Met zijn diverse koetswerkversies (gesloten bestelwagen, bestelwagen met dubbele cabine, chassis-cabine enzovoort) en formaten (L2H2, L2H3, L3H2, L3H3, L4H3) is de Transit 2T een van de bestelwagens die alle noden van professionele gebruikers tegemoet kan komen. Zijn nieuwe 2.0 EcoBlue-diesel (105, 130, 170 en nu ook 185 pk) is verbeterd om zijn verbruik met 7 procent te reduceren. Maar we gaan ons hier vooral concentreren op de nieuwe 2.0 mHEV (mild hybride), die de CO2-uitstoot nog verder verlaagt.

Transit Van L4H3

Ter vergelijking: de mild hybride van 130 pk heeft een CO2-uitstoot vanaf 202 g/km (WLTP), tegenover 213 g/km voor het vergelijkbare model met traditionele dieselmotor. Het verschil in verbruik komt op zo’n 0,5 l/100 km (7,7 in plaats van 8,1 l/100 km volgens WLTP). Deze mHEV-motor spaart dus gemiddeld 3 procent diesel uit, en in de stad zelfs tot 8 procent. Waarom en hoe kan je daar voordeel bij halen? We leggen het uit.

Transit Van L2H2

Specifiek profiel

Deze brandstofbesparing is mogelijk dankzij een riemaangedreven alternator-starter die de standaard alternator vervangt. Hij maakt het mogelijk om remenergie te recupereren bij het vertragen, die dan wordt opgeslagen in een grotere accu van 48V. Die energie wordt later ingezet om de dieselmotor onder bepaalde omstandigheden met extra koppel te ondersteunen en om het boordnetwerk van de auto van stroom te voorzien. Aan het stuur voel je vooral dat het start-stop vroeger ingrijpt, reeds vanaf 12 km/u. Verder hadden we ook het gevoel over meer koppel te beschikken bij lage toerentallen, dus bij het vertrekken vanuit stilstand, al bevestigt de technische fiche dat niet.

Transit chassis-cabine

Het is met andere woorden duidelijk dat je vaak moet stoppen en weer vertrekken om optimaal de vruchten te plukken van dit type aandrijving. We denken dan aan bijvoorbeeld pakjesbestellers, die perfect in het specifieke gebruikerstype passen.

FLEETBALANS

Bij aankoop vergt de 2.0 EcoBlue mHEV een gemiddelde meerinvestering van 600 euro, maar hij wordt enkel met manuele versnellingsbak aangeboden. Dat hogere bedrag zou dus geen al te grote invloed mogen hebben op het VAA en hij kan de moeite lonen voor wie het juiste gebruikersprofiel heeft. En met de komst van de nieuwe berekeningsregels voor de fiscale aftrekbaarheid vanaf 2020 win je ook dankzij de lagere CO2-uitstoot.