Advertisement
Gepubliceerd op 2 March 2020 om 16h38
Door Nicolas Morlet

Test Honda e: modieus elektrisch rijden

Op zoek naar de ideale wagen om het imago van je bedrijf hoog te houden wanneer je werknemers de stad in moeten? Wij hebben hem gevonden, en hij heet Honda e.

|||||||||||||||||||||||||||||
||||||||||||||||||||||||||||| © 2020 Honda e

De charme van de Honda e slaat toe vanaf de eerste blik op zijn bolronde vormenspel. Hij straalt geen greintje agressie uit en is losjes geïnspireerd op de roots van het merk, wat onvermijdelijk sympathie uitlokt. De lijn wordt zelfs niet verstoord door buitenspiegels, want die zijn vervangen door camera’s voor een betere stroomlijn. Zijn look weet dus aandacht te trekken en ook het interieur verrast. Over de hele breedte van het dashboard zijn daar namelijk niet minder dan 5 schermen naast elkaar opgesteld. De twee buitenste geven op efficiënte wijze de beelden weer van de buitenspiegelcamera’s, het scherm voor de bestuurder brengt alle gegevens rond het rijden bij elkaar en de twee grootste, elk met een diameter van 12,3 duim, zijn personaliseerbaar en kunnen zich dus aan elk gebruik aanpassen. Het lijkt allemaal heel gadgetachtig, maar het geeft de kleine Japanner wel een uitgesproken technologische touch.

De stad is zijn speelterrein

Onder zijn guitige uiterlijk verbergt de kleine Honda heel ernstige technische keuzes. Het platform biedt plaats aan een vloeistofgekoelde batterij van 35,5 kWh. Die is binnen de wielbasis ondergebracht voor een uitmuntende gewichtsverdeling. Het WLTP-rijbereik van 222 kilometer is meer dan voldoende voor verplaatsingen in de stad, en wanneer nodig kan de accu in slechts 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen aan een snellaadpaal van 100 kW. De achterin onder de koffervloer geplaatste elektromotor maakt dat er ruimte vrij komt onder de motorkap, waardoor de voorwielen een recorddraaicirkel van 8,6 meter hebben. Daarmee is hij voorbeeldig wendbaar en we kunnen hetzelfde adjectief gebruiken voor zijn hernemingen en acceleraties dankzij de 154 pk sterke motor van het uitrustingsniveau Advance (136 pk in de basisversie). De e is echter meer dan een modepop voor chique wijken. Zo biedt hij eerbare prestaties wanneer je je ermee buiten de stad waagt, waar zijn levendigheid hand in hand gaat met een heel mooi comfort onder alle omstandigheden. Alleen is de Japanner duurder dan de Mini Cooper SE, al herpakt hij zich door zijn bijzonder volledige standaarduitrusting: vanaf 34.500 euro inclusief btw.

TECHNISCHE INFORMATIE  
Brandstof Elektrisch
Vermogen 154 pk
Koppel 315 Nm
Leeggewicht 1.542 kg
Koffervolume 171 liter
Batterijcapaciteit 35,5 kWh
Gemiddeld verbruik 16 kWh/100km
Rijbereik 222 km WLTP
Topsnelheid 145 km/u
Cilinderinhoud 0 cc
BEHEERSINFORMATIE
Basisprijs exclusief BTW 28.512,4 €
Basisprijs BTW inclusief 34.500 €
Fiscaal vermogen
TMC (Brussel, Wallonie, Leasing) €495
BIV (Vlaanderen)  0 €
Verkeersbelasting (Brussel, Wallonie, Leasing) 235,49 €
Verkeersbelasting (Vlaanderen) 0 euro
Fiscale aftrekbaarheid 100 %
VAA gebruiker 1.340 €
Verworpen kosten 227,80 €

Nicolas Morlet

Nicolas Morlet, redacteur van dit artikel

Dit artikel gaat over: Invoerders & Constructeurs , Voertuigen

Gelijkaardige artikels