identieke cilinderinhoud van 2 liter. De ene is goed voor 190 pk en de andere met 238 pk is volledig nieuw en voorzien van twee turbo’s. Deze krachtige motor komt de Edge alleszins van pas, gezien zijn gewicht en formaat. De prestaties zijn niet flitsend maar wel bijzonder vlot. Deze motor wordt trouwens gekoppeld aan een nieuwe gewillige achttrapsautomaat die zich via een draaiknop op de middenconsole laat bedienen. De lichtere versie moet het stellen met een manuele zesbak. Wel krijgen beide versies standaard vierwielaandrijving mee waarbij naadloos en automatisch van tweewielaandrijving naar vierwielaandrijving wordt overgeschakeld. Deze transmissie zorgt voor extra veiligheid op een glibberige ondergrond en laat zelfs toe om de Edge op een onverhard parcours te sturen zonder dat je meteen moet vrezen om vast te rijden. Op de gewone weg voelt de Edge rotsvast aan maar de ophanging is verbazend strak om niet te zeggen hard afgesteld.

Fleetbalans

Met de Edge wil Ford zich manifesteren in het segment van de grotere SUV’s. Dat is beslist geen makkelijke opdracht want daar wordt de Edge geconfronteerd met onder meer de Audi Q5, BMW X3, Jaguar F-Pace en Alfa-Romeo Stelvio. In dit gezelschap is de Ford eerder een ‘volger’ dan een trendsetter. Ford heeft wel zijn best gedaan om de uitrustingsniveaus af te stemmen op de Europese smaak. Hetzelfde geldt voor de ophanging. Met de 238 pk uitvoering noteerden we een gemiddeld testverbruik van 8,6 l/100 km. De officiële CO2-uitstoot bedraagt een fikse 187 g/km. Bij de lichtere 190 pk versie is dat een meer aanvaardbare 156 g/km. Trouwens deze versie is over de ganse lijn fiscaal interessanter.

FORD EDGE 2.0 HP 238 pk
TECHNISCHE FICHE
Brandstof Diesel
Vermogen 175 kW /238 pk
Maximumkoppel 500 Nm@ 2000 opm
Cilinderinhoud 1996 cc
Gewicht 2166 kg
Kofferinhoud 602/1847 liter
Inhoud brandstoftank 64 liter
Gemiddeld testverbruik 8,6 l/100 km
CO2-uitstoot 187 g/km
Topsnelheid 216 km/h

ANDERE MOTOREN
Motor Brandstof Vermogen
2.0 Diesel 190 pk

BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw 42.892,56 €
Basisprijs met btw 51.900 €
Fiscaal vermogen 11 PK
TMC/rijbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 4.957/429,40 €
BIV/rijbelasting (Vlaanderen) 2431,5/577,37 €

Fiscale aftrekbaarheid 70 %
VAA bestuurder 5948 €/jaar
VAA werkgever 991 €/jaar