Terwijl de SUV’s zo wat elk marktsegment kannibaliseren, blijft Ford volharden in het kwijnende marktsegment van de grote monovolumes. De Galaxy gaat voluit voor binnenruimte terwijl de S-Max met zijn glooiende daklijn uitpakt met een meer dynamische uitstraling. De S-Max is verkrijgbaar met een nieuwe reeks 2,0-liter dieselmotoren waarvan het vermogen piekt bij 120 pk, 150 pk, 190 pk of 240 pk. Voor onze testrit kiezen we voor een Vignale met 190 pk in combinatie met een nieuwe achttrapsautomaat en vierwielaandrijving.


Vignale

De S-Max is verkrijgbaar in vijf uitrustingsniveaus. De topversie draagt het label Vignale en daarmee wil Ford zijn S-Max een premium cachet meegeven. Ford heeft al eerder een Italiaans logo gebruikt om zijn topmodellen op te vrolijken. Wie herinnert zich niet de Ghia-modellen? Ford heeft dit logo echter laten verwateren tot een ordinair label voor een goed aangeklede versies van zijn modellen. Nu wil Ford met Vignale niet de zelfde fout maken en beter doen. Dit keer komt er een vleugje exclusiviteit en bijzondere klantenservice bij. Voor een Vignale kun je enkel terecht bij een geselecteerde groep Ford-dealers, zogenaamde Ford Stores die een aangepaste showroom met een Vignale ‘corner’ hebben. Die speciale ruimte heeft een specifieke inrichting. Tegelijk krijg je als Vignale-klant een speciale behandeling. Je hebt recht op één aanspreekpunt, zeg maar één persoon die naar je wensen luistert. Bovendien kan de wagen worden opgehaald als een servicebeurt nodig is. En als de wagen weer wordt afgeleverd, is hij eerst door de carwash gepasseerd. Uiteraard onderscheidt de Vignale zich ook door zijn look en aankleding. Een specifiek koelrooster, donker getinte ruiten voorbij de B-stijl, extra chroom en speciale velgen zijn de meest markante uitwendige kenmerken, terwijl het interieur met leder is aangekleed. De uitrusting is uitgebreid en sommige opties zijn enkel op de Vignale verkrijgbaar.      

Drie zitrijen

De S-Max is als optie verkrijgbaar met drie zitrijen waardoor hij in totaal zeven zitplaatsen telt. In de Vignale zijn de achterste zitjes elektrisch opklapbaar. Naast het ruimte-aanbod zullen heel wat bestuurders van de S-Max de hoge en overzichtelijke zitpositie waarderen. Ook het in- en uitstappen verloopt vlot door het hoge heuppunt. In de Vignale heb je recht op een keurig afgewerkt interieur met een overzichtelijk instrumentenbord en een boordplank die in leder is afgewerkt. Centraal prijkt een aanraakscherm dat toegang geeft tot het SYNC 3 infotainment, met inbegrip uiteraard van navigatie en communicatie. Het scherm kan bediend worden met druk-, knijp- en veegbewegingen. Gelukkig kunnen een aantal functies (audio, klimatisering) nog altijd met klassieke en makkelijk te vinden knoppen aangezet of geregeld worden. Op de middenconsole vind je een ruime opbergbak en ook een plaats besparende handremknop. De nieuwe achttrapsautomaat bedien je met een draaiknop zoals we dat eerder zagen bij Jaguar en Land Rover.


Rotsvast

De S-Max is best een grote auto maar eens aan het rijden voelt hij wendbaar en dynamisch aan. Dat heeft hij voor een groot deel te danken aan zijn uitstekende ophanging. Rolbewegingen zijn beperkt door het ‘Roll Stability Control’. De stuurinrichting voelt precies aan en genereert voldoende gevoel om het rijplezier aan te scherpen. Met de vierwielaandrijving van onze testwagen ontpopt de S-Max zich bovendien als een auto die rotsvast aanvoelt. De verdeling van de motorkracht tussen de voor- en achterwielen past zich automatisch aan en maakt dat je zelfs op een glibberige ondergrond een extra gevoel van veiligheid krijgt en voor wie graag gaat skiën, helpt de vierwielaandrijving je op je eindbestemming (en weer thuis) te brengen. Het rijplezier krijgt nog een extra boost door de vlotte motor die uitstekend past bij de nieuwe automaat die feilloos schakelt. Door de acht overbrengingen blijft het motortoerental beperkt en dat speelt in het voordeel van het verbruik. Wij noteerden een gemiddelde variërend tussen 6,8 en 7,4 l/100 km. De Vignale heeft een speciale geluiddemping die perfect past bij zijn luxe uitstraling. Nieuw voor dit modeljaar zijn de adaptieve cruise control met ‘Stop & Go’-functie voor in het fileverkeer, een verbeterde dodehoek detectie en ruitensproeiers die in de wisserarmen zijn geïntegreerd. De Vignale heeft ook recht op een adaptieve verlichting.    

Fleetbalans

De S-Max heeft weinig rechtstreekse concurrenten: enkel de Renault Espace. Uiteraard zijn er een hele groep SUV’s die zich als alternatief aanbieden maar weinigen zijn zo ruim als deze Ford en geven even veel rijplezier. Bovendien heeft deze op de vierwielen aangedreven versie meer grip dan sommige SUV’s die met enkel voorwielaandrijving worden aangeboden. In zijn Vignale-uitvoering pakt deze S-Max bovendien uit met een indrukwekkende lijst met standaardvoorzieningen wat zijn prijs (BTW in) van € 51.325 verantwoordt. De CO2-uitstoot van de geteste versie bedraagt 156 g/km. Lagere waarden vind je bij de 150 pk-motor die fiscaal interessanter is. Een benzinemotor is enkel verkrijgbaar in de niet-Vignale uitvoeringen.   

FORD S-MAX Vignale TECHNISCHE FICHE  
Brandstof    Diesel
Vermogen 139 kW /190  pk
Maximumkoppel 400 Nm@ 2000-2500 opm
Cilinderinhoud 1996 cc
Gewicht 1809 kg
Kofferinhoud 700 liter
Inhoud brandstoftank 70 liter
Gemiddeld testverbruik 6,8-7,4 l/100 km
CO2-uitstoot 156 g/km
Topsnelheid 210 km/h
ANDERE MOTOREN
Motor Brandstof  Vermogen
2.0 Diesel 150 pk
2.0 Diesel 240 pk
     
     
     
     
     
     
BASISINFORMATIE
Basisprijs zonder btw 42.417,36 €
Basisprijs met btw 51.325 €
Fiscaal vermogen 11 PK
TMC/rijbelasting (Brussel, Wallonië, Leasing) 2.478/429,40 €
BIV/rijbelasting  (Vlaanderen) 1.363,56/537,44 €
   
Fiscale aftrekbaarheid 75 %
VAA bestuurder 4.713,53 €/jaar
VAA werkgever 785,58 €/jaar