Wij hebben bij link2fleet niet alle dagen een sportief en prestatiegericht model op de testbank. Inderdaad, de Ranger Raptor werd wel degelijk ontwikkeld door Ford Performance, de afdeling die zich meestal inlaat met de modellen die echt het merkimago maken op de fleetmarkt. Denk maar aan de Focus RS, de Mustang of de Ford GT superwagen. Om misverstanden te vermijden zeggen we er meteen bij dat dit een vrijetijdsvoertuig is dat u richting woestijn of onherbergzaam gebied moet sturen om het volledige potentieel ervan te kunnen benutten.

Niets houdt hem tegen

Hij is breder (+168 mm), hoger (+52 mm), langer (+44 mm) dan de klassieke Ranger. Kortom, de Raptor maakt indruk. Meer nog, in een rechtstreekse vergelijking moet de best verkochte pick-up van de Belgische markt (30% marktaandeel!) en bij uitbreiding van heel Europa, het duidelijk afleggen!

Deze ‘race’-Raptor maakt gebruik van dezelfde ingrediënten als de beroemde F-150 Raptor uit de Verenigde Staten: verstevigde ophanging en remmen, uitgebouwde wielkasten, hypersolide treeplanken, een atypisch radiatorrooster en een dijk van een motor. De 2.0 biturbo EcoBlue-diesel (ook beschikbaar in de uitrustingsniveaus Limited en Wildtrak) zet 213 pk op de tabellen, maar vooral 500 Nm koppel waarmee hij zich uit iedere situatie weet te redden. Letterlijk. Wij konden hem aan de tand voelen in Marokko in uiteenlopende omstandigheden (zacht zand, stenen, rotsen, duinen, hoge en lage snelheden) en u mag ons geloven wanneer we beweren dat deze Ranger Raptor een ongelooflijke polyvalentie aan de dag legt, met indrukwekkende aan- en afrijhoeken (respectievelijk +3°, 32° en +3° 24°). Als u een auto zoekt waar u dagelijks mee op pad kan maar waarmee u op wereldreis trekt van zodra de vakantie is aangebroken, dan is dit hem wel! Bovendien maken de 6 rijmodi (Normaal, Sport, Gras/aarde/sneeuw, Zand/modder, Baja, Rotsen), de 4×2-overbrengingsmogelijkheden, de lange en korte 4×4-verhoudingen (met elektronische blokkering van het achterdifferentieel) er een intelligente pick-up van.

Avontuurlijker, minder utilitair

Keerzijde van de medaille? Het sleepgewicht zakt van3,5 naar 2,5 ton als gevolg van een aangepaste achterophanging en een laadvermogen dat is verlaagd naar 620 kg. Maar dat is echt wel het enige echte gebrek dat we deze pick-up kunnen aanwrijven. Want de Fox-dempers en de BF Goodrich-terreinbanden die speciaal voor de Raptor werden ontwikkeld, leveren opmerkelijke prestaties om de auto zowel comfortabel als stil te maken. Wij hebben nooit met een tuig van dit formaat gereden dat zich zo stil toonde. In Sport-modus kan de motor de schone schijn ophouden en het geklater van de 2.0 diesel doen vergeten, maar die sportieve klank hoor je enkel door de luidsprekers weerklinken.

Ook de binnenzijde ademt sportiviteit uit met kuipstoelen in comfortabel suède die u zelfs in vlakke zon en bij 40°C geen oververhitte rug bezorgen! Het stuur, de schakellepels – de 10-trapsautomaat wist ons voor 100% te overtuigen – in magnesium en de siernaden zorgen voor een extra racing-getinte toets die zelfs onverschrokken liefhebbers zal weten te overtuigen.

FLEETBALANS

Met het aanzienlijke werk dat in het chassis werd geïnvesteerd, een heel aangename binnenruimte en een uitstekend uitrustingsniveau, loopt de factuur van de Raptor op tot 48.225 excl. btw, of bijna 10.000 € meer dan een gelijkaardige Wildtrak-uitvoering. Dat is best veel maar als u van plan bent om het volledige potentieel van deze vrijetijdspick-up te benutten, dan is hij het verschil wel waard! Bovendien zal ook zijn herverkoopwaarde erg interessant zijn.

Technische fiche

Ford Ranger Raptor (213 pk)

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Diesel
Vermogen 213 pk
Maximumkoppel 500 Nm van 1.750 @ 2.000 t/min
Leeggewicht 2.510 kg
Afmetingen laadbak (l/b/h) 1.575/1.560/561 mm
Brandstoftank 80 l
Gemiddeld normverbruik 8,9 l/100 km
CO2-uitstoot 233 g/km
Topsnelheid 170 km/u
Cilinderinhoud 1.996 cm3
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief btw 48.225 €
Basisprijs inclusief btw 58.352,25 €
Fiscaal vermogen 11 PK
BIV (Brussel, Wallonië, Leasing) Niet van toepassing
BIV (Vlaanderen) Niet van toepassing
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonië) 148,76 €
Fiscale aftrekbaarheid 100 %